Side 1 af 1

Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 3. maj 2011 12:07
af crowley
Hej Hvem der nu læser

Jeg har købt en brugt Giantco Sprint Sport
Det første lange stykke tid kørte den fint nok, men pludselig gik den død og ville ikke starte.
Da vi fik åbnet karburatoren var der en "rift" i membranen så vi skiftede den. Det hjalp ikke.
Vi tog karburatoren ud og rensede den grundigt. Det hjalp heller ikke.
Så rensede vi Vaakum spjældet og slangen og så kørte den lige pludselig bedre end før?
Men her i weekenden gik den så død igen og vi aner ikke hvad vi skal gøre.
Vi har skiftet tændrør og benzinfilter for en god ordens skyld, men det hjalp ikke.
Jeg ved ikke en prik om knallerter så hvis nogen gider at svare så prøv at skære det lidt ud i pap :-)

Re: Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 3. maj 2011 21:28
af Risse
Ja så er det lige Crowleys far der melder ind, da det er mig der bokser med den sa.... scooter.
Jeg tror der er noget der lige skal uddybes.
Jeg købte scooteren i efteråret og gemte den i næsten 5 mdr. før knægten fik den.
Da vi startede den efter vinteren var det egentligt ret nemt og den kørte lidt over 30km/t
Den kørte desværre kun i ½time eller så, hvorefter den var umulig at starte. Herefter har jeg/vi gjort følgende:
Karburator er renset (flere gange)
Jeg har fået vacuum benzinhanen til at virke, og som sønnike skriver skiftet lidt andre dele.
Efter disse ting var lavet (fordi den pludseligt ikke ville køre mere) var hastigheden pludselig over 40, så det hjalp altså.
Da scooteren så havde kørt godt - endda rigtigt godt ;) i nogle dage døde den pludseligt. Det eneste jeg havde gjort var at skifte en vacuum slange der var lidt skidt, og så havde jeg tilladt mig at tanke 'dyret'.
Nu er vi så der hvor jeg har skiftet alle de små ting, og overvejer om jeg bliver nødt til at bruge 299,- på at købe ny tændspole, selvom jeg ikke aner om det virker...

Gode råd modtages gerne :)

Iøvrigt tak for en kanon fed side - vi har brugt den flittigt nu hvor jeg skal lære om motorer lidt mere moderne en den gamle Sachs ;)

Re: Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 3. maj 2011 21:42
af Risse
Skal lige tilføje at der ikke er meget knist fra det NYE tændrør...

Re: Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 4. maj 2011 13:58
af scootergrisen
Hej med jer begge to. :)

Når scooteren har stået stille i cirka 5 måneder så har batteriet det sikkert ikke alt for godt så det ville jeg starte med at undersøge.
I skal bruge et multimeter og en egnet oplader.

Start med at tag batteriet ud af scooteren også lad det stå uden at blive brugt/opladt i 1 time.
Så mål hvor mange volt der er på batteriet og skriv det her.
Oplad så batteriet med opladeren.
Lad batteriet stå for sig selv igen i 1 time og mål igen med multimeteret hvor mange volt det har og skriv her.
Det kan for eksempel have 12,35 volt.
Et nyt batteri kan have 12,6-12,8 volt alt efter batteritypen men da jeres batteri er brugt og har afladt i nogen måneder kan det formodentligt ikke kommer så højt op i volt selvom i forsørger at oplade mere men i kan prøve.

Bare husk og vent 1 time efter opladningen før i måler volt for at få en rigtig måling fordi hvis i måler lige efter i har opladt så er volten højere fordi det lige har fået strøm men så falder volten lidt efter lidt indtil det finder sit rigtige niveau.

----

Ellers kunne det måske være en dårlig forbindelse.
Nu ved jeg ikke hvor kraftig en gnist på tændrøret skal være for at det er godt men prøv og tag tændrøskablet ud i begge ender og check ledningerne sidder stramt. også på tændspolen og CDI boksen. Se efter rust/ir og rense delene hvis der er noget.

I kan også prøve at lave jeres egen hjemmelavet stelforbindelse for at se om det er der problemer er.
Lav en ledning direkte fra batteri minus (-) terminal og skrue den anden ende fast under en skrue omkring motorblokken. For eksempel under en skrue på ventildækslet.
Se om det gør nogen forskel.

Hvad er det for en tændrør i har købt ?
Er det et NGK CR7HSA ?
Undersøg mellemrummet mellem elektroderne på tændrøret. Der skal være cirka 0,7 mm.
Hvis tændrøret er nyt er det sikkert rigtigt justeret men det skader jo ikke at kontroller det.
Også check at skruen i tændrørshætten ikke sidder løst.

---

Og hvis den stadig ikke virker så prøv og kontroller ventilspillerummet og juster hvis nødvendigt.
Ellers beskriv problemet mere og hvornår det sker og ikke sker og hvad i mere har prøvet.

Re: Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 4. maj 2011 22:29
af Risse
Hej igen.

Inden ladning målte vi 12,45V
Efter ladning (og en time) målte vi 12,95V

Tændrøret er naturligvis det rigtige - jeg havde jo læst her på forum hvad det skulle være for et ;)

Det ene af de fire ben på stikket til CDI boksen er lidt sort.... Hvad laver den boks iøvrigt? Kan man måle om den er ok?

De andre forbindelser ser fine ud, men jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvordan man kan måle om tændspolen er ok....? Også for senere tilfældes skyld...

Det sære vil hele dette forløb er at scooteren jo kørte som en drøm i nogle dage efter at jeg havde renset hele brændstofsystemet igennem, men nu er den bare død (og dum :) ).
Så burde det vel ikke have noget med ventilerne at gøre...?

Nu har vi så sat batteriet tilbage OG lavet en stelforbindelse – OG DEN STARTEDE SGU (og kører tæt på 45) ;)

Spørgsmålet er hvad der har gjort forskellen – vi har tidligere ladet batteriet op uden resultat. Mit eget bedste gæt er CDI boksen, men nu har jeg altså heller ikke en hat forstand på det, så det kan ligeså godt være stelforbindelsen der gjorde det. Nu ser vi hvor længe det holder denne gang

1000 tak indtil videre for hjælpen og for en super hjemmeside :clap:

Re: Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 5. maj 2011 16:41
af scootergrisen
Risse skrev: Inden ladning målte vi 12,45V
Efter ladning (og en time) målte vi 12,95V
12,45 Volt er vel sådan okay for et brugt batteri.
Men jeg kan ikke forstå du kan måle hele 12,95 Volt efter 1 time.
Da jeg havde opladt mit helt nyt batteri kunne jeg kun måle 12,82 volt efter en hvile periode.
Men det kan da være det falde mere efter noget tid men umiddelbart lyder det som om batteriet er okay.
Risse skrev: Det ene af de fire ben på stikket til CDI boksen er lidt sort.... Hvad laver den boks iøvrigt? Kan man måle om den er ok?
Ja det er jo ikke så godt så det ville jeg da undersøge nærmere.
Rens stikket og sørg for der er god forbindelse og sådan.
Hvad farve har den ledning rigtigt som er blevet sort ? Kan du tage nogen billeder ?
CDI boksen giver strøm til tændspolen så hvis tændrøret ikke giver gnist eller for svag gnist kunne det godt være på grund af CDI boksen.
I nogle manualer står der noget om at man kan måle hvor mange Ohm der er mellem de forskellige ben men det noget med man skal have et specielt multimeter fordi man får forkerte målinger med et almindeligt multimeter. Jeg har prøvet på min scooter og det gav ikke de målinger der står i manualer at de skulle give.
Hvis problemet kommer og gå uden i ellers har gjort noget ved scooteren så tror jeg godt det kan være CDI boksen der er noget ivejen med.
Min CDI boks havde engang et problem som kom og gik også hjalp det at skifte CDI boksen.
Risse skrev: De andre forbindelser ser fine ud, men jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvordan man kan måle om tændspolen er ok....? Også for senere tilfældes skyld...
Du tager bare tændspolen af og måler hvor mange Ohm der er på den primære spole og den sekundære spole.
Se her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... drorshette
Risse skrev: Det sære vil hele dette forløb er at scooteren jo kørte som en drøm i nogle dage efter at jeg havde renset hele brændstofsystemet igennem, men nu er den bare død (og dum :) ).
Så burde det vel ikke have noget med ventilerne at gøre...?
Tror jeg egentligt heller ikke det har.
Lyder mere som et elektrisk problem.
Risse skrev: Nu har vi så sat batteriet tilbage OG lavet en stelforbindelse – OG DEN STARTEDE SGU (og kører tæt på 45) ;)
Super.
Risse skrev: Spørgsmålet er hvad der har gjort forskellen – vi har tidligere ladet batteriet op uden resultat. Mit eget bedste gæt er CDI boksen, men nu har jeg altså heller ikke en hat forstand på det, så det kan ligeså godt være stelforbindelsen der gjorde det. Nu ser vi hvor længe det holder denne gang
Ja prøv og kør med den ekstra stel ledning i noget tid og se om den køre fint.

Re: Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 18. maj 2011 12:46
af Risse
'Dyret' kører stadigvæk fremragende, og jeg har - efter at have læst forskellige indlæg her - fået så meget mod at jeg har stillet på luftskrue, tomgang osv. :thumbup:

Du spørger efter billeder af ledningssystemet. Er det alt hvad der er umidelbart synligt du har brug for eller er det 'det hele'?

Vil gerne tage nogle billeder, hvis det kan hjælpe.

Re: Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 18. maj 2011 13:31
af scootergrisen
Risse skrev:Du spørger efter billeder af ledningssystemet. Er det alt hvad der er umidelbart synligt du har brug for eller er det 'det hele'?

Vil gerne tage nogle billeder, hvis det kan hjælpe.
Kan bruge billeder af alt muligt til hjemmesiden.

Også er det for at se farvene på ledningerne til el diagram på denne side : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... iagram.php
Der er nogen farver ved batteri, startermotor, starterrelæ, sikring jeg mangler.

Men bare billeder af alt muligt kan bruges.
Også gerne hvis du skiller noget af så man kan se hvordan det ser ud og sådan ligesom jeg viser på hjemmesider så andre kan se hvordan man gør.

Du kan uploade dem her i forummet eller på upload siden hvis det er lettere : http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/upload.php

Re: Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 7. april 2012 21:34
af Køtter
Hej har også problemer med at få startet min scooter. Har lige skiftet Stator. Pga den gamle blev beskadiget efter at have skiftet motor skjold. Den startede første gang og kørte så 500m hvorefter den så gik ud. Nu kan den så ikke starte mere. Der er ikke nogen gnist på tændrør, men masser strøm på batteri helt nyt. Har lavet steld fra bat til ventil dæksel. Det giver et svagt udslag på måling af strøm. Kan det være CDIen der skal skiftes eller tæmdspolen? Kan ikke lave gnist uden tændrørs hætten.

Re: Giantco Sprint Sport Startproblemer

: 7. april 2012 22:42
af scootergrisen
Køtter skrev:Hej har også problemer med at få startet min scooter. Har lige skiftet Stator. Pga den gamle blev beskadiget efter at have skiftet motor skjold. Den startede første gang og kørte så 500m hvorefter den så gik ud. Nu kan den så ikke starte mere. Der er ikke nogen gnist på tændrør, men masser strøm på batteri helt nyt. Har lavet steld fra bat til ventil dæksel. Det giver et svagt udslag på måling af strøm. Kan det være CDIen der skal skiftes eller tæmdspolen? Kan ikke lave gnist uden tændrørs hætten.
Det er bedre hvis du opretter et nyt emne med dit problem.
Så kan vi svare på dit problem der.
Men du kan prøve og måle stator, tændspole, tændrør, tændrørshætte, tændrørsledning med et multimeter og se hvor mange Ohm der er de forskellige steder.
Også opret et nyt emne og skriv om hvad du har målt.