Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. marts 2022 22:16 Så er spørgsmålet hvordan du ved det er strengt forbudt.
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-01-n ... aek-lappes

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan ikke se noget link til lovtekst om det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. marts 2022 23:12 Kan ikke se noget link til lovtekst om det.
Er det virkelig så nødvendig for dig ?

Et dæk skal være ubeskadiget for og være lovligt. Når du reparere et slangeløst dæk skal der laves en permanent reparation i henhold til reparationsstandard TI-2044, for det igen kan regnes for og være ubeskadiget.

Der er heller ingen lov der påbyder dig at kunne tænke selv. Al erfaring siger dog du kommer nemmest gennem livet ved og kunne tænke lidt selv! ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 9. marts 2022 22:03
Jps skrev: 9. marts 2022 17:37 Jeg har da lappet dæk, med det lappegrej man kan købe i Thansen. Jeg kalder dem så karamel/lakridspinde (alt efter farven på dem :) ) Og har aldrig haft problemer, efter lapning. Og at det skulle være strengt forbudt, at bruge under en hvis mønsterdybde, har jeg aldrig hørt om. Så burde det faktisk stå på lappegrejet, man køber.

http://kortlink.dk/thansen/2f38n
Måske du endnu en gang burde læse hvad der står i beskrivelsen på dit eget link!

På både 30 og 45 knallerter stilles der også krav om en minimum mønsterdybte, jævnfør færdselsloven/detailforskrifter for Køretøjer.

Hilsen Leif.
Synes ikke det er nødvendigt, at læse mere end jeg har gjort ;). Lige siden min første Dr.Big (2001-2012), har jeg brugt lappegrejet fra Thansen. Og det på både dæk med den lovlige mønsterdybde og på let slidte dæk. Og jeg har aldrig oplevet, at de er smuttet ud. Desværre har jeg slettet alle billeder jeg havde af diverse reperationer på den 1. Big. Der var der bl.a billeder af lapninger, på delvis slidte dæk.

Men det at du skriver Strengt forbudt, kræver jo noget lovtekst, hvor netop de 2 ord står. ;) Men nok om det. Dæk skal jo følge loven, angående mønsterdybde, det der ingen tvivl om. Jeg skiftede dæk for næsten hver 6-8.000 km, lige på nær Schwalbe Ice og Powertrack. De kunne holde 10-15.000 km. Og Big'en nåede 114.000, km før den blev solgt (med "ny" brugt motor :) )
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 10. marts 2022 08:35
Landbo skrev: 9. marts 2022 22:03
Jps skrev: 9. marts 2022 17:37 Jeg har da lappet dæk, med det lappegrej man kan købe i Thansen. Jeg kalder dem så karamel/lakridspinde (alt efter farven på dem :) ) Og har aldrig haft problemer, efter lapning. Og at det skulle være strengt forbudt, at bruge under en hvis mønsterdybde, har jeg aldrig hørt om. Så burde det faktisk stå på lappegrejet, man køber.

http://kortlink.dk/thansen/2f38n
Måske du endnu en gang burde læse hvad der står i beskrivelsen på dit eget link!

På både 30 og 45 knallerter stilles der også krav om en minimum mønsterdybte, jævnfør færdselsloven/detailforskrifter for Køretøjer.

Hilsen Leif.
Synes ikke det er nødvendigt, at læse mere end jeg har gjort ;). Lige siden min første Dr.Big (2001-2012), har jeg brugt lappegrejet fra Thansen. Og det på både dæk med den lovlige mønsterdybde og på let slidte dæk. Og jeg har aldrig oplevet, at de er smuttet ud. Desværre har jeg slettet alle billeder jeg havde af diverse reperationer på den 1. Big. Der var der bl.a billeder af lapninger, på delvis slidte dæk.

Men det at du skriver Strengt forbudt, kræver jo noget lovtekst, hvor netop de 2 ord står. ;) Men nok om det. Dæk skal jo følge loven, angående mønsterdybde, det der ingen tvivl om. Jeg skiftede dæk for næsten hver 6-8.000 km, lige på nær Schwalbe Ice og Powertrack. De kunne holde 10-15.000 km. Og Big'en nåede 114.000, km før den blev solgt (med "ny" brugt motor :) )
Det er muligt du har brugt skråene uden at være kommet galt afsted, men det har altid været god latin inden for den mere seriøse del af dækbranchen aldrig at bruge dem, grundet de kan smutte ud igen. Sker det bliver et dæk lynhurtigt fladt, modsat hvis der sidder et søm eller skrue i hullet og luften dermed siver langsomt ud. Husk på at et fladt forhjul på et tohjulet køretøj i fart normalt = med en røvtur. Samtidig er "hurtige" punkteringer en rigtig stor synder når køretøjer køre galt udi trafikken.

Iøvrigt kan folk selv prøve og skrue kejlen ud af hjulet og dermed konstatere hvor hurtigt dækket bliver fladt, det går ca lige så hurtigt hvis en pølle forlader et hul i dækket.

Næsten alt omkring sikkerhed på køretøjer er bredt ud over bekendtgørelser (love) og forskrifter. Derfor er det ret svært og være 100% opdateret hvis man ikke lige arbejder inden for faget til dagligt.

Iøvrigt har jeg monteret rigtig mange dæk på fælge/lappet samme på alt fra tohjulede køretøjer til lastbiler/traktorer, så jeg vil mene jeg kender en smule til emnet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Har kun haft positive oplevelser med "skrå" Har flere gange lappet bagdækket med "bussemænd" og det har holdt flere tusind-kilometer...
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 10. marts 2022 23:26 Har kun haft positive oplevelser med "skrå" Har flere gange lappet bagdækket med "bussemænd" og det har holdt flere tusind-kilometer...
En lapning vil jeg absolut mene gerne skulle kunne holde i hele dækkets levetid. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Bestemt. Og i mine glade tun-dage, har jeg da tit været over 80kmt uden "klisterpinds"-lapningerne har rykket sig en mm. Eneste problem har været selve boret/filen/rivalen til at rengøre og strømline hullet med. Dårlig kvalitet og næsten uden evne til at revse gummi. I stedet har jeg brugt en lille og let-konisk grov rundfil.
Det virkede meget bedre. Pindene er forholdsvis tykke og kræver et hul pænt større end fx et søm laver. Der skal files lidt.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Kymconørden »

PS: Fandt lige denne gamle tråd, hvor man kan se en klisterpind der lige er monteret. (Et stykke nede er billedet)
https://scootergrisen.org/forum/viewtop ... f=8&t=1919
Billedet er fra 2014 da sommerhjulet punkterede første gang. I dag er det godt slidt og snart tid til et nyt, men holder skisme stadig luft :thumbup:
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Lapning af scooterdæk med “bussemand” eller “skrå”

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 15. marts 2022 00:53 Bestemt. Og i mine glade tun-dage, har jeg da tit været over 80kmt uden "klisterpinds"-lapningerne har rykket sig en mm. Eneste problem har været selve boret/filen/rivalen til at rengøre og strømline hullet med. Dårlig kvalitet og næsten uden evne til at revse gummi. I stedet har jeg brugt en lille og let-konisk grov rundfil.
Det virkede meget bedre. Pindene er forholdsvis tykke og kræver et hul pænt større end fx et søm laver. Der skal files lidt.
En anden, der har lappet en hel del dæk har altid brugt et metalbor i en passende diameter.

Jeg ved udmærket godt hvordan de såkaldte "skrå" ser ud.

Hilsen Leif.
Besvar