Kølesystem

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Julius5953
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 21. februar 2022 03:28
Scootere: Pgo bigmax
Gilera Dna
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox

Kølesystem

Ulæst indlæg af Julius5953 »

Hej har problem med min Gilera Dna, efter jeg har udskiftet kølervæske. Og har udluftet 3-4 gange. Den bliver ved med at løbe ud gennem overløb og bliver ikke varm efter måler i display. Har osse prøvet og skifte låg med overløb. Men var så til en Yamaha scooter men er vel ligemeget
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kølesystem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er der korrekt mængde i?
Brugeravatar
Julius5953
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 21. februar 2022 03:28
Scootere: Pgo bigmax
Gilera Dna
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox

Re: Kølesystem

Ulæst indlæg af Julius5953 »

Ja det har jeg osse tjekket, så kan ikke rigtig forstå det. Prøver og lufte ud et andet sted, må være pga luft
Brugeravatar
Julius5953
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 21. februar 2022 03:28
Scootere: Pgo bigmax
Gilera Dna
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox

Re: Kølesystem

Ulæst indlæg af Julius5953 »

Har luftet nået mere ud og hjælp på den viser rigtig tempatur, men stadigvæk utæt efter kørt tur. Den gør det ikke hvis den bare står og køre
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kølesystem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne tage nogle billeder og vise problemet præcist.

Umiddelbart gætter jeg på der er for meget kølevæske i.

Men det er bare gæt. Ved ikke rigtig noget om det.

Hvordan har du målt mængden?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kølesystem

Ulæst indlæg af Landbo »

Julius5953 skrev: 28. maj 2022 20:46 Hej har problem med min Gilera Dna, efter jeg har udskiftet kølervæske. Og har udluftet 3-4 gange. Den bliver ved med at løbe ud gennem overløb og bliver ikke varm efter måler i display. Har osse prøvet og skifte låg med overløb. Men var så til en Yamaha scooter men er vel ligemeget
Når motoren "brækker" sig ud gennem kølerlåget, betyder det enten at toppakningen er utæt fra vandkammeret og ind i cylinderen ,eller der ikke er vandcirkulation ud gennem køleren så væsken begynder at koge.

Hvis der ikke kommer vand i cylinderen, ville jeg som det første tjekke om vandpumpen fungere (impreller), dernæst tjekke om termostaten åbner på den påstemplede temperatur ved og lægge den i kogende vand for og se om den åbner/lukker.

Husk ved montering igen at bruge en original pakning uden nogen form for flydende pakning, da nogle motorfabrikanter bruger at fjerne luft fra vandkammeret ved der er en lille tilsigtet sprække i pakningen til og fjerne luft fra topstykkets vandkammer, når termostaten er lukket.

Held og lykke med fejlfindingen.

Hilsen Leif.
Besvar