Forlys tændt selvom scooter er slukket

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
jangel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. februar 2022 01:29
Scootere: VGA Explora

Forlys tændt selvom scooter er slukket

Ulæst indlæg af jangel »

Troede at batteriet bare var dødt efter frosten her til vinter, men efter jeg købte et nyt og opladet det og fik det tilsluttet, så lyste frontlyset (svagt) på min VGA Explora selvom der ingen nøgle var i og den var på ratlås. Hvis jeg sætte nøglen i start-position, kan jeg stadig ikke starte, men blinklys fungerede. Nogle der har nogle ideer det hvorfor det er sket og hvordan jeg kan fixe det?
På forhånd tak
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Forlys tændt selvom scooter er slukket

Ulæst indlæg af Cis »

Det lyder som om du har problemer med fugt i systemet eller manglende eller måske dårlig stelforbindelse eller begge dele, prøv at tjekke det..

Startmotoren kræver meget mere strøm end blinklys, så her vil en dårlig stelforbindelse være udslagsgivende, har du prøvet at se om den kan starte med kickstateren ?..

Landbo er skarp med det elektriske, så prøv at sende ham en PM...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forlys tændt selvom scooter er slukket

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan fjerne stikket til tændingslåsen for at se om forlyset slukker.

Hvis forlyset slukker så prøv at sprøjt låsespray i tændingslåsen så den bevæger sig glat og måske bedre slår fra.

Ellers må der vel være en kortslutning et sted der gør at forlyset lyser.
Tjek om der er andet elektrisk der virker når den burde være slukket.
F.eks. kig på forlyset og ryk i diverse stik og se hvornår lyset andre sig eller slukker så du kan finde ud af hvor kortslutningen er og afmonter stik indtil det slukker for at finde frem til hvor problemet er.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Forlys tændt selvom scooter er slukket

Ulæst indlæg af Landbo »

jangel skrev: 9. februar 2022 01:39 Troede at batteriet bare var dødt efter frosten her til vinter, men efter jeg købte et nyt og opladet det og fik det tilsluttet, så lyste frontlyset (svagt) på min VGA Explora selvom der ingen nøgle var i og den var på ratlås. Hvis jeg sætte nøglen i start-position, kan jeg stadig ikke starte, men blinklys fungerede. Nogle der har nogle ideer det hvorfor det er sket og hvordan jeg kan fixe det?
På forhånd tak
Problemet med lyset kunne skyldes din ensretter er blevet kortsluttet eller batteriet har været vendt forkert. Husk minuspolen skal være forbundet til stel hvilket normalt er den sorte ledning.

Du bliver nødt til nøje og beskrive HVAD der sker/ikke sker når du prøver at starte din scooter ? ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
jangel
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. februar 2022 01:29
Scootere: VGA Explora

Re: Forlys tændt selvom scooter er slukket

Ulæst indlæg af jangel »

Jeg glemte helt at sige tak for hjælpen til alle der bød ind med gode råd og hjælp. Jeg kunne hurtigt forstå på det i alle skrev, at det var ikke noget jeg selv havde kompetence til at fixe, så den blev skubbet 5-6 km og en færgeoverfart, til en mekaniker. Han var enig med Landbo om at Ensretter var ødelagt, men kunne også tilføje at tændingslåsen var kortsluttet. 1700kr blev det til. Tak til alle der gad at læse om mit problem og bød ind med ideer. :)
Besvar