PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
cdm
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. november 2021 15:22
Scootere: POG DR.Big

PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af cdm »

Hej med jer
Jeg har en PGO dr big den har kørt 3500km.
Jeg har skifte opsætning på den og det er:

R-Setup Sport cylinder 70cc Ø10mm.
R-setup 9K Supersport PGO Udstødning.
Karburator - DellOrto 21mm PHBG.
Variator Malossi Multivar med 6 grams ruller, 16mm x 13mm med hvid trykfjeder.
Malossi Fly Clutch 107mm hvid trim fjeder
Kilerem - Malossi X-Kevlar Belt.

Mit problem er at når jeg køre med det opsætning, så tager den MEGET lidt ved fra starten, og fra ca 20km/t skal jeg ca køre med 7-8000 omdr for at nå 40 km/t og det kan godt tage sin tid.
Nå jeg så køre 40km/t og gir bundgas 9-10000 omdr så kan jeg mærke den tager lidt ved igen men ikke noget voldsom når ikke en dag over 50km/t.

Jeg har også prøvet med 5 gram ruller ikke det stor ændring og det samme er ved 7 gram ruller
Jeg har også prøvet en gul tryk fjeder det er nu heller ikke den store ændring.
Jeg har også prøvet den originale kilerem.

Jeg mangler trækket i bunden men det er der ikke, de hvid trim fjeder er jo de mindste så de burde jo få koblingen til og slå ud med det samme ?.

Er der nogle der kan komme med nogle gode forslag til hvad jeg kan gøre for at få den til og trække fra bunden.

Med venlig hilsen
Carsten
Den frustreret
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af Landbo »

cdm skrev: 25. januar 2022 17:54 Hej med jer
Jeg har en PGO dr big den har kørt 3500km.
Jeg har skifte opsætning på den og det er:

R-Setup Sport cylinder 70cc Ø10mm.
R-setup 9K Supersport PGO Udstødning.
Karburator - DellOrto 21mm PHBG.
Variator Malossi Multivar med 6 grams ruller, 16mm x 13mm med hvid trykfjeder.
Malossi Fly Clutch 107mm hvid trim fjeder
Kilerem - Malossi X-Kevlar Belt.

Mit problem er at når jeg køre med det opsætning, så tager den MEGET lidt ved fra starten, og fra ca 20km/t skal jeg ca køre med 7-8000 omdr for at nå 40 km/t og det kan godt tage sin tid.
Nå jeg så køre 40km/t og gir bundgas 9-10000 omdr så kan jeg mærke den tager lidt ved igen men ikke noget voldsom når ikke en dag over 50km/t.

Jeg har også prøvet med 5 gram ruller ikke det stor ændring og det samme er ved 7 gram ruller
Jeg har også prøvet en gul tryk fjeder det er nu heller ikke den store ændring.
Jeg har også prøvet den originale kilerem.

Jeg mangler trækket i bunden men det er der ikke, de hvid trim fjeder er jo de mindste så de burde jo få koblingen til og slå ud med det samme ?.

Er der nogle der kan komme med nogle gode forslag til hvad jeg kan gøre for at få den til og trække fra bunden.

Med venlig hilsen
Carsten
Den frustreret
Det er mange år siden jeg har set en PGO Dr. Big indeni, men uden at kende noget til alt det nye isenkram du har isat, vil jeg mene ud fra din forklaring at du skal have tungere ruller i variatoren. Er rullerne for lette, tager motoren bare omdreininger uden at scoteren accelerere.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af Jps »

Ang. ruller så er 7-7,5 grams ruller bedst til Dr.big, næsten uanset opsætning. Det har det ihvertfald været på de 4 Dr. Big's jeg har haft. Og jeg gætter på at problemet nærmere er karburatoren eller koblingen. Karburatoren er for stor til den opsætning og rimelig umulig at få indstillet korrekt (har selv prøvet det). Koblingen har jeg ikke prøvet, da jeg altid kørte med den originale Kør med den originale karburator, 45'r udgaven, eller en 17,5 mm karburator. Kevlerremme har det så med at glide på både variator og kobling.
Brugeravatar
cdm
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. november 2021 15:22
Scootere: POG DR.Big

Re: PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af cdm »

Jps skrev: 25. januar 2022 20:37 Ang. ruller så er 7-7,5 grams ruller bedst til Dr.big, næsten uanset opsætning. Det har det ihvertfald været på de 4 Dr. Big's jeg har haft. Og jeg gætter på at problemet nærmere er karburatoren eller koblingen. Karburatoren er for stor til den opsætning og rimelig umulig at få indstillet korrekt (har selv prøvet det). Koblingen har jeg ikke prøvet, da jeg altid kørte med den originale Kør med den originale karburator, 45'r udgaven, eller en 17,5 mm karburator. Kevlerremme har det så med at glide på både variator og kobling.
Hej
karburatoren funger fint motor køre perfekt og tændrør er Cocio farvet.
Jeg tror også på det du siger at der er noget der glider hvad for Belt kan du så anbefalede nå Kevlar Belt kan være årsagen, original Belt er prøvet
Men vil prøve at sætte nogle tungere ruller i, kobling er stort set ny.
Hvad vil du anbefale af tryk fjeder
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej der.
Det lyder som om der er problemer med forholdet mellem rullevægtene og trykfjederen. Jo kraftigere trykfjederen er, jo svære er det for rullerne at påvirke den. = høje omdrejninger. Jeg ville prøve forfra, med standard rullevægt, og standard trykfjeder.
Kører selv med Tunkit, og aldrig har det virket med en kraftigere trykfjeder.
Pøj pøj med det.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af Jps »

cdm skrev: 25. januar 2022 20:57
Jps skrev: 25. januar 2022 20:37 Ang. ruller så er 7-7,5 grams ruller bedst til Dr.big, næsten uanset opsætning. Det har det ihvertfald været på de 4 Dr. Big's jeg har haft. Og jeg gætter på at problemet nærmere er karburatoren eller koblingen. Karburatoren er for stor til den opsætning og rimelig umulig at få indstillet korrekt (har selv prøvet det). Koblingen har jeg ikke prøvet, da jeg altid kørte med den originale Kør med den originale karburator, 45'r udgaven, eller en 17,5 mm karburator. Kevlerremme har det så med at glide på både variator og kobling.
Hej
karburatoren funger fint motor køre perfekt og tændrør er Cocio farvet.
Jeg tror også på det du siger at der er noget der glider hvad for Belt kan du så anbefalede nå Kevlar Belt kan være årsagen, original Belt er prøvet
Men vil prøve at sætte nogle tungere ruller i, kobling er stort set ny.
Hvad vil du anbefale af tryk fjeder
Jeg har altid kørt med den originale rem. Jeg har så prøvet forskellige andre remme, som f.eks Polini og Athena. Men foretrak som skrevet, den originale. Angående trykfjeder, så har jeg kun prøvet en Polini sølvfjeder på den originale kobling. Den blev så hurtigt skiftet ud med den originale, da den ikke kunne få Big'en til at køre ordentligt. Jeg kunne få Big'en op og snuse til de 80 km/t Kun med sportstun (70cc cylinder og alt andet standard) og med en 17,5 karburator monteret op omkring de 90-95 km/t.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 25. januar 2022 23:43 Hej der.
Det lyder som om der er problemer med forholdet mellem rullevægtene og trykfjederen. Jo kraftigere trykfjederen er, jo svære er det for rullerne at påvirke den. = høje omdrejninger. Jeg ville prøve forfra, med standard rullevægt, og standard trykfjeder.
Kører selv med Tunkit, og aldrig har det virket med en kraftigere trykfjeder.
Pøj pøj med det.
Ja en præcis diagnose. Er der ikke det rigtige forhold mellem rullernes vægt og fjederens styrke bagude, køre, trækker og accelerer den af H****** til. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
obel19
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 15. juli 2021 20:19
Scootere: giantco stealth årgang kanik huske cirka 09

Re: PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af obel19 »

Hej Du behøver ikke at gå ud og bruge penge på en ny kilerem fordi at den glider:
Der findes et trick til at få kileremmen til at holde fast:
Det går ud på at smøre den glatte overflade med harpiks, Den som vi kender fra håndbold:
Det er kendt fra havetraktortræk
Brugeravatar
cdm
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. november 2021 15:22
Scootere: POG DR.Big

Re: PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af cdm »

obel19 skrev: 28. januar 2022 17:50 Hej Du behøver ikke at gå ud og bruge penge på en ny kilerem fordi at den glider:
Der findes et trick til at få kileremmen til at holde fast:
Det går ud på at smøre den glatte overflade med harpiks, Den som vi kender fra håndbold:
Det er kendt fra havetraktortræk
Hej
Hvor kan man få fat i sådan noget harpiks
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: PGO DR BIG Kobling tager ikke ved ordenlig

Ulæst indlæg af Jps »

cdm skrev: 1. februar 2022 20:26
obel19 skrev: 28. januar 2022 17:50 Hej Du behøver ikke at gå ud og bruge penge på en ny kilerem fordi at den glider:
Der findes et trick til at få kileremmen til at holde fast:
Det går ud på at smøre den glatte overflade med harpiks, Den som vi kender fra håndbold:
Det er kendt fra havetraktortræk
Hej
Hvor kan man få fat i sådan noget harpiks
2 sekunders søgning på google: https://www.sport24.dk/handbold/handbol ... nt=harpiks
Besvar