Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Trine J
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. august 2018 03:57
Scootere: Yamaha Neo's 4 takt 30km 2015
Yamaha Neo's 2 takt 30km 2001

Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af Trine J »

Jeg har lige købt mig en ny brugt Yamaha Neo's 4t fra 2015.

Den kørte maks 32 km/t. hvilket for mig er alt for sløvt, så derfor har jeg sat en Malossi Multivar Variator i, og det har også gjort en forskel, dog ikke helt så meget som jeg havde håbet på. Den kører nu ca. 39-42 lige ud, 27-30 op ad bakke og 46-49 ned ad bakke.
De originale ruller der sad i vejer 9,5 g. og det er dem jeg har i nu. De 6 grams ruller der fulgte med sættet fik den helt ned at køre 27 km/t. og ikke den mindste smule over.

Mit problem er nu, at den kører lidt som den har lyst til. På lige vej kan den svinge mellem 29-42 km/t. hvilket jeg synes er ret voldsomt. Jeg har kørt på landevej hvor den kørte omkring 30 den ene vej (lidt ned ad bakke), hvorefter jeg vendte om og så kørte den 42 (lidt op ad bakke), og der var ikke vildt meget vind. Hvordan i alverden kan det lade sig gøre? :shock:

Der var heller ikke nogen skive at fjerne inde ved variatoren. Der sidder kun en lille skive bag blæserhjulet, men den kan ikke fjernes, for så sidder blæserhjulet løst.
Jeg har heller ikke sat den trykfjeder på som fulgte med sættet, ved ikke om den gør en forskel ift farten?
Kileremmen er måske en lille smule slidt, kan det hjælpe at sætte ny i, evt en xl?

Der er ingen tvivl om at det er en super lækker scooter når man er vant til at køre på en neos fra 2001.. Dog vil jeg sige, at jeg lige nu har mere lyst til at køre på min gamle neos der kører 50-55 frem for den nye, når den svinger sådan i fart..
Er der nogle der har ideer til hvad jeg kan gøre for at få den til at køre mere stabilt? og er der andre små ting der kan gøres for at give lidt mere til topfarten?

På forhånd tak :-)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv at sæt kittets ruller og fjeder i.
Fjederens hårdhed passer til rullernes vægt.
Så hvis ellers du har købt det korrekt kit så kører den sikkert bedst med de ruller og den fjeder.
Men hvis du bare har et eller andet kit så kan da det godt være det ikke er bedre.

Hvis der ikke var nogen begrænsningsring i så er den ved blevet fjernet.
Hvis den så kun kørte 32 km/t uden den så må der vel være noget galt, slid eller noget. Selvom den vel dårligt kan være specielt slidt hvis den er fra 2015.

Ved ikke hvorfor den svinger så meget i fart men måske slid.
Hvis der er slidt et punkt i variatoren fra tidligere hvor den har kørt begrænset så kan det være kileremmen eller andre dele i variatoren har svært ved at komme over det punkt.

Afhængig af hvor langt den har kørt så kan du da godt prøve med en ny kilerem.
Den skal skiftes hver 10000 km.
Du kan prøve og måle dens bredde.

Eventuelt tag nogen billeder af de forskellige dele i varitoren.
Og prøv og giv den noget almindeligt service.
Det kan være der er et eller andet service som ikke er blevet lavet på den.
Tjek/skift/rens motorolie/tændrør/ventilspillerum/luftfilter/dæktryk/karburator eller hvad der nu er på den model.

Tjek at bremserne slipper helt.
Brugeravatar
Trine J
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. august 2018 03:57
Scootere: Yamaha Neo's 4 takt 30km 2015
Yamaha Neo's 2 takt 30km 2001

Re: Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af Trine J »

Grunden til at jeg ikke har valgt at sætte fjederen i, er fordi jeg ikke har prøvet det før, og er lidt i tvivl om hvor svært/bøvlet det er.

Det er en ældre herre jeg har købt den af, og han har aldrig haft den skilt ad, så tror heller ikke at han har fjernet nogen skive i den. Ifølge tegningen her: https://www.easyparts.nl/showdrawing/24 ... lutch.html så passer det også med alt hvad der var inde ved variatoren. Den skive nogle snakker om i neos 4t det er nr. 10, og fjerner jeg den, så sidder blæserhjulet løst.. Jeg snakkede med en mekaniker igår, og han flytter altid skiven frem når han laver service på knallerter, så den sidder foran blæserhjulet (nr. 13). Det har jeg så valgt at gøre, men det ændrer ikke på farten.

Det er forresten denne variator jeg har sat i: https://www.kgi.dk/product/11899-20737/ ... i-multivar

Den har kørt 7000 km. En kilerem er jo ikke vildt dyr, så den kunne jeg jo sagtens prøve at skifte.. Er der en bestemt du vil anbefale? De har 3 forskellige inde ved kgi: https://www.kgi.dk/catalog/20737/yamaha ... -/variator

Jeg tror ikke at der er blevet lavet service på den overhovedet, så det kunne nok godt være en god ide.. tjekker de det hele igennem der?

Bremserne skal jeg også have tjekket, for det undrer mig også, at jeg kan høre skiven foran når jeg trækker den eller kører på den, som om der er noget der går imod..
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad nummer står der på kittet?
F.eks. 5113603.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ltivar.php

Tror nok de helt flade skiver er så man kan få kileremmen ned helt så den starter i laveste gearing.
Har ikke specielt meget erfaring med kileremme. Jeg havde en Malossi kilerem sidst men den synes jeg ikke holdt specielt længe men nu er min motor også meget slidt.

De tjekke vel det du siger du gerne vil have tjekket.

Hvis du kan køre forbremsen gå på så sæt den på centerstøtteben og drej forhjulet men hjulet over jorden.
Så kan du holde fingrene på bagsiden af skivebremsen og presse ind på bremsekaliberen i nogle sekunder for at få bremsen til at slippe også se om hjulet drejer let.
Så kan du prøve topfarten men pas på fordi nu virker bremsen ikke med det samme så du skal pumpe nogle gange før den bremsen.
Så når du har bremset kan du prøve topfarten igen og hvis den er lavere end før ja så er det nok bremsen der ikke slipper ordentligt.
Brugeravatar
Trine J
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. august 2018 03:57
Scootere: Yamaha Neo's 4 takt 30km 2015
Yamaha Neo's 2 takt 30km 2001

Re: Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af Trine J »

Årh, nu har jeg selvfølgelig smidt indpakningen ud, så ved ikke hvad nummer den havde..

Hmm, det kan da være malossi slet ikke er så godt et mærke måske..

Okay, det vil jeg da lige prøve i morgen så.. men tænker at smide den til et eftersyn uanset, så de kan tjekke det hele igennem at alt er som det skal være.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af Jps »

Trine J skrev: 22. august 2018 00:49 Årh, nu har jeg selvfølgelig smidt indpakningen ud, så ved ikke hvad nummer den havde..

Hmm, det kan da være malossi slet ikke er så godt et mærke måske..

Okay, det vil jeg da lige prøve i morgen så.. men tænker at smide den til et eftersyn uanset, så de kan tjekke det hele igennem at alt er som det skal være.
Malosvario'en virker på de fleste scootermodeller. Jeg har kørt med den i mange år, på mine Dr. Big's og her gav de typisk 4-6-8 km/t, mere på toppen. Men muligvis på grund af den noget specielle ECU/motorstyring, så giver den ikke alverden på Neos. Kender en som har sat en vario fra Yamaha Giggle 45 på sin Neos 45. Og det har givet lidt ekstra på toppen.
Brugeravatar
Trine J
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21. august 2018 03:57
Scootere: Yamaha Neo's 4 takt 30km 2015
Yamaha Neo's 2 takt 30km 2001

Re: Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af Trine J »

Jps skrev: 22. august 2018 09:34
Trine J skrev: 22. august 2018 00:49 Årh, nu har jeg selvfølgelig smidt indpakningen ud, så ved ikke hvad nummer den havde..

Hmm, det kan da være malossi slet ikke er så godt et mærke måske..

Okay, det vil jeg da lige prøve i morgen så.. men tænker at smide den til et eftersyn uanset, så de kan tjekke det hele igennem at alt er som det skal være.
Malosvario'en virker på de fleste scootermodeller. Jeg har kørt med den i mange år, på mine Dr. Big's og her gav de typisk 4-6-8 km/t, mere på toppen. Men muligvis på grund af den noget specielle ECU/motorstyring, så giver den ikke alverden på Neos. Kender en som har sat en vario fra Yamaha Giggle 45 på sin Neos 45. Og det har givet lidt ekstra på toppen.
Jeg kan som sådan også godt leve med de 42 den ca. kører nu.. jeg får den jo nok ikke til at køre hurtigere end det..
Men jeg er lidt i tvivl omkring hvilke ruller jeg burde have i.. Dem der fulgte med sættet er 6 grams 16x13mm ruller, og jeg har sat de originale 9,5 grams 15x12mm i, burde jeg så ikke sætte 16x13mm ruller i, hvis det er den størrelse de skal have til den variator, eller betyder det ikke noget at de er mindre?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af Jps »

Ang rullerne. Så ved jeg desværre ikke om det hjælper, at sætte anden størrelse i, end den den er født med (15x12). Hvad angår antal gram på rullerne, må man prøve sig frem til man finder det antal gram, der er bedst for scooteren, ;) Rullerne giver så ikke mere fart, men kun optræk.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du spørger om hvad du burde gøre så burde du sætter kittet i som et kit.
Rullernes vægt og trykfjederens hårdhed passer sammen.
Så nok bedre og fokusere på at få skiftet trykfjederen.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... skiver.php
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Problemer med Yamaha Neos 4t (30km)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tag gerne nogen billeder af luftfilteret og tag filteret ud og tag billeder af der hvor luften suges ind.
Den er muligvis begrænset der.
tragt.jpg
tragt.jpg (49.7 KiB) Vist 7728 gange
Der står "NEO'S 50 4T 2009".
215.0420
215_0420_maxi.jpg
215_0420_maxi.jpg (120.17 KiB) Vist 7728 gange
Besvar