Kymco'en smider olie

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af Jps »

For nogle uger siden smed den al benzin, og for et par dage siden smed den en ordentlig sjat olie. Den har så dryppet et par dråber af og til i lang tid, men så pludselig altså en ordentlig sjat, så der måtte efterfyldes.

Nu bliver jeg så nød til at bruge flydende pakning, da gummipakningen (som er nr 4 eller 5) alene, ikke kan tætne den. Ventilafstanden tjekkes også, nu når låget er pillet af.

Pilene og stregerne, viser hvor olien kommer ud.
Senest rettet af Jps 27. august 2019 16:15, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis det er uoriginalt dæksel så er det vel derfor.

Du kan prøve og dreje boltene i topstykket uden låg på så du er sikker på de kan komme dybt nok ind og at de drejer godt i gevindene.
Så kan du tage pakningen ud af dækslen og kører det rundt på en flade med vådt meget fint sandpapir så når du har kørt det lidt rundt kan du se om det er slebet lidt fint over det hele eller om der er problemer nogen steder.
Så kan du prøve og sætte låget mod topstykket uden pakning og bolte og se om det vipper.
Og når du spænderne boltene så spændt lidt af gangen på kryds.
Ellers kan du prøve og lægge en snor eller lignende ned i revnen inden du sætter pakningen i så skubber pakningen ud.
Eller blive ved med at slibe med lidt grovere sandpapir så pakningen kommer til at sidde længere ude.

Min pakning holdt tæt selvom den var helt mast flad. Den var nærmeste i samme niveau som metalkanten.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 10. februar 2019 13:55 Hvis det er uoriginalt dæksel så er det vel derfor.

Du kan prøve og dreje boltene i topstykket uden låg på så du er sikker på de kan komme dybt nok ind og at de drejer godt i gevindene.
Så kan du tage pakningen ud af dækslen og kører det rundt på en flade med vådt meget fint sandpapir så når du har kørt det lidt rundt kan du se om det er slebet lidt fint over det hele eller om der er problemer nogen steder.
Så kan du prøve og sætte låget mod topstykket uden pakning og bolte og se om det vipper.
Og når du spænderne boltene så spændt lidt af gangen på kryds.
Ellers kan du prøve og lægge en snor eller lignende ned i revnen inden du sætter pakningen i så skubber pakningen ud.
Eller blive ved med at slibe med lidt grovere sandpapir så pakningen kommer til at sidde længere ude.

Min pakning holdt tæt selvom den var helt mast flad. Den var nærmeste i samme niveau som metalkanten.

Dækslet er det originale. Og det meste af det du nævner er prøvet, dog ikke slibningen. Ved slibningen, risikere man jo at det bliver mere utæt, end godt er. Så hellere nyt originalt låg. Snoretricket vil jeg da lige prøve, da jeg har noget tyndt muresnor (eller hvad sådan en snor, nu kaldes :) )
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er pakningen original?
Gad vide om den skal hæve når den bliver varm for at tætne.
Mener jeg købte en ny pakning til min men det var vist ikke meget den går ud over metalkanten.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 10. februar 2019 15:09 Er pakningen original?
Gad vide om den skal hæve når den bliver varm for at tætne.
Mener jeg købte en ny pakning til min men det var vist ikke meget den går ud over metalkanten.
Ja,jeg køber ikke uoriginale ting Kymco'en mere. Og da slet ikke pakninger.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så kunne du prøve en momentnøgle hvis du har en og spænde med korrekt moment.
Ellers bare spænd hårdere end du plejer.
Læg noget toiletpapir ved kanten og kig om den er utæt efter du har kørt og spænd mere og mere indtil det ikke er utæt.

Og tjekke at rummet kan ånde.
Tøm drænslangen under luftilfteret.
Tag slangen af luftfilteret og pust.
Sæt den på luftfilteret igen og tag den af dækslet og pust.
Bare for at prøve noget.

Du kan også tage blæserskjoldet af og tjekke om olien måske kommer et andet sted fra.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 10. februar 2019 17:15 Så kunne du prøve en momentnøgle hvis du har en og spænde med korrekt moment.
Ellers bare spænd hårdere end du plejer.
Læg noget toiletpapir ved kanten og kig om den er utæt efter du har kørt og spænd mere og mere indtil det ikke er utæt.

Og tjekke at rummet kan ånde.
Tøm drænslangen under luftilfteret.
Tag slangen af luftfilteret og pust.
Sæt den på luftfilteret igen og tag den af dækslet og pust.
Bare for at prøve noget.

Du kan også tage blæserskjoldet af og tjekke om olien måske kommer et andet sted fra.
Angående det sidste, så skal studsen jo pilles af. Jeg husker ikke om udstødningen også skal af for at få de 2 halvdele af. Det gider jeg godt nok ikke rode med. Jeg kan jo se at olien kommer fra ventillåget. Og hvilket rum, kan ånde??
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Rummet med knastakslen.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 10. februar 2019 17:52 Rummet med knastakslen.
Og hvordan tjekker man så lige det? :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco'en smider olie

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ligesom jeg skrev.
Der er hul under pladen på indersiden af dækslet så hvis der er tryk så kan det komme ud under pladen, gennem studsen, slangen til luftfilteret.
Er ikke sikker men når stemplet bevæger sig ind mod krumtapakslen så kommer der vel tryk i rummet gennem der hvor knastkæden er.
Så kunne man måske forstille sig at hvis motoren ikke kunne komme af med trykke gennem slangen at den så ville komme af med det ved pakningen også kommer olien med ud nederst.
Men jeg gætter bare.
Du kan prøve og tage slangen af studsen og sætte fingeren ved studsen så kan du sikkert mærke noget mens motoren kører.
Besvar