El-start virker ikke

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Radar80
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. august 2022 02:00
Scootere: PGO Hot 50

El-start virker ikke

Ulæst indlæg af Radar80 »

Hej folkens
Er der nogen her, der kan regne ud, hvad der kan være galt, når jeg kun kan starte med kickstart og ikke el-start knappen?
Den starter uden problemer, med kickstarteren.
der er 12 volt på batteriet og hornet og for & bag lyset virker, så der går også strøm fra batteriet.

ved ikke om der er en sammenhæng, men blinklyset virker heller ikke.

Jeg har målt på stikket til Statoren og den måler 0,8-0,9 ohm på de to lysbue ledninger (gul og hvid), og 578 ohm på fødespolen.

Er der nogen der har et bud på hvad hvad jeg gøre, fejlsøge på.
forhånd tak :-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-start virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske fordi batteriet ikke er opladt helt.

12 komma hvad har du målt?
Der er stor forskel på 12,0 og 12,9.

Mål efter du ikke har brugt batteriet i f.eks. 1 time.
Oplad så batteriet og når det er færdigt så vent igen 1 time og mål igen.
Start motoren mens batteriet siddder i og du måler og giv lidt gas og se hvad spændingen kommer op på. F.eks. 14,5 volt.
Skriv dine målinger.
Batteriet skal gerne have omkring 12,8-13,1 volt når det er fuldt opladt og nyt.
Hvor gammelt er det?

Med blinklyset kunne du sætte det til at blinke til den ene side med kontakten og så rode med stik til kontakten og blinklysrelæet og se om du kan finde en dårlig forbindelse. Kig om pærene er sprunget.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El-start virker ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

Radar80 skrev: 12. august 2022 02:13 Hej folkens
Er der nogen her, der kan regne ud, hvad der kan være galt, når jeg kun kan starte med kickstart og ikke el-start knappen?
Den starter uden problemer, med kickstarteren.
der er 12 volt på batteriet og hornet og for & bag lyset virker, så der går også strøm fra batteriet.

ved ikke om der er en sammenhæng, men blinklyset virker heller ikke.

Jeg har målt på stikket til Statoren og den måler 0,8-0,9 ohm på de to lysbue ledninger (gul og hvid), og 578 ohm på fødespolen.

Er der nogen der har et bud på hvad hvad jeg gøre, fejlsøge på.
forhånd tak :-)
Hvis batterispændingen efter 12 timers hvile 12,4 Volt uden belstning regnes batteriet som værende afladet. Ved 12,8 Volt efter 12 timers hvile er det fuldt oplader. Det kan også være dit batteri er opslidt men så falder spændingen til under 12,4 Volt efter 12 timers hviletid.

Nu har du helt glemt og skrive om starteren gør et forsøg på at trække motoren rundt ?

Mål spændingerne over starter og startrelæet i stedet når du trykker på startknappen for Ohm, det siger mere om hvad der sker.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: El-start virker ikke

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, du nævner ikke om starter-motoren trækker motoren rundt?
Min Agility havde en tilsvarende fejl. På kickstart sprang den i gang, men på el-start, selv om starteren kørte, ville den ikke starte.
Problemet var en træt og udslidt CDI-boks, der ikke mere kunne tåle det spændingsfald der sker når el-starteren kører.
Ny CDI, problem løst.
Men igen, kører starteren når du trykker?
Brugeravatar
Radar80
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. august 2022 02:00
Scootere: PGO Hot 50

Re: El-start virker ikke

Ulæst indlæg af Radar80 »

Tak for svarerene :-)

Allerførst, så kører starteren overhovedet ikke rundt, når jeg trykker på El-start, den gør end ikke et forsøg, altså helt død.
så jeg tænkte, at der slet ikke kommer strøm op til El-starteren.
derfor målte jeg på det stik som går op til det håndtag som El-starteren sidder på.
og der er ganske rigtig ingen strøm i det stik, målt på alle 6 pins.
Så jeg tænker at, måske ligger problemet før El-starteren.
Men jeg kan ikke se hvor ledningerne går hen, når jeg følger dem ned ad ratstammen.

- - - -
Batteriet efter at have stået stille i et par døgn, målte: 12.54volt og efter opladning og lidt ventetid målte den: 12.88volt
og når motoren kører i tomgang: 12.77volt og med omdrejninger: 14.03volt.


Jeg ved ikke hvad en CDI boks laver, men kan det være den der i stykker og hvordan måler jeg den efter?


(Det skal lige siges at jeg har intet forstand på at lave knallert og dette er mit første forsøg, og jeg målte ohm efter at jeg havde set en youtube video:-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-start virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kig om bremselyset tænder når du bremser.
Hold bremsegrebet inde og tryk og slip startknappen og lyt om starterrelæet siger klik-klik.
Hvis ikke du kan høre det så følg ledningen fra startermotoren for at finde starterrelæet.
Du kan også måle spændingen på batteriet mens du holder startknappen inde. Startermotoren har et højt strømforbrug så spændingen falder en del. Hvis den får strøm.

Hvis motoren kører fint med kickstart så virker CDI-boksen.

Virker brændstofmåler og horn?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El-start virker ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

Radar80 skrev: 13. august 2022 17:55 Tak for svarerene :-)

Allerførst, så kører starteren overhovedet ikke rundt, når jeg trykker på El-start, den gør end ikke et forsøg, altså helt død.
så jeg tænkte, at der slet ikke kommer strøm op til El-starteren.
derfor målte jeg på det stik som går op til det håndtag som El-starteren sidder på.
og der er ganske rigtig ingen strøm i det stik, målt på alle 6 pins.
Så jeg tænker at, måske ligger problemet før El-starteren.
Men jeg kan ikke se hvor ledningerne går hen, når jeg følger dem ned ad ratstammen.

- - - -
Batteriet efter at have stået stille i et par døgn, målte: 12.54volt og efter opladning og lidt ventetid målte den: 12.88volt
og når motoren kører i tomgang: 12.77volt og med omdrejninger: 14.03volt.


Jeg ved ikke hvad en CDI boks laver, men kan det være den der i stykker og hvordan måler jeg den efter?


(Det skal lige siges at jeg har intet forstand på at lave knallert og dette er mit første forsøg, og jeg målte ohm efter at jeg havde set en youtube video:-)
Ja ok. Jeg vil gætte på der sidder en sikring + ledningen der går fra batteriet og over til startrelæet. Er den sprunget virker starteren ikke. Jeg gætter på du finder sikring og startrelæet nede sammen med batteriet under trinbrættet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: El-start virker ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

I øvrigt mener jeg og vide at el-diagrammet til en PGO Big Max, som du finder her: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... wnload.php er næsten identisk med det til din Hot. Du kan også prøve Google og se om du kan finde et der er læseligt til netop din model.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Radar80
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. august 2022 02:00
Scootere: PGO Hot 50

Re: El-start virker ikke

Ulæst indlæg af Radar80 »

Spændingen på batteriet falder ikke når jeg trykker startknappen ind.
Og når jeg holder bremsen inde, samtidig med El-start knappen, kommer der ingen klik.
Når jeg holder bremserne inde, lyser bremselyset ikke op, der er kun normalt baglys.

Sikringen nede ved batteriet på +ledningen, har jeg målt og den virker fint.
Start relæet kan jeg ikke lige finde, den sidder ikke nede ved batteriet, så det skal jeg have lokaliseret.

:-) Frank
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: El-start virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det lyder som om der slet ikke er noget der får strøm når du drejer tændingslåsen til ON.

Virker brændstofmåler og horn?

Så du kan teste om der er forbindelse mellem:
batteri (+) og tændingslås (rød/hvid)
tændingslås (rød/hvid) og tændingslås (orange) når tændingslåsen er drejet til ON
tændingslås (orange) og blinklysrelæ (orange)
tændingslås (orange) og bremsekontakter (orange)

Og test stelforbindelse f.eks. om der er forbindelse mellem:
batteri (-) og blinklysrelæ (sort)

Gætter umiddelbart på ingen forbindelse i tændingslåsen/tændingslåsens stik.
Tag stik fra hinanden og kig efter grønt ir og stikben der er knækket helt.
Besvar