Scooterpriserne er skudt i vejret

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Cis »

Om du vil tro det eller ej Leif, så er beretningen, fortalt ud fra min hukommelse, sand..

Min kammerat og jeg, var løbet tør for benzin, og så "lånte" vi lidt brændstof, fra en cementblander på en byggeplads, hvor min kammerats far, var i gang med at mure et hus op, og som jeg er ret sikker på var diesel, ud fra lugten, men jeg var kun omkring 10 år, og ikke ekspert i brændstof, heller ikke denne gang .

Om det var blandet noget i "diesel-olien" ved jeg af gode grunde ikke, men vi "lånte" omkring en liter, og løb den igang, og kørte på den omkring en kilometer, men den røg ekstremt meget, og røgen blev hængende i luften, så man intet kunne se, så vi stoppede knallerten, af frygt for at ødelægge den.

Din viden har altså nogle huller, for uanset om det var ren Diesel eller petroleum, så vi løb den som sagt i gang, og det uden de store problemer, så vidt min hukommelse rækker, og selv om den ikke kørte godt, så kørte den altså, og den var ikke ændret på nogen måder, vi vidste ikke så meget om hvad der kunne lade sig gøre eller ej, så vi tog en chance og prøvede os frem..

Ikke at det betyder noget, men jeg tror faktisk at knallerten hed en BFC, men er ikke sikker, det er så mange år siden...

Jeg husker ikke så meget mere om den tur, andet end at den kørte fint igen, da vi nogle dage efter, fik den tømt for det brændstof fra cementblanderen, og fyldt benzin på den igen...

Og lige en lille ting, man kan godt få olie til at tænde på kompression alene, det kender du godt fra vores anden hobby, nemlig når man diesler en luftskyder, med en god stram fjeder, om den regel også gælder ren diesel, ved jeg ikke, jeg har kun prøvet det med forskellige slags olier...
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Landbo »

Cis skrev: 18. december 2022 04:33 Om du vil tro det eller ej Leif, så er beretningen, fortalt ud fra min hukommelse, sand..

Min kammerat og jeg, var løbet tør for benzin, og så "lånte" vi lidt brændstof, fra en cementblander på en byggeplads, hvor min kammerats far, var i gang med at mure et hus op, og som jeg er ret sikker på var diesel, ud fra lugten, men jeg var kun omkring 10 år, og ikke ekspert i brændstof, heller ikke denne gang .

Om det var blandet noget i "diesel-olien" ved jeg af gode grunde ikke, men vi "lånte" omkring en liter, og løb den igang, og kørte på den omkring en kilometer, men den røg ekstremt meget, og røgen blev hængende i luften, så man intet kunne se, så vi stoppede knallerten, af frygt for at ødelægge den.

Din viden har altså nogle huller, for uanset om det var ren Diesel eller petroleum, så vi løb den som sagt i gang, og det uden de store problemer, så vidt min hukommelse rækker, og selv om den ikke kørte godt, så kørte den altså, og den var ikke ændret på nogen måder, vi vidste ikke så meget om hvad der kunne lade sig gøre eller ej, så vi tog en chance og prøvede os frem..

Ikke at det betyder noget, men jeg tror faktisk at knallerten hed en BFC, men er ikke sikker, det er så mange år siden...

Jeg husker ikke så meget mere om den tur, andet end at den kørte fint igen, da vi nogle dage efter, fik den tømt for det brændstof fra cementblanderen, og fyldt benzin på den igen...

Og lige en lille ting, man kan godt få olie til at tænde på kompression alene, det kender du godt fra vores anden hobby, nemlig når man diesler en luftskyder, med en god stram fjeder, om den regel også gælder ren diesel, ved jeg ikke, jeg har kun prøvet det med forskellige slags olier...
Min viden har ikke nogle huller da det simpelthen ikke kan lade sig gøre og starte en benzinmotor med karburator på ren diesel, det ligegyldigt hvor meget du så tager af topstykket for at hæve kompressionen da diesels viskositet ikke tillader det bliver forstøvet i venturarøret. Iøvrigt tvivler jeg stærkt på der var en dieselmotor i en blandemaskiner sidst i tresserne, da de på det tidspunkt både var jættestore og tunge, samt kostede betydeligt mere end spidsen af en jetjager.

Det er så noget helt andet hvis du hælder lidt olie i stemplet af din luftskyder, hvor trykket formodentlig er 100 gange højere end det nogensinde vil blive i cylinderen på en totaks knallertmotor.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Cis »

Det var i midten af tresserne, og det var altså en af de små cementblandere, som man nu bruger over alt på små byggepladser, til at blande cement eller mørtel i, og de kostede bestemt ikke spidsen af jetjager eller bare i nærheden af en sådan, heller ikke dengang...

Nu om dage er det små elektriske motorer der driver dem, men den gang bruge man også en lille brændstofmotor på nogle af dem..

Jeg skrev jo, at jeg troede at det var diesel, jeg var altså kun ca. 10 år gammel, men det kunne også være en anden slags lignende brændstof, jeg ved kun med 100% sikkerhed, at det ikke var benzin...
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Landbo »

Cis skrev: 19. december 2022 08:08 Det var i midten af tresserne, og det var altså en af de små cementblandere, som man nu bruger over alt på små byggepladser, til at blande cement eller mørtel i, og de kostede bestemt ikke spidsen af jetjager eller bare i nærheden af en sådan, heller ikke dengang...

Nu om dage er det små elektriske motorer der driver dem, men den gang bruge man også en lille brændstofmotor på nogle af dem..

Jeg skrev jo, at jeg troede at det var diesel, jeg var altså kun ca. 10 år gammel, men det kunne også være en anden slags lignende brændstof, jeg ved kun med 100% sikkerhed, at det ikke var benzin...
Sådan en lille cementblander du taler om var også dengang udstyret med en lille benzin eller elmotor på 1-1 1/2 hp og ikke en dieselmotor, der stadig var utroligt stor og tung og uhandig samt kostede mere end spidsen af en jetjager på det tidspunkt. Bare indsprøjtningssystemet til en dieselmotor (pumpe+dysse) kostede mere end 5 benzinmotorer af samme størrelse. Formodentelig ydede de mindste dieselmotorer der kunne købes på det tidspunkt også mindst 5 hp. Når vi snakker vægt vejede de et pænt stykke over 100 kg. Af den simple grund er jeg meget overbevist om det ikke var dieselolie i havde "lånt" og hældt på den stakkels BMC.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Cis »

Jeg ved med sikkerhed at det ikke var bezin, og at den ikke var udstyret med en benzin eller elektrisk motor, det behøver vi ikke bruge mere tid på...

Vi troede først det var bezin, det var derfor vi tappede den, men det lugtede helt anderledes, og var fedtet, så vi/jeg antog det var diesel dengang.

Vi kunne starte den gamle BFC på brændstoffet, men den røg værre end en rygeovn, og havde ikke meget trækkraft..

Det er det jeg husker, så nytter det vist ikke mere at diskutere om hvad brændstoffet bestod af, (og jeg er med på, at det ikke kunne være disel), eller hvad den pågældende cementblander kostede, det ved hverken du eller jeg...

Slut herfra...
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jps skrev: 18. juli 2022 19:08 Synes godtnok, at priserne på knallerter er skudt i vejret. Kiggede på en Kymco og prisen på den er 20.000 kr. Jeg gav 15.000 kr for min Super8 i 2015. Grunden til at jeg kiggede på denne Kymco, er den ret simple at jeg savner, at kunne køre hvorhen jeg vil. Med "bilen" er det max 50-60 km, det jeg har at gøre godt med, om sommeren.

http://kymco.dk/da-dk/scooter/agility-16
Hvis du ville give 15.000 kr for en ny Kymco (sådan læser jeg det), hvorfor så ikke udvide din nuværende batteripakke med 15.000 kr? ;)
Men det måske stadig ikke langt nok?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Scooterpriserne er skudt i vejret

Ulæst indlæg af Jps »

SteenKolding skrev: 10. februar 2023 16:14
Jps skrev: 18. juli 2022 19:08 Synes godtnok, at priserne på knallerter er skudt i vejret. Kiggede på en Kymco og prisen på den er 20.000 kr. Jeg gav 15.000 kr for min Super8 i 2015. Grunden til at jeg kiggede på denne Kymco, er den ret simple at jeg savner, at kunne køre hvorhen jeg vil. Med "bilen" er det max 50-60 km, det jeg har at gøre godt med, om sommeren.

http://kymco.dk/da-dk/scooter/agility-16
Hvis du ville give 15.000 kr for en ny Kymco (sådan læser jeg det), hvorfor så ikke udvide din nuværende batteripakke med 15.000 kr? ;)
Men det måske stadig ikke langt nok?

Kommer aldrig til at køre på knallert igen. Det er jeg helt færdig med. :)

Hvis jeg udvidede batteripakken, så er der kun plads til 2-3 batterier, så vidt jeg husker og det giver ca. 25 km ekstra. Problemet er så, at "bilen" bliver både tungere og langsommere, så det er ikke en god løsning. Jeg venter til de nuværende batterier er kørt døde, og skifter så til lithium/li-on batterier til 13.000 kr for en pakke, der giver 65 km pr opladning. Eller vælger en Piaggio Ape, så jeg kan komme længere ud på landet, end jeg er pt :D
Besvar