Død VGA Digita

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Afprøv alt det elektriske og se om du kan finde andre ting der ikke virker.

Sørg for der er benzin i tanken og drej tændingslåsen til ON og rod med stikket til benzinmåleren ved tanken.
Når benzinniveauet er lavt nok kan du tage benzinmåleren ud og vippe stangen med flyderen og følge med på instrumentpanelet.
På min var der nogle metalfjedre der kører på nogle spor der var vist nok engang dårlig forbindelse ved dem på min.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... enzinmaler

Hvilket benzinfilter har du sat på?
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Så lykkes det sgu!
Jeg skruede statoren af og magneterne på toppen af alle spoler var helt rustne. Jeg gav dem en omgang med fint sandpapir og fik det slebet af og så virker det.

Benzinfilter er standard:
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... -672497160
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Virkelig.
Går ud fra du mener du har slebet yderst på statoren.
Magneterne sidder indvendigt på svinghjulet så vidt jeg ved.
Tænker ikke rust har betydning men det er vel fint nok at fjerne.
Så må du se om problemet kommer igen.
Måske det er fordi du rodede med forbindelserne til stator/pickup i samme forbindelse.

Det kunne måske være at hvis du siger den kun gav gnist 1 gang at det var fordi CDI-boksen manglende signal fra pickupen.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 28. juli 2021 21:07 Virkelig.
Går ud fra du mener du har slebet yderst på statoren.
Magneterne sidder indvendigt på svinghjulet så vidt jeg ved.
Tænker ikke rust har betydning men det er vel fint nok at fjerne.
Så må du se om problemet kommer igen.
Måske det er fordi du rodede med forbindelserne til stator/pickup i samme forbindelse.

Det kunne måske være at hvis du siger den kun gav gnist 1 gang at det var fordi CDI-boksen manglende signal fra pickupen.
Ja det er toppen af spolerne på statoren jeg har slebet. Jeg troede det var små magneter der sad der. Men det er ikke svinghjulet jeg har slebet.
Og pickup blev også slebet og magneten yderst på svinghjulet. Jeg fik desværre ikke taget billede af statoren.
20210728_171458.jpg
Senest rettet af SteenKolding 28. juli 2021 22:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Dette er vist tråden der nægter at dø hehe
Fejlen forsvandt alligevel ikke. Det hjalp ikke at slibe statoren. Motoren vil i hvert fald ikke starte.
Jeg hev lidt i ledningerne til statoren imens jeg forsøgte at starte motoren, og nogle gange startede den og andre gange ikke. Så det kunne tyde på en løs forbindelse ved ledningerne til statoren. Så nu er en ny stator bestilt til 399 kr. av av
Håber sgu at det løser problemet. Jeg vender tilbage.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Ny stator hjalp i 2 dage. Den startede fint og kørte godt. Nu vil den ikke starte igen. Gamle lort. Men maskineriet er sgu da så simpelt. Hvad ellers kan jeg prøve? Jeg vil gerne fejlsøge på en seriøs måde.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Der er gnist på tændrøret. Så vidt så godt. Så kan det nok kun være karburatoren. Ved afmontering stopper benzinen ikke med at løbe, selv når benzinslangen holdes opad. Det kan vel ikke alene skyldes den mængde benzin der er i benzinfilteret?
Jeg køber en ny benzinhane en af dagene.
Symptomerne/fejlen kunne såmen også godt tyde på at motoren drukner. Men jeg troede at svømmeren lukkede for tilførslen så den ikke kan drukne?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Benzinen bliver stoppet af benzinhanen.
Benzinhanen åbner når der er vacuum (når motoren suger).
Bliver benzinen ved med at løbe ud når vacuumslangen er fjernet så lukker membranen åbenbart ikke.
Der er vel under 1 deciliter benzin i slange og benzinfilter.

Svømmeren i karbuatoren lukker også for benzin men på en blid måde.
Var der hul i bunden af karburatoren eller scooteren lå på siden så ville benzinen nok ikke blive stoppet ved svømmeren.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 11. august 2021 21:21 Benzinen bliver stoppet af benzinhanen.
Benzinhanen åbner når der er vacuum (når motoren suger).
Bliver benzinen ved med at løbe ud når vacuumslangen er fjernet så lukker membranen åbenbart ikke.
Der er vel under 1 deciliter benzin i slange og benzinfilter.

Svømmeren i karbuatoren lukker også for benzin men på en blid måde.
Var der hul i bunden af karburatoren eller scooteren lå på siden så ville benzinen nok ikke blive stoppet ved svømmeren.
Den kunne starte og tage omdrejninger hvis man lagde scooteren ned på højre side. Men den gik ud når man rejste den op.
Nu er karburator tømt og nu starter den og tager omdrejninger. Jeg monterer en ny benzinhane i weekenden. For det løber bare ud af slangen.
Tyder på at der var 2 fejl. Stator pga. ingen gnist, og benzinhane pga. motor der drukner. Men det skulle ikke undre om der også er problemer med karburatoren... Jeg frygter efterhånden det værste.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Død VGA Digita

Ulæst indlæg af SteenKolding »

SteenKolding skrev: 11. august 2021 22:59
scootergrisen skrev: 11. august 2021 21:21 Benzinen bliver stoppet af benzinhanen.
Benzinhanen åbner når der er vacuum (når motoren suger).
Bliver benzinen ved med at løbe ud når vacuumslangen er fjernet så lukker membranen åbenbart ikke.
Der er vel under 1 deciliter benzin i slange og benzinfilter.

Svømmeren i karbuatoren lukker også for benzin men på en blid måde.
Var der hul i bunden af karburatoren eller scooteren lå på siden så ville benzinen nok ikke blive stoppet ved svømmeren.
Den kunne starte og tage omdrejninger hvis man lagde scooteren ned på højre side. Men den gik ud når man rejste den op.
Nu er karburator tømt og nu starter den og tager omdrejninger. Jeg monterer en ny benzinhane i weekenden. For det løber bare ud af slangen.
Tyder på at der var 2 fejl. Stator pga. ingen gnist, og benzinhane pga. motor der drukner. Men det skulle ikke undre om der også er problemer med karburatoren... Jeg frygter efterhånden det værste.
Tilføjelse: Efter at have afprøvet scooteren i weekenden kan jeg konstatere at den virker fint igen. Stator og benzinhane.
Besvar