Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
PGO-MAN
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
Scootere: PGO G-Max 50
Geografisk sted: Højer

Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af PGO-MAN »

Hej allesammen.

Er helt ny i dette forum, men har virkelig brug for Jeres hjælp.

Min G-Max fra 2014 kører med den originale H4 12V 35/35W. forlygte-halogenpære, men synes ikke det lys er godt nok for mig i de meget mørke morgen-og aftentimer, så er der nogen herinde der har en holdbar løsning på mit problem?

KGI har indtil for få dage siden solgt en H4 LED-pære, men som nu er fjernet fra sortiment til i hvert fald G-Max, da anden kunde sagde, at den ikke passede ind i parabolen.

KGI sælger også en H4 halogen 12V 60/55W. til netop G-Max.
Men på mit spørgsmål til dem, om ledningsnettet kan holde til denne belastning, og om parabolen kan tåle den ekstra varmebelastning, fra en halogenpære der jo næsten er dobbelt så stærk som den originale, og vel også noget varmere, svarer de, at det bør den kunne holde til, hvilket tyder på at de ikke har testet det af selv, og for mig er et meget tyndt svar.

Så mit spørgsmål til Jer er, har nogle af Jer afprøvet denne 12V 60/55W.?
Eller har I en anden afprøvet og holdbar løsning?

På forhånd, tak.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af Jps »

Den pære du nævner, burde da kunne lyse vejen op. Husk dog på at sort asfalt, dæmper lyset en del. Har du prøvet at skrue parabolen lidt op, så den lyser lidt længere fremad?

Jeg har haft Pgo Dr. Big, og i den første sad der en 12V18/18 watt standard pære i. Den skiftede jeg så ud med en 12V 35/35 watt halogén, og det hjalp gevaldigt. Jeg havde så også frakoblet de 2 sidelygter, så forlygten kunne lyse lidt kraftigere.

Du kan måske skifte pæren ud med en 40/45 watt halogén. Men lige hvor du kan købe den ved jeg desværre ikke. 55/65 bliver nok for meget, så lyset i stedet bliver svagt, eller smelter ledningerne til parabolen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der har været skrevet om det men synes ikke jeg har læst om nogen succeshistorie med at skifte fra 35/35 watt halogen til 55/60 watt halogen.

Det letteste er vel bare at prøve og så se hvad problemer der opstår og om det er muligt at løse de problemer der opstår.

viewtopic.php?p=17053#p17053 er der en som skrev at der ikke var nok strøm på batteriet til at starte.

Hvis generatoren ikke kan følge med så skal du vel enten reducere med 20-25 watt andre steder eller have en kraftigere generator på.
Tjek hvad der er af pærer og deres forbrug. Instrumentlys, positionslys, baglys, nummerpladelys.

Hvis du er bange for ledningsnettet så kan det ordnes med relæ så den store strømstyrke kun er mellem batteri, pære, relæ.

Angående LED så lader det til at være standard at de ikke er E-godkendt til brug på offentlig vej og at de ofte ikke har både nær- og fjernlys i samme pære og at informationen er dårlig på de hjemmesider der sælger dem. Altså der står ikke hvor kragtigt lys de har så hvordan skal man så vide om de lyser kraftigere end de originale?

Måske problemet er lygten så du kunne sætte en anden lygte på, måske en der er mere projektør så lyset sendes mere fremad.
På nogle scootere f.eks. til post har de sat en anden forlygte på. Måske du kunne gøre det samme.

Men det er nok noget man selv skal prøve sig frem med.
Du kunne f.eks. undersøge diverse hjemmesider om se hvad du kan finde af E-godkendte LED på maks. 35/35 watt med både nær- og fjernlys.

Har ikke hørt om 40/45 watt halogen men det kunne du da prøve om det findes. Den lyser sikkert lidt kraftigere uden at det går for meget udover opladning af batteri. De 5-10 watt er sikkert let at reducere andre steder (skift fra glødetråd til LED diverse steder).
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På eldiagrammet har den 4 positionslys.
Har den virkelig 4?
Ellers er det måske pærer såsom nummerpladelyset der går ind under positionslys.
Hvis de er på 10 watt så kunne det være du kunne spare de 20-25 watt ved at skifte dem til LED.
Jeg prøvede at skifte baglyset på min til en LED men den var altså for svag i lyset.
Brugeravatar
PGO-MAN
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
Scootere: PGO G-Max 50
Geografisk sted: Højer

Re: Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af PGO-MAN »

Jps skrev: 3. juli 2021 11:27 Den pære du nævner, burde da kunne lyse vejen op. Husk dog på at sort asfalt, dæmper lyset en del. Har du prøvet at skrue parabolen lidt op, så den lyser lidt længere fremad?

Jeg har haft Pgo Dr. Big, og i den første sad der en 12V18/18 watt standard pære i. Den skiftede jeg så ud med en 12V 35/35 watt halogén, og det hjalp gevaldigt. Jeg havde så også frakoblet de 2 sidelygter, så forlygten kunne lyse lidt kraftigere.

Du kan måske skifte pæren ud med en 40/45 watt halogén. Men lige hvor du kan købe den ved jeg desværre ikke. 55/65 bliver nok for meget, så lyset i stedet bliver svagt, eller smelter ledningerne til parabolen.
Hej Jps
Tak for dit svar.
Nej, har ikke prøvet at skrue på parabolen, da jeg synes det er selve lysstyrken der bare ikke er nok.
Har selv pt en Dr.Big også, og der sidder 2 stk 12V 25/25W halogen forpærer i og 2 stk T10 LED positionspærer slået til, og på fjernlyset har det givet rigtigt meget med de kun 10 ekstra watt, men selvfølgelig er skiftet jo også fra de originale glødepærer til nu halogen.
Ps. Tak for linket.
Brugeravatar
PGO-MAN
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
Scootere: PGO G-Max 50
Geografisk sted: Højer

Re: Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af PGO-MAN »

scootergrisen skrev: 3. juli 2021 12:07 Der har været skrevet om det men synes ikke jeg har læst om nogen succeshistorie med at skifte fra 35/35 watt halogen til 55/60 watt halogen.

Det letteste er vel bare at prøve og så se hvad problemer der opstår og om det er muligt at løse de problemer der opstår.

viewtopic.php?p=17053#p17053 er der en som skrev at der ikke var nok strøm på batteriet til at starte.

Hvis generatoren ikke kan følge med så skal du vel enten reducere med 20-25 watt andre steder eller have en kraftigere generator på.
Tjek hvad der er af pærer og deres forbrug. Instrumentlys, positionslys, baglys, nummerpladelys.

Hvis du er bange for ledningsnettet så kan det ordnes med relæ så den store strømstyrke kun er mellem batteri, pære, relæ.

Angående LED så lader det til at være standard at de ikke er E-godkendt til brug på offentlig vej og at de ofte ikke har både nær- og fjernlys i samme pære og at informationen er dårlig på de hjemmesider der sælger dem. Altså der står ikke hvor kragtigt lys de har så hvordan skal man så vide om de lyser kraftigere end de originale?

Måske problemet er lygten så du kunne sætte en anden lygte på, måske en der er mere projektør så lyset sendes mere fremad.
På nogle scootere f.eks. til post har de sat en anden forlygte på. Måske du kunne gøre det samme.

Men det er nok noget man selv skal prøve sig frem med.
Du kunne f.eks. undersøge diverse hjemmesider om se hvad du kan finde af E-godkendte LED på maks. 35/35 watt med både nær- og fjernlys.

Har ikke hørt om 40/45 watt halogen men det kunne du da prøve om det findes. Den lyser sikkert lidt kraftigere uden at det går for meget udover opladning af batteri. De 5-10 watt er sikkert let at reducere andre steder (skift fra glødetråd til LED diverse steder).
Hej Scootergrisen

Tak for dit fine udførlige svar.

Lyder ikke umiddelbart som om 12V 60/55W er løsningen.

Måske du har ret i, at løsningen kunne være at finde anden kåbe/lygte der passer dertil.

Der findes åbenbart en halogen 12V 45/45W på ebay, men da de muligvis kommer fra USA, bliver der vist et toldproblem der.

Og det med relæ og ledninger er ikke lige min store styrke, så det må jeg vist hellere afholde mig fra, ha-ha.

Og ja, den har 4 positionslys a’ 3w pr stk. Godt nok kun 12W tilsammen, men de fleste steder oplyser de ikke, hvad forbruget er på en T10 LED positionspære, så lidt svært at beregne hvor stor watt-besparelsen vil blive, før man har købt og sat dem i, men alt er selvfølgelig værd at tage med.

Endnu engang, tak.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af Jps »

Angående den 12V 45/45 watts pære mener jeg den kan købes hos www.louis.de ellers prøv andre Knallert/Mc butikker diverse steder i Europa ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Osram har pærere hvor de påstår de lyser f.eks. 90% mere: NIGHT RACER 90 HS1
Der er også NIGHT RACER 110 som de skriver lyser 110% mere men den fås åbenbart ikke som HS1.

Så du kan prøve Osram Night Racer 90 HS1 35/35 watt og finde ud af om de virkelig lyser 90% mere eller om de lyver.
Der står "Luminous flux 820/520 lm" ved alle deres HS1 35/35 watt så jeg ved ikke hvorfor de tal er de samme hvis de lyser med forskellig lysstyrke.

Synes ikke jeg kan finde en forhandlerliste men prøv hos en Osram-forhandler og hvis de ikke har den så kan det være de kan bestille den.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pgo G-Max, bedrelys, men hvordan?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det med de x % mere lys betyder åbenbart x % mere lys i forhold til mimimunskrav i noget der hedder ECE R112/R37.
De holder så til gengæld ikke så længe i forhold til standardpærer.
Besvar