Skift af bremseklodser, nu sidder de løst og skæve.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Agurken
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6. november 2019 22:23
Scootere: Piaggio Typhoon 2001 (45 km/t)
PGO X-Hot 50 (30 km/t)
VGA Mover (30 km/t)

Skift af bremseklodser, nu sidder de løst og skæve.

Ulæst indlæg af Agurken »

Hej.

Splittede forleden en donorscooter ad, for at flytte ledningsnet og motor over på stellet af min Piaggio Typhoon. Tænkte da i foregårs at jeg lige så godt kunne skifte forhjulet fra donor til min egen, og i det jeg tog mit forhjul af var bremseklodserne fuldstændig rustet og faldt fra hinanden. Nå, men så er det jo godt at man har nogle lidt pænere fra doneren.

Har nu prøvet noget lidt forskelligt. Har først og fremmest samlet kaliberen med klodserne, men problemet var her at jeg slet ikke kunne få bremseskiven (+forhjul) ind i mellem bremseklodserne. Så prøvede jeg at skille kaliberen ad igen og, montere forhjulet med krydspind og så samle kaliberen derefter, men der ville kaliberen så ikke samle sig helt efter man skruede de to dele sammen.

Der er den der ''fjeder'' med to stifter siddende i (som vist på billedet), som jeg måske er lidt i tvivl om hvordan den lige skal sidde. Synes selv at jeg har placeret den meget logisk inde i kaliberen mellem de to klodser, men jeg tror måske lidt at den er den der bøvler.

Billede

På forhånd tak.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skift af bremseklodser, nu sidder de løst og skæve.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du skal trykke ind på stemplet så noget af bremsevæsken bliver trykket op til bremsevæskebeholderen så der er mere plads mellem bremseklodserne til at bremseskiven kan komme ind.
Så når du engang har fået sat hjulet korrekt på så skal du trykke nogen gange på bremsegrebet før bremsen tager fat.
Brugeravatar
Agurken
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6. november 2019 22:23
Scootere: Piaggio Typhoon 2001 (45 km/t)
PGO X-Hot 50 (30 km/t)
VGA Mover (30 km/t)

Re: Skift af bremseklodser, nu sidder de løst og skæve.

Ulæst indlæg af Agurken »

scootergrisen skrev: 24. februar 2020 22:22 Du skal trykke ind på stemplet så noget af bremsevæsken bliver trykket op til bremsevæskebeholderen så der er mere plads mellem bremseklodserne til at bremseskiven kan komme ind.
Så når du engang har fået sat hjulet korrekt på så skal du trykke nogen gange på bremsegrebet før bremsen tager fat.
Jeg tænker da at det skal prøves. Er stemplet indersiden af kaliberen, altså bagved klodserne, for når jeg trykker på dem ryger der blot bremsevæske ud af kaliberens væskekanaler.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skift af bremseklodser, nu sidder de løst og skæve.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Stemplet er den runde blanke cylinder bag den ene bremseklods der kan bevæge sig ind og ud.
Hvis det hele er samlet er det ikke meningen der skal komme bremsevæske ud men hvis du tager bremseslangen af eller løsner udluftningsskruen eller stemplet kommer langt ud så kommer væsken ud.

Hvis du alligevel vil skifte bremsevæske så kan du rengøre ydersiden af stemplet hvor det rør gummiringen(e) og tage dem ud og rense inden bag ved hvor der eventuelt kan være hvidt pulver fra aluminiummet når du er i gang.
Brugeravatar
Agurken
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6. november 2019 22:23
Scootere: Piaggio Typhoon 2001 (45 km/t)
PGO X-Hot 50 (30 km/t)
VGA Mover (30 km/t)

Re: Skift af bremseklodser, nu sidder de løst og skæve.

Ulæst indlæg af Agurken »

Hej igen.

Jeg fik trykket begge stempler ind med en papegøjetang, og efter lidt fingernørkleri fik jeg bremseklodserne pænt over bremseskiven.

Tak for hjælpen :-)
Besvar