Side 1 af 2

Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 15. november 2019 13:45
af Jps
Gad vide om det kommer til, at påvirke vores knallerter.
https://newsbreak.dk/ny-benzin-i-pumper ... sse-biler/

Jeg husker da jeg kørte Yamaha 4 gear 90'erne da fjernede man blyet fra benzinen, som jo var med til at smøre cylinder/motor. Så her var der jo lidt panik på dengang. Men Yamaha'en kørte fint uden bly i benzinen.

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 15. november 2019 15:32
af Supercharger
Troede kun at blyet kun var tilsat, for at smøre udstødningsventilerne på 4-takt motorer.
Da materialerne dengang, ikke tålte så høje temperaturer. :party:

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 15. november 2019 15:36
af Supercharger
Den lidt mere "langhårede" forklaring. (På engelsk) :detective:
http://www.todayifoundout.com/index.php ... -gasoline/

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 15. november 2019 16:11
af scootergrisen
Der står noget om motorcykler i Tjek-din-bil-eller-motorcykel-her.pdf som vist er data fra E10Vertraeglichkeit.pdf hvor det står meget detaljeret, på tysk.

Min oversættelse:
Motorcykler:
Kymco
Alle 4 takt motorer er egnet til E10
Alle 2 takt motorer er ikke egnet til E10
https://www.drivkraftdanmark.dk/viden/e10/:
I de fleste tilfælde er det pakninger, slanger eller tilsvarende dele af motoren, der ikke er egnet til at blive udsat for høje koncentrationer af bioethanol
Det skulle stå E5 og E10 på tankpistolerne så man kan se forskel.

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 15. november 2019 16:20
af Jps
Jeg skrev til OK Benzin, idet det er det benzin jeg kører på. De sagde, at jeg skulle kontakte forhandler/producenten af knallerten.

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 15. november 2019 16:56
af Jps
Tysk og engelsk er ikke lige mig, desværre :(

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 15. november 2019 17:21
af scootergrisen
Bare læs den danske men jeg tror bare det muligvis er forkert oversat med "godkendt til".
Det lyder som om de har fået køretøjet afprøvet og godkendt.
På tysk lyder det som om der står "egnet til".

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 15. november 2019 18:13
af Jps
På DrivkraftDanmark Står der følgende: Kymoco (formentlig menes der Kymco): Alle 4-taktsmotorer er godkendt til E10. Alle 2-taktsmotorer er ikke godkendt til E10.

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 16. november 2019 08:43
af Supercharger
Hmm. Kan intet finde på Adly og eller PGO. :think:
Well. så må de få en bedre 2-takt olie som smører bedre end de "billige" mærker :thumbup:

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

: 18. november 2019 10:03
af no_ordinary_guy
alle kaburator køretøjer har det sQ fint med ethanol. det er også derfor man hælder ethanol i tanken om vinteren for at benzinen ikke fryser. med mere "bio ethanol" (same shit) så har man ikke behov for at hælde mere ethanol i tanken mere. lækkert lækkert.

største problem er måske man skal skrue op for blandingen eller skifte en dyse til en der er en tand større. da ethanols brændeværdi er ca. 80% af ren benzin. dvs. højere brændstof behov hvis man kørte ren ethanol.