Ingen gnist med batteri monteret

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Martin987
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. maj 2021 17:03
Scootere: VGA Vax 45KM 2017

Ingen gnist med batteri monteret

Ulæst indlæg af Martin987 »

Hej,
Jeg har desværre ikke kunnet google mig til svaret, så derfor prøver jeg her.
Scooteren er en Peugeot Ludix 2T fra 2012

Jeg starter scooteren med elstart, og den starter på nærmest første kompression. Den står i tomgang i 1-2min hvorefter jeg slukker den.
Få minutter efter vil jeg starte den igen, men den er helt død. Dvs den kører fuld skrald på elstarter uden at starte, og heller ikke med kickstarteren kommer der liv i den.

Jeg skruer tændrør ud, for at tjekke gnist. Tændrøret er vådt, så benzin får den. Men der er altså ingen gnist, hverken på tændrør eller på tændkabel uden tændrørshætten monteret.
Jeg måler lidt rundt, og ser at der er strøm til det ene kabel på tændspolen, hvilket må komme fra batteriet. Når den kører på elstart og kickstart, er der ingen forskel på strømmen hen til tændspolen.
Det ender med at jeg skruer stelforbindelsen af batteriet, hvorefter der så pludselig igen er gnist på tændrøret, og scooteren starter på første hug med kickstarter.
Hvad kan der være galt her? Ingen gnist med batteri monteret. (Men det har virket)

På forhånd tak :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ingen gnist med batteri monteret

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har vist ikke hørt om det problem før at gnisten forsvinder når batteri tilsluttes.
Måske en kortslutning.

Du kunne prøve at afmontere diverse stik og se om du kan få problemet til at få væk med batteriet monteret.
Og så tilslutte hvert stik igen et efter et så kan du måske finde ud af hvor problemet cirka er.
Måske CDI, tændspole, stator, stelforbindelser, spændingsregulator.

Du kan også prøve at rykke i diverse ledninger/stik mens du bruger elstarteren og kigger på tændrøret for at se om det pludseligt begynder at gniste.

Du kan prøve at måle batteriet spænding når det ikke er tilsluttet.
F.eks. 12,8 volt.
Oplad batteriet hvis du har mulighed for det.
Vent en time og mål igen.

Monter batteriet i scooteren og måle på det mens motoren kører og du giver lidt gas.
F.eks. 14,5 volt.
Besvar