Elstart virker ikke

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Cobramand
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6. februar 2022 22:07

Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af Cobramand »

Har en texas flash 30-4 hvor elstart er holdt op med at virker og kontakten til sideben virker,startkontakten virker og startrelæ og starter virker. MEN der kommer ikke strøm til start relæet, er det cdi boksen der styrer dette
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mål batteriet. Oplad det hvis nødvendigt.
Teste bremsekontakterne ved at se om bremselyset tænder.
Lyt om starterlæet siger klik klik mens du holder et bremsegreb inde og trykker på og slipper startknappen.
Tjek at kablet på startermotoren har god forbindelse.
Lyt om startmotoren siger VRRRRRRRRRN.
Kig ind til starterdrevet. Måske det ikke bevæger sig ud på grund af manglende smørelse.
Brugeravatar
Cobramand
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6. februar 2022 22:07

Re: Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af Cobramand »

ALT hvad du skriver virker og alle ledninger og kontakter virker.
Er der noget der kan blokere evt CDI boksen, starteren kan aktiveres ved at give den strøm men der kommer ikke strøm til startrelæet ???
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hvad er egenligt problemet? Du skriver at alt virker men vil alligevel ikke starte. Kører starter og motor rundt når du trykker på knappen? Hvis ja, bør du tjekke om der er gnist på tændrøret ved at tá det ud, og holde det på en go stelforbindelse, og se om der er gnist. CDIen har intet med selve starteren at gøre, den laver kun puls til tændspolen/gnist, Lyder som et tændings-problem.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis det larmer når du holder et bremsegreb inde og holder startknappen inde så virker alt i forbindelse med elstarteren.

CDI-boksen er formodentligt ikke i stand til at blokere for noget i forbindelse med elstart.

Når du kører med startermotoren så kan du prøve at dreje gashåndtaget og lytte til motoren om den er ved at starte.
Du kan også pumpe på gashåndtaget og se om det hjælper.
Du kan også prøve med kickstarteren den kan måske bedre starte motoren.
Brugeravatar
Cobramand
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6. februar 2022 22:07

Re: Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af Cobramand »

Problemet er at el starteren IKKE kører rundt og jeg kan ikke finde ud af hvorfor når alt ser ud til at virke.Det virker som om at der er noget der gør at den ikke får strøm når man trykker på startknappenmen når jeg måler ledninger osv så burde det virke derfor tænker jeg cdi boks, ellers ved jeg ikke hvorfor
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad spænding har batteriet?
CDI-boksen har ikke noget med elstart at gøre.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af Landbo »

Cobramand skrev: 8. februar 2022 13:05 Problemet er at el starteren IKKE kører rundt og jeg kan ikke finde ud af hvorfor når alt ser ud til at virke.Det virker som om at der er noget der gør at den ikke får strøm når man trykker på startknappenmen når jeg måler ledninger osv så burde det virke derfor tænker jeg cdi boks, ellers ved jeg ikke hvorfor
CDI boxen styre tændingstidspunktet samt begrænsningen af omdrejningstallet, absolut intet andet. ;)

Det er mest sandsynligt det er din starter der er gået til på grund af salt. En anden fejlmulighed er ledingen/stik mellem starteren og startrelæet der kan være tæret væk også grundet salt. Startrelæet kan naturligvis også være defekt, men det ses vist sjældent.

Det bedste instrument du kan bruge til den type fejlsøgninger, er en almindelig gammeldags autoprøvelampe som denne: https://www.thansen.dk/scooter-mc/vaerk ... 387911266/

Held og lykke med fejlsøgningen, Leif.
Brugeravatar
Cobramand
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6. februar 2022 22:07

Re: Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af Cobramand »

Jeg prøver igen
Der ER strøm på batteriet
Starter og relæ virker
Bremselys virker
Kontakten til støtteben virker
Ledningerne er ok
Startkontakten virker
Men starterne kører ikke når man trykker på startknappen
Det eneste jeg ikke kan vide er om cdi boksen eller spændingrelæet virker
Dog kan jeg ikke finde formodstanden men mener ikke at den har noget med det at gøre
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Elstart virker ikke

Ulæst indlæg af Jps »

Cobramand kunne ikke li' mit svar. Så derfor er det slettet.
Senest rettet af Jps 12. februar 2022 19:13, rettet i alt 1 gang.
Besvar