Scooter kører ikke som den skal

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Anker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. december 2018 08:49
Scootere: VGA Explora

Scooter kører ikke som den skal

Ulæst indlæg af Anker »

Jeg har fået problemer med en ca 1 år gammel scooter.

Den starter fint og kører godt nok i tomgang.
Når jeg så giver den gas så klarer den op i omdrejninger (nogle gange hoster den dog, på vej derop). Men efter nogle sekunder på fuld gas, slipper jeg gashondtaget igen, og omdrejningerne daler hver gang helt ned hvor moteren stopper (man kan nogle gange redde den, med at flere gange give lidt gas, før motoren går ud).
Den starter fint igen, men jeg kan ikke køre mere end ca 100 meter i fuld gas, så mister motoren kraft igen og går helst i stå/stopper., hvor jeg er nødt til at starte den igen. Synes lidt at det virker som den ikke får nok benzin, men er ikke sikker om det kan være det.

Jeg har prøvet:
1. rense tændrøret, og checket for god gnist
2. haft karburator af, og renset begge dyser og ellers renset det meste af karburator med trykluft (precis samme motor-opførsel efter rensning)
3: stillet på tomgangskrue (den som sidder på gashåndtag-kabel)
4: stillet på luft/benzin skrue (har prøvet mere end 20 gange med forskellige indstillinger) - den står nu der hvor motoren kører bedst, men det samme sker dog stadig (motoren stopper efter fuld gas, eller mens man kører på fuld gas)
5: har skiftet al benzinen i tanken til nyt benzin, og fyldt den helt op
6: skiftet benzinfilteret

Jeg prøver at vedhæfte en video også så i kan se hvordan den opfører sig. Er der nogen der ved hvad mere man skal prøve for at løse dette?
Video.MOV
(12.43 MiB) Downloadet 315 gange
På forhånd tak for gode råd :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter kører ikke som den skal

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det lyder som for lav tomgang når motoren stopper når du slipper gashåndtaget.

Det man kan justere på gaskablet er spillerummet.
Gashåndtaget skal kunne drejes f.eks. 3-5 mm før det påvirker karburatoren.

Tomgangsskruen sidder på karburatoren der hvor wiren ender.

Så tjek først spillerummet og juster hvis nødvendigt under gashåndtaget.
Juster så tomgangen engang du har kørt motoren varm.
Sæt scooteren på centerstøtteben med baghjulet over jorden og drej på tomgangsskruen i urets retning indtil baghjulet begynder at dreje og drej så lidt tilbage så tomgangen er lav nok til at koblingen ikke tager fat.
Når motoren er kold så vil det være anderledes og det kan du så justere ved at prøve over flere dage indtil du finder en indstilling der er god både kold og varm.

Hvis motoren stopper mens du kører med fuld gas så må det være noget andet.
Er det kun noget der sker når motoren er kold?
Så prøv og lad motoren køre i tomgang 2 minutter inden du kører og se om det er bedre.
Brugeravatar
Anker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. december 2018 08:49
Scootere: VGA Explora

Re: Scooter kører ikke som den skal

Ulæst indlæg af Anker »

Mange tak for svar. Desværre, det sker også efter at motoren er blevet varm. Det er dog en anelse bedre når den er varm, især idet at den ikke er så hurtig til at stoppe når jeg kører med fuld gas.
Når den lige er startet fra kold, kan jeg kun køre 10-50 meter og så har motoren lyst til at stoppe når jeg gasser op. Når motoren er varmet op et par minutter, kan jeg køre længere før det sker. Men selv dette føler jeg ikke altid er ikke helt konsekvent.

På video'en har motoren været kørende ca. 5 minutter, og som man kan se tredje gang jeg har gas-håndtaget på fuld throttle, så dykker omdrejningerne alligevel et øjeblik, og så får den fat igen.
Det er nu ved at være ca. 20-25 år siden jeg plejede at skrue på knallert (Kreidler Florett RMC, Diesella Piano, og Puch Maxi), og der ser ud til at være lidt mere elektronik involveret nutildags.

Kan det have noget med elektronik/CDI boks at gøre?
Hvordan checker man evt. sådan en og er det normalt at sådan en kan blive stå af efter kun ca. et år?
Brugeravatar
Flitz
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. juli 2019 19:29
Scootere: Vespa ET2 - 2004
Baotian City - 2015
Sym Orbit II - 2017
VGA Firefox - 2017

Re: Scooter kører ikke som den skal

Ulæst indlæg af Flitz »

Kan se tråden er ved at være lidt "gammel", men kommer gerne med et input.
Altid en god idé at starte indlægget med at fortælle hvilket mærke og model, og om det er 2 eller 4 takts.
Jeg gætter udfra videoen på at det er en 4 takts thansen VGA Explora, jeg gætter også på at du har frasagt dig en serviceaftale og dermed garantien på det meste.
Der er ganske rigtigt væsentligt mere elektronik på nutidens scootere i forhold til de knallerter mange af os lå og rodede med for 30-40 år siden, en moderne 4 takter kræver også væsentligt mere service end en gammel Puch eller Kreidler. Nu kan jeg ikke se hvor mange km din scooter har kørt, men som udgangspunkt skal den serviceres efter de første 1000 km hvor den må formodes at være kørt til. Først og fremmest skal den have stillet ventiler og er du rigtigt god ved den, så skifter du også olien på både motor og gearkasse (2 forskellige slags olie). Siden det tilmed er en kineserscooter så bør du også tjekke og stramme alle skruer og møtrikker.
Umiddelbart bør der ikke være problemer med karburatoren efter et år, hvorfor du derfor ikke bør skrue på karburatoren medmindre der skal justeres tomgang efter ventilerne er stillet. Tomgangen stiller du direkte på karburatoren og ikke på skruen på kablet ved gashåndtaget, da der skal være et par millimeters frigang deroppe. Der bør heller ikke være problemer med elektronikken efter et år, men har du pløjet scooteren gennem skybrud efter skybrud, eller holdt parkeret i nærheden af havet hvor luften er ekstra fugtig og salt, så kan der sagtens være kommet fugt og ir i samlinger, primært i det vred af ledninger der sidder under frontskjoldet.

Fejlfinding af dit problem burde være startet med at stille ventilerne, især hvis den har kørt væsentligt mere end 1000 km. Det er ikke svært at stille ventilerne selv, det sværeste er at få plastikskjoldene af uden at knække noget. (De fleste kineserscootere har meget tynde plastikskjolde af ringe kvalitet)
Brugeravatar
Anker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. december 2018 08:49
Scootere: VGA Explora

Re: Scooter kører ikke som den skal

Ulæst indlæg af Anker »

Tak Flitz,

Jeg ser først nu svaret, og ja det med serviceaftale havde jeg desværre ikke mulighed for at takke ja til, da scooteren blev købt ud af DK til Færøerne. Den har kørt mere end 1000 km, så jeg vil prøve at stille ventilerne - det er noget jeg ikke har prøvet før.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Scooter kører ikke som den skal

Ulæst indlæg af Jps »

Anker skrev: 23. januar 2020 20:02 Tak Flitz,

Jeg ser først nu svaret, og ja det med serviceaftale havde jeg desværre ikke mulighed for at takke ja til, da scooteren blev købt ud af DK til Færøerne. Den har kørt mere end 1000 km, så jeg vil prøve at stille ventilerne - det er noget jeg ikke har prøvet før.
Der forefindes en god guide i ventiljustering, her på Scootergrisen ;)
Besvar