Side 1 af 1

2 takts eller 4 takts?

: 27. august 2017 19:44
af Shtennek
Halløjsa,

Jeg har givet op på den gamle Kymco, da der hele tiden bliver ved med at komme nye ting der skal skiftes på den. Så den er røget til salg.

I den anledning skal jeg ud og have købt en ny - og jeg vil have en spritny. Jeg har kigget utroligt meget på en Peugeot Speedfight 4, som kan fåes både som 2 og 4 takts model, og havde egentlig tænkt at den nye skulle være en 4 takter. Mit "problem" kommer så ved, at forhandleren i mit "nærområde" der har Speedfight 4 kun har den i 2 takts modellen.

Det der tiltaler mig ved 4 takterne er brændstoføkonomien, som skulle være en del bedre og lyden... Lyden af en 2 takter er altså bare fesen :lol:

Men omvendt, så har jeg heller ikke den største know-how omkring motorer, så spørgsmålet er, om jeg ville være bedre stillet med en 2 takter, da de (efter hvad jeg har læst mig til) er en del nemmere at servicere?

Hvad havde I valgt, og hvorfor?

På forhånd tak!

//Kenneth

Re: 2 takts eller 4 takts?

: 27. august 2017 20:01
af scootergrisen
De kan vel bestille 4 takt modellen når de forhandler Peugeot.
Hvis du går op i langt på literen så er valget let (4 takt med ubegrænset variator).
Jeg kan ikke lide lyden og lugten af de moderene 2 takt specielt når de er begrænset som de er.
Det skal nok passe at 2 takt er lettere at servicere eftersom der er færre dele. Primært topstykket.

Re: 2 takts eller 4 takts?

: 27. august 2017 20:08
af Shtennek
Garanteret - Ville bare så gerne kunne kører derfra i morgen, hvis det skulle være en Speedfight 4 :lol:
Det er vel aldrig en dårlig ting med langt på literen - dog bliver begrænsningen nok ikke taget, da man sikkert mister garantien på sådan et indgreb :-)
Lyden er jeg VIRKELIG heller ikke fan af - lugten generer mig dog ikke :-)
Hvis det kun primært er topstykket, burde servicering ikke være et problem på en 4 takter, da jeg har lært at indstille ventiler - som vel er det ekstra der tænkes på? :-)

Re: 2 takts eller 4 takts?

: 27. august 2017 21:49
af scootergrisen
Ja der er meget ekstra i topstykket på en 4 takt pga. ventilerne.
Hvis du kører med begrænset variator går det desværre udover benzinforbruget osv. men du kan da spørge om det med garantien inden du køber den.

Re: 2 takts eller 4 takts?

: 27. august 2017 22:03
af Shtennek
Jeps, men det er som sagt ikke et problem, da jeg har lært at fumle med det, og har fået investeret i værktøjet til det :-)

Okay, jeg troede faktisk det havde en positiv effekt, at den ikke kan køre så stærkt? Men begrænsningen gør måske så motoren tager alt for mange omdrejninger, som den "ikke kan føre ud i livet"? :-)

Re: 2 takts eller 4 takts?

: 27. august 2017 22:36
af scootergrisen
Der er gerne en bøsning mellem de forreste remskiver som gør at variatoren ikke kan komme helt op i gearingen.
Der er forskelligt hvor bred bøsningen er. På stor knallert er den smallere fordi den skal kunne køre hurtigere.
På min kan kileremmen kun komme cirka halv op på de forreste remskiver. Herefter skal motoren unødigt køre med højere omdrejninger for at øge farten.
Det betyder så mere slidt, støj, benzin-/olieforbrug, varmeudvikling osv.
Det svarer måske til at køre med fuld gas i 2. gear på en knallert som har 3 gear.
Der er også andre begrænsninger men bøsningen mellem de forreste remskiver er den værste fordi det går ud over andet end topfarten.

Re: 2 takts eller 4 takts?

: 28. august 2017 07:10
af Shtennek
Ja, det kan jeg da godt se, at det ikke er helt optimalt - så der er lige noget der skal overvejes :-)