Dell'orto ECU/ECS

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg opdatere indlæget løbende efterhånden som jeg finder ud af mere.

Nogen af de nye køretøjer kommer med Dell'orto ECU/ECS.
Det vil jeg indsamle information om her så vi kan blive kloge på det.

Køretøjer der muligvis bruger Dell'orto ECU/ECS:
VGA Explora euro-4
VGA Firefox euro-4
VGA N1 euro-4
VGA Mover Next Generation
Sym Symphony ST (https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 274435019/)

Jeg har fundet den her manual der står PRELIMINARY så den er nok ikke færdiglavet.
Jeg har indtil videre ikke kunne finde en nyere version.
Manual_DST_EN_110.pdf
Rev:: 13
Date:: 2013-04-10
DELLORTO
Deuss Service Tool For “ECS” System ECU
Instructions Manual
(831.93 KiB) Downloadet 994 gange
Sidst i manulen står fejlkoder.
Der er en lampe på instrumentpanelet (MIL - Malfunction indicator lamp) som lyser/blinker også kan man åbenbart aflæse nogen ting på den måde uden brug af diagnosticeringsværktøj. Måske.
MIL.jpg
MIL.jpg (63.84 KiB) Vist 35747 gange
dellortoecufejlkoder.png
dellortoecufejlkoder.png (17.57 KiB) Vist 35747 gange
Fra LJ50QT-3L ECS Errors Code.doc
Fra LJ50QT-3L ECS Errors Code.doc
I DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL programmet (som jeg endnu ikke har fundet) er der en værdi der hedder RPM CUT OFF (Number of cut spark events).
Det kunne godt lyde som en begrænsning. Altså hvor den kommer gnister over.

Man kan opdatere ECU'en med .map-filer (calibration map).
DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL V2.02
DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL V2.02
Ubrugte på eldiagrammet:
6 Speed input/Gear in (måske pickup ved kobling eller "map switch")
11
15 RPM out dash (måske omdrejningsviser på instrumentpanel)
eldiagram
eldiagram
ecu.jpg (53.31 KiB) Vist 35758 gange
ECS-Dellorto_restyling.jpg
ECS-Dellorto_restyling.jpg (102.35 KiB) Vist 35809 gange
0000014_schema-del-funzionamento-del-sistema-ecs.jpeg
0000014_schema-del-funzionamento-del-sistema-ecs.jpeg (113.3 KiB) Vist 35809 gange
Magnetventil (solenoid valve).
Åbner/lukker vist for luft til karburator elektronisk.
Der er en pil ved den ene studs som vel viser luftens retning.
Der kan være to luftventiler.
På det eldiagram jeg har kigget på deler de samme elektrisk forbindelse.
Sym_Symphony_ST_ventildims.jpg
VGA_Explore_euro4_ventildims.jpg
Magnet ventil VGA N1.JPG
Her ses eksempler på hvor luftventilerne kan sidde.
Til højre for indsugningsstudsen og forrest ved variatordækslet.
luftventilplacering1.jpg
luftventilplacering1.jpg (53 KiB) Vist 35744 gange
luftventilplacering2.jpg
luftventilplacering2.jpg (48.33 KiB) Vist 35744 gange
Her ses luftventilerne på LJ1P37QMB motor.
LJ1P37QMB_LJ50QT-4B.jpg
Det må da være ECU'en.
Der står godt nok ECS på.
Dell'orto ECS CLC.jpg
ECS for karburator 30kmt, Syphony ST_2.jpg
ECS for karburator 45kmt, Symphony ST_1.jpg
Sekundært ledningsnet.
Stort stik med orange: ECU
2 hvide stik med 2 ledere: "ventildimser". Det er vist noget med luft til karburator
Hvidt stik med 3 ledere: vist til at tilslutte computer med USB-stik. Kaldes vist kline
Sort stik med 2 ledere: vist temperatur måler (kan være monteret under bolt på topstykket)
Sort flad stik med 4 ledere: lambdasonde
Sort D-formet stik med 3 ledere: TPS på karburator
Stort stik med gul: måske til tilslutning med resten af ledningsnettet.
sekundertledningsnet.jpg
Lambdasonde.
Lambdasonde VGA N1.JPG
TPS på siden af karburatoren.
Karburator, Symphony ST_1.jpg
Karburator, Symphony ST_2.jpg
Her kan man se hvor temperatursensoren er monsteret.
På den ene motor er det under en af boltene på topstykkedækslet.
På LJ1P37QMB (findes på VGA N1) er der en bolt oppe fra kun til temperatursensoren.
Dell'Orto 187090048 39400-ACH5-E10.
temperatursensor.jpg
temperatursensor.jpg (145.67 KiB) Vist 35708 gange
Man kan muligvis tilslutte en kontakt så man kan skifte mellem forskellige "maps".
Gætter på man så kunne have en mapping der er god til flad vej og en der er god til offroad eller lignende.
Eller måske en mapping der giver bedst motorydelse og en anden mapping der giver det laveste brændstofforbrug.
mapswitch.jpg
mapswitch.jpg (34.94 KiB) Vist 35785 gange
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af Jps »

Den sidder også på VGA Mover NG.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så er VGA Mover Next Generation vel også euro-4.
Synes ikke de har nogen reservedele på thansen.dk til Next Generation. Der står godt nok Next Generation men det ligner at alle delene er til Mover og nogen er til e-Mover.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 12. juli 2018 22:08 Så er VGA Mover Next Generation vel også euro-4.
Synes ikke de har nogen reservedele på thansen.dk til Next Generation. Der står godt nok Next Generation men det ligner at alle delene er til Mover og nogen er til e-Mover.
Euro-4 kom jo også i 2017, så det da muligt at Mover NG er det. Men der er ikke nogen mærkater der indikere, at den er det. Det står heller ikke på reg.attesten.

Da motoren er identisk med Yamaha Giggle, må man kunne bruge dele fra den. Og plastikdele o.a. fra den almindelige Mover passer på Ng'en.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af scootergrisen »

http://www.dellorto.it/en/products/elec ... rol-units/ er én "ECU ECS CLC" med tekst men i kildekoden er der en mere.
De bruger begge samme billede.
0000141_ecu-ecs-clc.jpeg
0000141_ecu-ecs-clc.jpeg (122.23 KiB) Vist 34842 gange
Jeg har markeret forskellene i teksten med rødt.
ECU ECS CLC

Electronic Control Unit with Closed Loop Control – Euro5/BS6 – OBD1

Power System:
Electronic Carburator System ( ECS ) for small 4-stroke engines EURO 5 50cc./BS6 <150cc

Application:
2 wheeler and 3 wheeler vehicle with single cylinder engines

Ignition Type:
Inductive Ignition Type with variable advance

Fuelling control:
AFR closed loop control with heated exhaust gas oxygen sensor


Diagnostic:
OBD1 compliant


Optional Functions:
KLine for diagnosis and MIL led flashing , Automatic Starter Device,

TPS:
Yes with 3Dmap for Advance and Mixture

Batteryless application:
Compatible

Driveability:
2 runtime changable MAPS

Temperature Operat. Range:
T range = -20°/ +100° C

Package type:
Fully Hermetic

Connector type:
18-pin waterproof type
ECU ECS CLC

Electronic Control Unit with Closed Loop Control - Euro3

Power System:
Electronic Carburator System ( ECS ) for 2 strokes and 4 strokes engine

Application:
2 wheeler and 3 wheeler vehicle

Ignition Type:
Inductive Ignition Type with variable advance

Optional Functions:
DEUSS Tool for calibration , KLine for diagnosis and MIL led flashing , Automatic Starter Device,

TPS:
Yes with 3Dmap for Advance and Mixture

Batteryless application:
Compatible

Driveability:
2 runtime changable MAPS

Temperature Operat. Range:
T range = -20°/ +100° C

Package type:
Fully Hermetic

Connector type:
Waterproof type

Production place:
Made in India
Der står "Driveability: 2 runtime changable MAPS".
Det lyder som om at man kan tilslutte en kontakt (map switch) på styret til pin 6 (Speed input/Gear in) på ECU'en og så gætter jeg på at når den kortsluttes til slettet så bruges den ene map og når forbindelsen afbrydes så bruges den anden map.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Dell'Orto ECU ECS CLC.jpg
Dell'Orto ECU ECS CLC.jpg (24.11 KiB) Vist 34806 gange
Servicemanual Peugeot Euro 4.pdf
WORKSHOP MANUAL

ECU-CONTROLLED CARBURETION SYSTEM
EURO 4
DELL'ORTO

P/N MA0062
(1.27 MiB) Downloadet 634 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Se også Deuss Service Tool

Jeg opdaterer information løbende. Det er ikke skrevet helt så godt endnu.

Den gode nyhed er at softwaren Deuss Service Tool er fundet :love:
Den dårlige nyhed er at softwaren ikke kan bruges uden en USB-dongle :weeping:

Software:
Asiangear har lavet Euro4-Service-Software.zip som indeholder diverse software, drivere og manualer (på nederlandsk).
Euro4-Service-Software.zip
(63.76 MiB) Downloadet 400 gange
Deuss Service Tool (Setup_SERVICE_V203.exe)
Sentinel HASP Run-time (HASPUserSetup.exe køres i slutningen af installationen af Deuss Service Tool)

Hardware:
3-pin til ODBII (sort)
ODBII til USB (blåt) VAG KKL
Sentinel USB-dongle

Forhandlere:
Uitlees dongel Asiangear euro 4 BTC / AGM / Turbho origineel.
Koster € 170,30 (cirka 1.266 DKK).

Hvis jeg kører Deuss Service Tool uden USB-donglen så får jeg en dialog med titlen "Sentinel HASP Protection System" så jeg kan ikke afprøve Deuss Service Tool.

Dtech:
De omtalte kabler er muligvis lavet af Dtech.
Det ene kabel (hvor der skal bruges driver) hedder muligvis DT-5002.
Men jeg synes ikke jeg kan finde kablerne på deres hjemmeside:
dtech.cn (kinesisk)
dtechav.com (engelsk)
Der står "USB 2.0 Serial Port" i softwaren.

Når man engang er i Deuss Service Tool og det hele virker så skulle man f.eks. kunne ændre topfarten ved at downloade dataene fra ECU'en, ændre tekstfilen og sende den ændrede tekstfil til ECU'en.
Kig efter følgende og ændre værdien af PAR70_VAL til den ønskede topfart:

Kode: Vælg alt

PAR70_DES=Speed_Max
PAR70_VAL=25
Ikonet som bruges af Deuss Service Tool.
Der står ECS SetUp.
ECS SetUp - Deuss Service Tool - ikon
ECS SetUp - Deuss Service Tool - ikon
ECS_SetUp.png (4.7 KiB) Vist 32787 gange
Billeder fra zandri.nl (sammenlign eventuelt med viewtopic.php?p=25491#p25491):
uitlees_dongel_asiangear_euro_4_btc_agm_turbho_origineel.jpg
uitlees_dongel_asiangear_euro_4_btc_agm_turbho_origineel_2_.jpg
uitlees_dongel_asiangear_euro_4_btc_agm_turbho_origineel_3_.jpg
uitlees_dongel_asiangear_euro_4_btc_agm_turbho_origineel_4_.jpg
uitlees_dongel_asiangear_euro_4_btc_agm_turbho_origineel_5_.jpg
uitlees_dongel_asiangear_euro_4_btc_agm_turbho_origineel_6_.jpg
uitlees_dongel_asiangear_euro_4_btc_agm_turbho_origineel_7_.jpg
uitlees_dongel_asiangear_euro_4_btc_agm_turbho_origineel_8_.jpg
Asiangear1.jpg
Asiangear1.jpg (46.96 KiB) Vist 32784 gange
Asiangear2.jpg
Asiangear2.jpg (39.04 KiB) Vist 32784 gange
Asiangear3.jpg
Asiangear3.jpg (107.2 KiB) Vist 32784 gange
Asiangear4.jpg
Asiangear4.jpg (46.41 KiB) Vist 32784 gange
Asiangear7.jpg
Asiangear7.jpg (54.74 KiB) Vist 32784 gange
Asiangear6.jpg
Asiangear6.jpg (37.33 KiB) Vist 32784 gange
Asiangear5.jpg
Asiangear5.jpg (39.69 KiB) Vist 32784 gange
Brugeravatar
Power
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. februar 2022 10:52
Scootere: Sym symphony st 50

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af Power »

Hej jeg har lige fået en symphony og den er vildt begrænset i ecu. Men er nogle herinde kommet op med en måde at hacke den på?

En ubegrænset kostet over 1200 kr, det synes jeg er voldsomt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dell'orto ECU/ECS

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er noget om Advanced Scooter Workshop - NEXT (ASW-NEXT) som åbenbart blandt andet kan bruges til at læse/skrive parametre/MAP's i Dell'orto ECU/ECS.
ASW-NEXT_IMG.jpg
V504
V504
stik.jpg
ledninger.jpg
ASW_NEXT.rar
Latest software V1.24 (26/10/2023)
(6.26 MiB) Downloadet 56 gange
DELLORTO_ECS_UM.pdf
User manual Dell'orto E.C.S. EURO 4
(402.63 KiB) Downloadet 64 gange
Supported E.C.S. units:
• CLC_V363
• CLC_V366
• CLC_V400
• CLC_V430
• CLC_V440
• CLC_V451
• CLC_V460
• CLC_V470
• CLC_V480
• CLC_V490
• CLC_V500
• CLC_V501
• CLC_V502
• CLC_V504
• CLS_V100
• ecu125c
• GG_V100
• GG_V206
• HM_V100
• HM_V101
Udover at tilslutte 4 ledninger skal man åbenbart give +12 volt på 2 krokodillenæb (rød og sort).

Besvar