Side 1 af 1

4 Takts hjælp

: 28. maj 2010 14:16
af Benjamin
Hej jeg har en giantco stealth. Problemet startet med at jeg kørte på den og den gav et brag så fik jeg skilt den ad og tændrøret var sprunget ud og gevindet i topstykket var gået i stykker, så nu har jeg skiftet topstykke og tændrøret men nu vil den ikke starte igen. Syntes den lyder som den skal når jeg træder på kickstarter og bruger el start det er bare som om den ikke får noget benzin ind så den kan starte. I bunden på karburatoren sidder det en slange der ikke er sat til noget har jeg kommet til at rykke den ud eller skal den bare være sådan og er der evt. andet jeg kunne have gjort forkert ?

På forhånd mange tak for hjæpen

Re: 4 Takts hjælp

: 28. maj 2010 16:08
af scootergrisen
Det første gang jeg hører om en motor der siger bang så tændrøret ryger ud og ødelægger gevindet. Det lyder vildt.
Det kunne være intersant at vide hvorfor din motor har sagt det bang. Eneste jeg kan komme på er hvis du ikke har spændt tændrørs nok fast.

Når du sætter kæden på der styrer ventilerne så skal den sidde på en bestemt måde så ventilerne åbner og lukker rigtigt.

Prøv at se her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ntiler.php
Skru blæserskjoldet af på højre side af motoren så du kan se T mærket står ud for hakket i motorblokken.
Skru så dækslet af topstykket og check at mærkerne står parallelt med topstykkets kant og det store hul peger væk fra motoren.

Det skal lige siges at når du drejer svinghjulet med blæseren 1 omgange så drejer knastakslen i topstykket kun ½ omgang så hvis du ikke kan se det store hul på kædehjulet så prøv og drej svinghjulet 1 omgang.

Hvis det ikke står rigtigt skal du løsne de 4 møtrikker i topstykket og dreje akslen indtil mærkerne på svinghjul og tandhjul passer.

I bunden af karburatoren kan sidde en drænslange til hvis man skal tømme karburatoren for benzin uden at tage den af men det vist ikke altid der er sat en på så der har sikkert aldrig siddet nogen på din til at starte med. Det betyder ik noget.

Har du husket at stille ventil spillerummet på det nye topstykke ?
Ellers følg det der står på : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ntiler.php
Du skal først indstille ventilerne når det med kæden er iorden og mærkerne står rigtigt.

Jeg kiggede lige i brugermanualen til Giantco Stealth men kunne ikke se noget ventil spillerum så jeg har skrevet til t hansen og spurgt hvad de skal står til.
Men du kan sætte dem til mellem 0,05 - 0,08 mm det sikkert fint nok.

Hvis du har mulighed for det vil jeg da gerne se nogle billeder fra det gamle topstykke og tændrør.

Re: 4 Takts hjælp

: 31. maj 2010 13:57
af scootergrisen
Thansen har svaret på min e-mail.

Jeg skrev :
Hej

Hvor kan jeg se hvilket ventil spille rum jeres Giantco scootere skal
indstilles til ?
Jeg har kigget i brugermanualen men syns ikke kan jeg se det nogle steder.

Jeg mener på modellerne Giantco Sprint, Giantco Venus, Giantco Stealth
og andre 4 takt scootere hvis i har andre end dem.

Der står i manualen at det kan give skade på motoren hvis de ikke er
indstillet korrekt.

Hej så længe
Thansen svarede :
Spillerum = 0,10mm

Re: 4 Takts hjælp

: 7. juni 2010 21:24
af Benjamin
hej tusin tak for hjælpen og din guide.. jeg vil upload billeder af det gamle topstyk og tændrør til dig. og kan se du mangler billeder af farvene på kablerne dem kan jeg også tage. og jeg fik den startet efter det du skrev jeg skulle gøre men havde sat dem begge på 0.10 mm men en af dem havde jeg ikke fået stremt godt nok så scooteren var gået ud og jeg kunne få en pind ind på 0.35 mm :S men den anden var dog stadigt på de 0.10mm. og efter det skete og jeg har stildt dem rigtigt igen og fået spændt dem ordentligt er den begyndt at give en klik lyd inde bag variatoren.. når jeg træder på kick starteren giver den den klik lyd 1 gang og på elstart kom den self flere gange men kan du hjælpe mig med hvad der er sket og hvad jeg evt. har ødelagt i den.. på forhånd tak og håber du får succes med din hjemme side :)

Re: 4 Takts hjælp

: 28. februar 2016 09:17
af J&LScooterService
Hej. Jeg har selv en Giantco Stealth. T-hansen skriver oftest det med at indstille ventiler skal være 0,10. Min erfaring er dog at det skal være 0,5. Min egen scooter, chopper, crosser og ATV er indstillet til det. De har alle sammen kørt med det i flere år og gør det endnu. De starter også perfekt.

Det med klik lyden du kan høre. Er du sikker på det ikke kommer fra topstykket? hvis det gør så er det ventilerne der er indstillet med for meget mellemrum. Prøv indstil dem med 0,5. Har på fornæmmelsen det vil hjælpe.

Re: 4 Takts hjælp

: 28. februar 2016 15:14
af Jps
J&LScooterService skrev:Hej. Jeg har selv en Giantco Stealth. T-hansen skriver oftest det med at indstille ventiler skal være 0,10. Min erfaring er dog at det skal være 0,5. Min egen scooter, chopper, crosser og ATV er indstillet til det. De har alle sammen kørt med det i flere år og gør det endnu. De starter også perfekt.

Det med klik lyden du kan høre. Er du sikker på det ikke kommer fra topstykket? hvis det gør så er det ventilerne der er indstillet med for meget mellemrum. Prøv indstil dem med 0,5. Har på fornæmmelsen det vil hjælpe.
Du mener vel 0,05?? På min super8 står de på 0,08.

Re: 4 Takts hjælp

: 2. marts 2016 11:29
af Bette Niels
Hej der, slangen i bunden af karburator er sikkert en aftapningsslange, den kommer sikkert ud under en skrue,, et gammelt mekaniker tricks, når man har underlige lyde, fin en stor skruetrækker, helst en med hård plast hæfte, hold kærv enden imod motoren, den anden ende imod dit ene øre, helst på en måde hvor du ikke behøver at holde i skruetrækkeren med en hånd, det virker som et simpelt, men ganske effektivt stetoskop, du vil nemt kunne høre om det er varioator eller topstykke der klikker. :wave: