Problem med motorgang - Aprilia Citysport

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Gren
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. august 2020 18:54
Scootere: Aprilia Citysport 50 4t

Problem med motorgang - Aprilia Citysport

Ulæst indlæg af Gren »

Hej Scootergrise!

Håber fanme i kan hjælpe mig.

Jeg har en Aprilia Citysport 50cc 4t 45km/t som ikke kører ordentligt.
Scooteren starter fint og kan i starten også holde fint tomgang fra koldstart. Men når kører på den, er den meget sløv i optrækket og har en dårlig motorgang. Når gashåndtaget slippes under kørsel, og omdrejningerne falder, så "knaller" den ud gennem udstødningen og har meget svært ved at holde tomgang når motoren bliver varm. Ofte resultere det at den går ud fra tomgang og kan være meget svær at starte igen. I tomgang kan den også finde på at tage høje omdrejninger, hvor hjulet står og spinner. De høje omdrejninger kan kvæles ved at give et par pump med håndtaget. Karburatoren er en Keihin CVK 18 Z61F.
Alt er standard og lovligt på den.
Håber denne video hjælpe lidt: https://www.youtube.com/watch?v=P7Rqk44mA78

Følgende er tjekket:
- Tændrør. ikke tilsodet (hverken brun eller hvid) og har en fin gnist hver gang.
- Ventiljustering. Ventilafstand tjekket og justeret efter manual (kompressionen ser ikke ud til at fejle noget).
- Falsk luft. Alt er spændt og der er tjekket med starterspray ved alle sprækker og flanger (ingen tegn på falsk luft). Motoren går ud, hvis indsugningen blokeres.
- Karburator. har været forbi værksted for at blive kemisk renset af en autoriseret forhandler af Aprilia.
- Indstilling af karburator. Har ventet på at motoren bliver godt varm, hvorefter jeg har taget en tur med en skruetrækker ved hånden og prøvet mig frem med justering af luftskruen. Startindstillingen af luftskruen hedder 1,5 omgang fra bund. Uanset hvilken stilling jeg sætter, synes det ikke at løse problemet. Får samme problemer med knald i udstødningen og tomgang som løber løbsk. Luftskruen virker til at dosere benzin, eftersom motoren "drukner", hvis den skrues næsten helt ud.

Hvad kan være galt og hvad kan jeg gøre?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problem med motorgang - Aprilia Citysport

Ulæst indlæg af scootergrisen »



Der kan være et system som lukker af for noget af luften til udstødningen som skulle være for at undgå de knald.
Så tjek det sekundære luftfilter, reed valve, air cut off valve i karburatoren, slangerne og at det hele holder tæt.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... _off_valve
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... system.php
Brugeravatar
Gren
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. august 2020 18:54
Scootere: Aprilia Citysport 50 4t

Re: Problem med motorgang - Aprilia Citysport

Ulæst indlæg af Gren »

scootergrisen skrev: 5. august 2020 19:44
Der kan være et system som lukker af for noget af luften til udstødningen som skulle være for at undgå de knald.
Så tjek det sekundære luftfilter, reed valve, air cut off valve i karburatoren, slangerne og at det hele holder tæt.

Tak. Har læst lidt på. Det er noget jeg lige må have tjekket på scooteren. Troede faktisk kun det var et kølesystem. :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problem med motorgang - Aprilia Citysport

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er noget med katalysatoren skal have ekstra luft.
Men så ved pludselig deacceleration så skal udstødningen åbenbart ikke have den ekstra luft for at undgå knald.
Brugeravatar
Gren
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. august 2020 18:54
Scootere: Aprilia Citysport 50 4t

Re: Problem med motorgang - Aprilia Citysport

Ulæst indlæg af Gren »

scootergrisen skrev: 5. august 2020 21:16 Det er noget med katalysatoren skal have ekstra luft.
Men så ved pludselig deacceleration så skal udstødningen åbenbart ikke have den ekstra luft for at undgå knald.
Vil du så også mene at det kan have indflydelse på tomgang og gangen af motoren - den kører jo ikke ordentligt i optræk og hænger lidt i det med gassen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problem med motorgang - Aprilia Citysport

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Aner det ikke men du kan lave en ting ad gangen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problem med motorgang - Aprilia Citysport

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor gammel er den?
Har du lavet almindeligt service på den? F.eks. skift af og kontrol og motorolieniveau.
Næste gang du tager låget af karburatoren så prøv og tag gummimembranen op og tjek at den ikke har revnet.
Besvar