Scooterpriserne er skudt i vejret

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Jps »

Synes godtnok, at priserne på knallerter er skudt i vejret. Kiggede på en Kymco og prisen på den er 20.000 kr. Jeg gav 15.000 kr for min Super8 i 2015. Grunden til at jeg kiggede på denne Kymco, er den ret simple at jeg savner, at kunne køre hvorhen jeg vil. Med "bilen" er det max 50-60 km, det jeg har at gøre godt med, om sommeren.

http://kymco.dk/da-dk/scooter/agility-16
Brugeravatar
Heino hc
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. december 2022 11:48

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Heino hc »

Har købt en peugeot speedfight 3 fra 2012. Desværre uden reg attest og kan ikke finde frem til tidligere ejer🙄🙄har alle info på den. Hvordan får jeg reg attest og plade på den. Håber i kan hjælpe.🙏🏾🙏🏾på forhånd tak
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Heino hc skrev: 12. december 2022 11:52 Har købt en peugeot speedfight 3 fra 2012. Desværre uden reg attest og kan ikke finde frem til tidligere ejer🙄🙄har alle info på den. Hvordan får jeg reg attest og plade på den. Håber i kan hjælpe.🙏🏾🙏🏾på forhånd tak
Opret et nyt emne og kopiér teksten derind.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af GYS »

Tror det er de nye euro standarder. Nu skal scooterne have EURO 5 og det kræver direkte indsprøjtning. Og jeg er ikke imponeret over benzinforbrug. En honda motorcykel kører 60 km/liter. En EURO 5 scooter kører oftest op til 35 km/liter. Det er ikke imponerende. Når der tænkes på, at de jo ikke mere er "mekanisk" begrænsede, og det er elektronisk indsprøjtning og elektronikken som begrænser hastigheden, så syntes jeg det er dårligt. Mener de gamle 2-takts med direkte indsprøjtning som nu er forbudt på grund af EURO 5, kørte 70 km/liter. Ufatteligt miljøsvineri at forbyde 2-takterne ;). De må da give mindre CO2, når de kører længere per liter! Men, det er ikke CO2 at euro 5 drejer sig om, og heller ikke miljøet.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 16. december 2022 04:49 Tror det er de nye euro standarder. Nu skal scooterne have EURO 5 og det kræver direkte indsprøjtning. Og jeg er ikke imponeret over benzinforbrug. En honda motorcykel kører 60 km/liter. En EURO 5 scooter kører oftest op til 35 km/liter. Det er ikke imponerende. Når der tænkes på, at de jo ikke mere er "mekanisk" begrænsede, og det er elektronisk indsprøjtning og elektronikken som begrænser hastigheden, så syntes jeg det er dårligt. Mener de gamle 2-takts med direkte indsprøjtning som nu er forbudt på grund af EURO 5, kørte 70 km/liter. Ufatteligt miljøsvineri at forbyde 2-takterne ;). De må da give mindre CO2, når de kører længere per liter! Men, det er ikke CO2 at euro 5 drejer sig om, og heller ikke miljøet.
Jeg er ret sikker på du husker grueligt galt med hensyn til en 2 takts motors benzinøkonomi, idet den altid er ringere end en 4 takter. I runde tal vil du opleve mindst 1/3 bedre benzinøkonomi ved at skifte til en 4 takter. Med hensyn til forurening vil en 2 takter ligge langt over en 4 takter med hensyn til både CO2, partikler og NOX.

Hilsen leif.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af kokken »

Må give Landbo ret.En 4 takt motor kører langt længere på literen end en 2 takt.
Min 50 cc. Adly kører 25 km/l,mens min 100 cc. Adly kører 13km/l begge 2 takt motorer.
Den gamle Honda CD 50 4 takt kørte 40km/l
Med en tank på 4,5 l kan jeg køre 60 km. før den skal fyldes op igen.
Har overvejet at lave en større tank til den.
Peter
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af GYS »

Landbo skrev: 16. december 2022 13:03
GYS skrev: 16. december 2022 04:49 Tror det er de nye euro standarder. Nu skal scooterne have EURO 5 og det kræver direkte indsprøjtning. Og jeg er ikke imponeret over benzinforbrug. En honda motorcykel kører 60 km/liter. En EURO 5 scooter kører oftest op til 35 km/liter. Det er ikke imponerende. Når der tænkes på, at de jo ikke mere er "mekanisk" begrænsede, og det er elektronisk indsprøjtning og elektronikken som begrænser hastigheden, så syntes jeg det er dårligt. Mener de gamle 2-takts med direkte indsprøjtning som nu er forbudt på grund af EURO 5, kørte 70 km/liter. Ufatteligt miljøsvineri at forbyde 2-takterne ;). De må da give mindre CO2, når de kører længere per liter! Men, det er ikke CO2 at euro 5 drejer sig om, og heller ikke miljøet.
Jeg er ret sikker på du husker grueligt galt med hensyn til en 2 takts motors benzinøkonomi, idet den altid er ringere end en 4 takter. I runde tal vil du opleve mindst 1/3 bedre benzinøkonomi ved at skifte til en 4 takter. Med hensyn til forurening vil en 2 takter ligge langt over en 4 takter med hensyn til både CO2, partikler og NOX.

Hilsen leif.
De kunne da køre på ren madolie. :lol:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 16. december 2022 22:00
Landbo skrev: 16. december 2022 13:03
GYS skrev: 16. december 2022 04:49 Tror det er de nye euro standarder. Nu skal scooterne have EURO 5 og det kræver direkte indsprøjtning. Og jeg er ikke imponeret over benzinforbrug. En honda motorcykel kører 60 km/liter. En EURO 5 scooter kører oftest op til 35 km/liter. Det er ikke imponerende. Når der tænkes på, at de jo ikke mere er "mekanisk" begrænsede, og det er elektronisk indsprøjtning og elektronikken som begrænser hastigheden, så syntes jeg det er dårligt. Mener de gamle 2-takts med direkte indsprøjtning som nu er forbudt på grund af EURO 5, kørte 70 km/liter. Ufatteligt miljøsvineri at forbyde 2-takterne ;). De må da give mindre CO2, når de kører længere per liter! Men, det er ikke CO2 at euro 5 drejer sig om, og heller ikke miljøet.
Jeg er ret sikker på du husker grueligt galt med hensyn til en 2 takts motors benzinøkonomi, idet den altid er ringere end en 4 takter. I runde tal vil du opleve mindst 1/3 bedre benzinøkonomi ved at skifte til en 4 takter. Med hensyn til forurening vil en 2 takter ligge langt over en 4 takter med hensyn til både CO2, partikler og NOX.

Hilsen leif.
De kunne da køre på ren madolie. :lol:
Nåå, det er vist langt over din sengetid som du vrøvler. Du skal have en dieselmotor med indirekte indsprøjtning for og kunne køre på planteolie. En benzinmotor kan simpelthen ikke antænde olien og dermed lave noget arbejde for dig. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Cis »

Landbo skrev: 17. december 2022 00:26
GYS skrev: 16. december 2022 22:00
Landbo skrev: 16. december 2022 13:03

Jeg er ret sikker på du husker grueligt galt med hensyn til en 2 takts motors benzinøkonomi, idet den altid er ringere end en 4 takter. I runde tal vil du opleve mindst 1/3 bedre benzinøkonomi ved at skifte til en 4 takter. Med hensyn til forurening vil en 2 takter ligge langt over en 4 takter med hensyn til både CO2, partikler og NOX.

Hilsen leif.
De kunne da køre på ren madolie. :lol:
Nåå, det er vist langt over din sengetid som du vrøvler. Du skal have en dieselmotor med indirekte indsprøjtning for og kunne køre på planteolie. En benzinmotor kan simpelthen ikke antænde olien og dermed lave noget arbejde for dig. ;)

Hilsen Leif.
Da jeg var dreng i tresserne, for mange år siden, havde jeg en meget gammel 2 takt knallert med remtræk, den var blevet planet, ved at topstykket havde fået en tur på en flise, og derefter på et stykke sandpapir, og den kunne køre på ren Diesel, selv om den røg så meget, at man intet kunne se, hvis man stod eller kørte bag den, og ydelsen var heller ikke på højde med den som den havde på benzin.

Så det kan godt lade sig gøre, at få en 2 takt benzin´er til at køre på ren diesel, bare kompressionen er høj nok, om den også kunne køre på madolie er nok mere tvivlsom :scootergris:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Landbo »

Cis skrev: 17. december 2022 01:11
Da jeg var dreng i tresserne, for mange år siden, havde jeg en meget gammel 2 takt knallert med remtræk, den var blevet planet, ved at topstykket havde fået en tur på en flise, og derefter på et stykke sandpapir, og den kunne køre på ren Diesel, selv om den røg så meget, at man intet kunne se, hvis man stod eller kørte bag den, og ydelsen var heller ikke på højde med den som den havde på benzin.

Så det kan godt lade sig gøre, at få en 2 takt benzin´er til at køre på ren diesel, bare kompressionen er høj nok, om den også kunne køre på madolie er nok mere tvivlsom :scootergris:
Havde du fortalt at din knallert kunne lokkes til at køre på mineralsk petroleum efter en omdysning af karburatoren og en tændingsjustering grundet petroleummens lavere flammehastighed, vil jeg gerne give tro dig. Det vil så kræve at den bliver startet op på benzin og bliver kørt driftvarm inden der skiftes til petroleum. Diesel har en noget højere flammepunkt end petroleum og kan derfor ikke antændes af et tændrør uden det bliver varmet ret kraftigt op inden det kommer ind i cylinderen. Iøvrigt har diesel også en noget højere viskositet end petroleum, der gør at væsken er meget svær og forstøve i en almindelig karburator.

Når man i gamle dage byggede en benzinmotor om til at kunne gå på petroleum lavede man indsugningsmanifolden om så den blev opvarmet af udstødningen der dermed forvarmede brændstofblandingen. Derfor var det også mest sideventilede motorer der blev ombygget, da de normalt har indsugningsventilen og udstødningsventilen siddende på samme side af cylinderen.

Men havde du glemt der blev blandet mindst 75% benzin i din dieselolie, vil jeg gerne tro den remtrukne kunne lokkes i gang på (host) blandingen. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Besvar