45 scooter på cykelsti

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af kokken »

Jeg har i den seneste tid bemærket,at der er nogle 45 km/t scooter der foretrækker cykelstien fremfor kørebanen.
Jeg " fangede " en med mit hjemkamera forleden,kan ses som vedhæftet fil.
Jeg kører for det meste i Københavns området og det er også der jeg har set det.
Er der andre stedet i landet det også sker og hvad skulle fidusen være ?
Vedhæftede filer
Screenshot_Drift Life.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved det ikke så det må blive gæt indtil du får spurgt dem.
Hvor hurtigt kører de så når stor knallert kører på cykelstien?

Kunne være de ikke ved at de ikke må køre der.
Kunne være de plejer at kører der og så har lånt en anden scooter uden at kende forskellen.
Kunne være de kender reglerne men gør det alligevel for at komme mere stabilt frem uden så mange stop. Der er vist nogle steder hvor lyset er grønt hvis man kører en bestemt hastighed.
Kunne være de har fået nok af ubehagelig opførsel/chikane fra bilister der ikke vil dele vejen.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af Jps »

Det koster ihvertfald en bøde, hvis Politiet ser det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af Landbo »

kokken skrev: 4. juli 2022 18:08 Jeg har i den seneste tid bemærket,at der er nogle 45 km/t scooter der foretrækker cykelstien fremfor kørebanen.
Jeg " fangede " en med mit hjemkamera forleden,kan ses som vedhæftet fil.
Jeg kører for det meste i Københavns området og det er også der jeg har set det.
Er der andre stedet i landet det også sker og hvad skulle fidusen være ?
Bortset fra de åbenbart er lidt mere underlige nu til dags, end jeg kan erindre man var under sidste besøg, ved jeg ikke lige hvad der går gennem deres hoved med alt det politi man har rendende rundt på stedet. :yikes:

Man må være utroligt glade for og bidrage til indholdet af landets dummebødekasse, ovre there. :silent:

Nej, har endnu til gode at have set en 45 knallerter rode rundt på cykelstierne her oppe i Thy, men de er også altid meget mere ujævne end den tilhørende kørebaner. Her er det faktisk lige omvendt, da man tit ser en 30 knallert mosle rundt på kørebanen ved siden af cykelstien uden der er skiltet for plaseringen. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
kokken
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
Scootere: Adly Thunderbike - 1998
Benelli 491 LC - 1999
Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994
Adly jet 100 - 1997
Adly pista - 1997
Geografisk sted: København

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af kokken »

Hvis nogen troede det var slut med unoden at køre på cykelstien med 45 km/t knallert,så må de tro om.
Oplever det til stadighed her i København.
Jeg blev overhalet med fuld skru af en 45 knallert og han forsatte med at køre indenom og udenom med rullen i bund.
Vedhæftet et par skærmskud fra hjælmkamera.
Vedhæftede filer
45 (1).PNG
45 (1).PNG (825.03 KiB) Vist 3296 gange
45 (3).PNG
45 (3).PNG (594.55 KiB) Vist 3296 gange
45 (2).PNG
45 (2).PNG (558.17 KiB) Vist 3296 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske det er de mange bilister der laver kø han vil slippe for.
Eller den fine behandling han kender fra cyklister og andre folk på cykelstien.
Længe siden jeg har hørt derinde.
Det er nogen gode cykelstier der er derinde så han kan nok ikke lade være med at blive fristet.
Kunne være sjovt at se hvordan det er nu med løbehjul og kabinescootere. Gad vide om folk hader kabinescootere på cykelstien.
Måske du gider lave nogen videoer.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af Landbo »

kokken skrev: 6. august 2023 15:49 Hvis nogen troede det var slut med unoden at køre på cykelstien med 45 km/t knallert,så må de tro om.
Oplever det til stadighed her i København.
Jeg blev overhalet med fuld skru af en 45 knallert og han forsatte med at køre indenom og udenom med rullen i bund.
Vedhæftet et par skærmskud fra hjælmkamera.
Ja, det kan jo smutte med hvilket køretøj man lige snupper. :mrgreen: Det koster også kun en tusse at tage fejl. :lolno:

Jeg er så i den modsatte grøft, idet en adskillige gange har fået at vide jeg skal skrubbe ind på cykelstien, hvilket jo gør en kun kan svare med et modspørgsmål. Kan du ikke lige sætte 10 tudser ind på min konto, så jeg har råd til at blive snuppet de næste 10 gange. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af GYS »

Selvom det ikke er lovligt, bliver man normalt ikke stoppet på 45-knallert/scooter ved en hastighed under 55 km/t.
Kan man køre 55 km/t følges fint med til trafikken i byerne, så der er ingen god grund til at køre på cykelsti.
Derudover, så er cykelstierne oftest i dårlig stand, i forhold til vejene, og der er større risiko hvis der køres hurtigt på cykelsti.
På veje med tilladt 70 km/t, og hvor der kun er en enkelt bane, og ikke mulighed for at overhale, forstår jeg godt der vælges cykelstien for at ikke genere bilisterne. Men, det er ikke lovligt.
Man bør indstille en knallert 45 til ca. 55 km/t. Normalt, siger politiet ikke noget til det, og bilisterne opfører sig meget pænere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 7. august 2023 22:02 Selvom det ikke er lovligt, bliver man normalt ikke stoppet på 45-knallert/scooter ved en hastighed under 55 km/t.
Kan man køre 55 km/t følges fint med til trafikken i byerne, så der er ingen god grund til at køre på cykelsti.
Derudover, så er cykelstierne oftest i dårlig stand, i forhold til vejene, og der er større risiko hvis der køres hurtigt på cykelsti.
På veje med tilladt 70 km/t, og hvor der kun er en enkelt bane, og ikke mulighed for at overhale, forstår jeg godt der vælges cykelstien for at ikke genere bilisterne. Men, det er ikke lovligt.
Man bør indstille en knallert 45 til ca. 55 km/t. Normalt, siger politiet ikke noget til det, og bilisterne opfører sig meget pænere.
Jo, du bliver stoppet hvis du kommer ræsende på en stor knallert ved 55 km/t, så ryger køretøjet direkte på et rullefelt eller i synshallen. Bøderegnen kan du læse dig til her: https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden/kn ... anktioner/ og er du samtidig målt på radar, kommer der en fartbøde oven i.

Nej, det vil være utroligt dumt ikke at følge de regler som et perfid folketing har udstedt. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 405
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: 45 scooter på cykelsti

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg er blevet stoppet 3 gange på stor knallert hvor den er testet på rullefelt. Den første gang, kunne den køre 70. Det fik jeg en bøde og en anmærkning på, svarende i dag til et klip i kørekortet. Den skulle ikke i synshallen, måske fordi den var typegodkendt. I dag er man gået over til syn i stedet for typegodkendelser, så det kan ske de vil skulle synes i dag.

De andre gange, har den været under 58 km/t. Det giver ingen bøde, eller klip i kørekortet, og jeg fik lov at køre videre.

På en knallert 45 må den køre + 20%, dvs. når du køber den, må den køre op til 54 km/t. Dertil regnes lidt usikkerhed på rullefeltet, på 3 km/t. Det vil sige 57 km/t. Og politiet smider det sidste væk af cifrene, så det bliver 57,9 km/t.

En knallert 45, skal kunne køre over 57,9 km/t på rullefelt, før den betragtes for at være tunet.

Op til ca. 63 km/t der måles på rullefeltet, får du ikke klip i kørekortet. Husker ikke om det er 62,9 km/t eller 63,9 km/t. Men du får en bøde, fordi den er tunet.

Kører du under 57,9 km/t får du derfor kun en hastighedsbøde, og du får ingen klip i kørekortet.

Kører du 58 km/t eller derover får du hastighedsbøde plus klip i kørekortet. Og du kan få klip i kørekortet fordi den er tunet (ved over 63 km/t). Altså to klip og to bøder.

En knallert 45 bør derfor justeres så den ikke kan køre over 57,9 km/t. Ellers kan det koste bøder samt klip.

Man skal være opmærksom på, at hvis der er hastighedsbegrænsning til under 45 km/t, så vil grænsen for fartbøder være mindre.

Det er ret sjældent at det er det - men, det er vigtigt at nedsætte hastigheden, hvis der er hastighedsbegrænsning, og det vil også være uforsvarligt at ikke gøre det. Er der en hastighedsbegrænsning til under 45 km/t, er der helt sikkert en god grund.

Ifølge de nye love, må nye knallerter kun kunne køre 10% for hurtigt. Så vidt jeg ved gælder 20% + 3 km/t for alle knallerter, da de her ikke skældner om den er ny eller gammel. Min knallert var før 10% blev indført, så den kunne køre optil 20% for hurtigt, når man købte dem.

https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden/kn ... anktioner/ skriver de følgende:
Hvis politiet konstaterer, at knallerten er ulovlig:
Første gang: Bøde + de ulovlige dele bliver konfiskeret
Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde + knallerten bliver konfiskeret.
Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 60-63 km/t:
Du får en bøde.
Hvis knallerten kan køre 64 km/t eller mere:
Første gang: Bøde
Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde
Tredje gang: Ubetinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde.

Her skrives, at man får en bøde hvis den kan køre op til 60-63 km/t, og at man skal over 64 km/t før man får klip.

Jeg ved ikke, om man har lempet reglerne for tuning, men førhen har 58 km/t været grænsen på rullemarie.

Du skal forvente det giver klip at køre over 58 km/t (pga hastighed), så ens knallert bør ikke kunne køre over 57,9 km/t!

Reglerne ses også her:
https://koerekort-guiden.dk/knallert-45-boeder/

Det er korrekt, at politiet godt kan kræve din knallert tages til undersøgelse, hvis de ikke har en rullemarie at teste på, og her kan de være mere kritiske. Sker det, skyldes det sandsynligvis, du både har kørt for hurtigt, og uforsvarligt.

Under alle omstændigheder, er vigtigt at aldrig køre 58 km/t eller derover! Heller ikke ned ad bakke.

Når jeg er blevet stoppet, og spurgt om hvor hurtig den kan køre, plejer jeg at sige op til ca. 54 km/t, selvom den kan køre lidt hurtigere (min kører op til ca. 56,9 km/t). De 54 km/t er indenfor de 20%, som gælder som max for min knallert 45. Og jeg har altid fået lov at køre videre uden bøde.

Hvis knallerten justeres, så den kan køre op til ca. 55 km/t (54,9 km/t max), vil du normalt ikke få bøde for tuning, og hastighedsbøder giver ingen klip ved under 58 km/t (forudsat der ikke er hastighedsbegrænsning på strækningen). Fra 46 km/t og op,kan de i princippet give hastighedsbøde, men de plejer ikke at gøre det, hvis hastighedsoverskridelsen er under 20%. Du bør altid køre under 20% for hurtigt ifølge skiltningen. Køres over 20% for hurtigt skal du forvente du stoppes.
Besvar