Cdi boks brænder af

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
PoulA
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10. oktober 2020 17:21
Scootere: PGO New Ligero

Cdi boks brænder af

Ulæst indlæg af PoulA »

Hej
Hvorfor brænder min scooter Cdi boksen af nr. 2 på en måned.
Købte den hvor tændspolen var brændt af, så har skiftet tændspole, stator, og Cdi boksen, kører ellers perfekt, men i går jeg kom hjem fra en tur, kørte den i tomgang mens jeg kom af jakken, stoppede pludselig og var ikke til at få liv i igen, havde en ekstra Cdi boks liggende og monterede den og den kørte igen, hvad kan der være galt
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Cdi boks brænder af

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad betyder "brænder af"?
Virker den stadigvæk ikke hvis du bytter tilbage?

Kunne måske være dårlig forbindelse.
Du kan prøve at rykke i diverse stik/ledninger mens den kører i tomgang og se om du kan få den til at stoppe.
Måske noget i forbindelse med stelforbindelse, stator, tændspole, tændrørskabel, pickup, CDI-boks.
Du kan tage de forskellige forbindelser/stik af og sørge for der er god forbindelse.
Kig efter grønt ir der kan give dårlig forbindelse.
Test om der er gnist på tændrøret ved at holde det mod motorblokken mens du bruger elstarteren.

Du kan måle modstanden i ledninger/spoler.

Er det originale dele?
Vis dem eventuelt med billede.
Brugeravatar
PoulA
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10. oktober 2020 17:21
Scootere: PGO New Ligero

Re: Cdi boks brænder af

Ulæst indlæg af PoulA »

“Brænder af” betyder at den ikke virker længere, har prøvet at sætte den på igen, men starter ikke.
Det er ikke originale dele tændspole er Zoot og Cdi, stator er Style Pro er købt ved Speedline og KGI, nogen har sagt at det kan være stel forbindelse, er stel ikke den der sidder ved membran, eller er der flere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Cdi boks brænder af

Ulæst indlæg af scootergrisen »

At det er uoriginalt og kvaliteten kunne vel have noget at sige.
I servicemanualer kan stå hvordan man måler en CDI-boks men det er vist noget med at det ikke er alle multimetre man kan bruge.
Der findes CDI-testere men har vist aldrig hørt om nogen der har sådan en eller sælger dem.
Tænker ikke at tændspolen kan ødelægge CDI-boksen. Hvis det skulle være noget så skulle det være statoren hvor CDI-boksen vist får strøm fra på PGO New Ligero.
Måske der er noget i vejen med statoren eller den bare ikke er som originalt eller CDI-boksen er dårlig kvalitet og er gået i stykker og der ikke er noget i vejen med scooteren ellers.
Synes ikke jeg har hørt så meget om CDI-bokse der bare går i stykker.
Men f.eks. sker det at spændingsregulatoren går i stykker så pærene springer fordi spændingen vist bliver for høj.
Kan godt være stelforbindelsen sidder under en bolt. Ledningen er gerne grøn og ender på en ring der kan spændes fast.
Der kan også være stelforbindelse ved pickup og stator du kan kigge på.
Du kunne tage statorstikket af og måle spolerne modstand og skrive det her.
Brugeravatar
PoulA
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10. oktober 2020 17:21
Scootere: PGO New Ligero

Re: Cdi boks brænder af

Ulæst indlæg af PoulA »

Jeg vil måle på stator i morgen når jeg er hjemme.
Historik på min scooter.
Købte den billigt fordi tændspolen var i stykker. Så skiftede tændspole, men ingen gnist, skiftede stator lidt gnist men ville ikke starte, skiftede så CDI boks og så kørte den, men på en lang tur stoppede den og så ville den ikke starte igen, målte på stator og den var i stykker, så en ny stator og den kørte igen, men nu så CDI boksen, så jeg forstår det ikke, der må jo være noget galt et sted
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Cdi boks brænder af

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Mål gerne de defekte ting og vis hvad der var er galt hvis man kan se noget.
Besvar