Slange i tubeless dæk

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Fordækket taber en smule luft på min Kymco Super 8 125cc. Dæk og ventil er nyt (Heidenau K66) så jeg mistænker fælgen for at være enten rusten i kanten eller på anden måde utæt.
En ny fælg koster en bondegård så jeg tænkte på at sætte en slange ind i det slangeløse dæk. Men hvilken str. slange skal jeg bruge?
Fælgen er 2.5 x 14"
Dækket er 100/70-14 (men original er 100/80-14).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Synes hellere du skal løse det problem der må være så det er som originalt hvis du kan.
Du kan pumpe dækket og sprøjte sæbevand på hele dækket, ved fælgkanten og ved og i ventilen.
Bevæg ventilen mens du tjekker for hul der. Skru ventilens kerne ud og tjek gummieret er rent og skru den tilpas stramt i igen.
De bøjede ventilen jeg har prøvet er vist ret dårlige i gummiet så vil foreslå du sætter en lige ventil i.
Rust er det nok ikke da fælgen er aluminium.
Tjek at dækket sidder korrekt mod fælgen hele vejen rundt. Pump dækket højt op kortvarrigt så det sætter sig på plads på fælgen hvis ikke du allerede har gjort det.
Hvis der er gjort skade på fælgkanten ved montering eller hvis der er kørt på en kantsten f.eks. så kan du prøve at rette det så godt du kan.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af Jps »

Bare en kommentar til Scootergrisen. Citat: De bøjede ventilen jeg har prøvet, er vist ret dårlige i gummiet så vil foreslå du sætter en lige ventil i. Citat slut.

Jeg har de bøjede ventiler, i begge mine fælge på Kymco'en. De sidder normalt på Dr. Bigs fælge, og de har aldrig voldt problemer, mens jeg jeg har haft Dr. Big (14 år) eller på Kymco'en (6 år).

Til gengæld er de lige kineserventiler noget lort, efter min ringe mening. Gummiet flækkede 2 gange på min, fordi man ikke kan komme til at fylde luft i dækket, uden at bøje den lige ventil en smule.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 15. maj 2021 04:05 Synes hellere du skal løse det problem der må være så det er som originalt hvis du kan.
Du kan pumpe dækket og sprøjte sæbevand på hele dækket, ved fælgkanten og ved og i ventilen.
Bevæg ventilen mens du tjekker for hul der. Skru ventilens kerne ud og tjek gummieret er rent og skru den tilpas stramt i igen.
De bøjede ventilen jeg har prøvet er vist ret dårlige i gummiet så vil foreslå du sætter en lige ventil i.
Rust er det nok ikke da fælgen er aluminium.
Tjek at dækket sidder korrekt mod fælgen hele vejen rundt. Pump dækket højt op kortvarrigt så det sætter sig på plads på fælgen hvis ikke du allerede har gjort det.
Hvis der er gjort skade på fælgkanten ved montering eller hvis der er kørt på en kantsten f.eks. så kan du prøve at rette det så godt du kan.
Visuelt ser det hele ud til at være ok. Den taber ca. 1 bar på en uge.
Jeg kører med 1,8 bar i fordækket og 2,0 bagpå.
Jeg har prøvet det med sæbevand engang. Det kunne jeg ikke få til at virke. Dæk og ventil er ny. Jeg tror det er fælgen. Den er over 11 år gammel og ikke ligefrem japansk højkvalitet :lol:
Hvor mange bar skal dækket kortvarigt pumpes op til? 3 bar?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved montering pumper du dækket op til det siger smæld. Så hopper dækkanten på plads på fælgen.
Det er sikkert allerede sket.
Ved ikke hvor mange bar det sker ved.
Der er en linje på dækket ved fælgkanten.
Jeg har lige fundet et hul i mit dæk. Det var meget lille så ikke specielt let at finde. Men når man putter vand på dækket så kan man se at der kommer en lille bobbel der bliver større.
Hvis det er noget du har kørt på så er det sandsynligvist der hvor dækket har kontakt med jorden. Altså f.eks. nær midten af dækket.

Elllers kan du sætter scooteren på centerstøtteben med baghjulet ud over en kant.
Så skal du sætte noget vægt på trinbrættet eller på anden måde gøre så scooteren ikke kan vippe bagud.
Og så sætter du dækket ned i en spand med vand så kan du se hvor der kommer bobler op.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Det ser ud til at ventilen er utæt der hvor den går ud gennem fælgen. Den er ellers ny. Ikke bøjet men lige model.
Jeg har nørklet lidt med den og nu ser det ud til at den holder tæt i sæbevands testen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Sæt hellere en ny ventil i hvis den er beskadiget og det er en af dem du presser i inde fra.
Ved ikke hvad det mest optimale er men du kan smøre lidt sæbe på eller lignende så gummiet kan glide på plads.
Jeg brugte en skruetrækker i passende størrese til at presse på røret.
Du behøver heldigvis ikke tage dækket af fælgen for at skifte ventilen. Du kan nøjes med at klemme det samme med en skruetvænge.
Der er gerne en kant/ring på gummiet så man kan se ventilen sidder korrekt i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af SteenKolding »

De lige ventiler kan være lidt besværlige når man skal pumpe luft på en tankstation. Er det fysisk muligt at jeg har trykket pumpen så hårdt ned på ventilen, at den er gået for langt ind og dermed ikke slutter tæt mere? Jeg er ikke 100% sikker på hvor langt ude ventilen skal sidde. Findes der mon et billede?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ej det er usandsynligt du har trykket pumpens hoved så hårdt ind på ventilen at den er gået ind i fælgen. Hvis ellers ventilen har været monteret korrekt.

Der er en linje i gummiet som skal være synligt som det første efter fælgen:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... php#ventil

Ligesom på dækket der er også sådan en linje i gummiet hele vejen rundt ved fælgen.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 274
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Slange i tubeless dæk

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Sådan ser ventilen slet ikke ud på min fælg. Der er ingen kant på min. Jeg tager et billede snarest.
Kan man bruge andre værktøjer til at fastspænde indmaden i ventilen end den specialskrueteækker?
Besvar