Starterdrev laver rille i min rem

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af Jps »

Som overskriften siger, så laver starterdrevet riller i remmen på min Kymco Super 8. Og det er ligemeget, hvilken rem jeg sætter på (tænker på længere remme, end den originale). F.eks er den originale 729-17,5-30.

Jeg har så prøvet en Dr. Big rem på 738-18-30, en Malossi kevlerrem på 743-18-30 og en Dayco på 743-18-30. Jeg har også prøvet med både original vario og en Malossi Multivar, plus både Dr. Big kobling, Peugeot kobling og den originale kobling, uden at kunne løse rilleproblemet. Er der andre Kymco Super8 ejere, der har oplevet dette?? Og i så fald har en løsning (ud over at pille starterdrevet af).
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af Supercharger »

Kan der være en fejl på selve starterdrevet?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af Jps »

supercharger skrev:Kan der være en fejl på selve starterdrevet?
Muligheden foreligger, da. :) Men virker bare underligt med en lidt over 1 år gammel scooter, allerede skal ha' problemer med det.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af Supercharger »

Det har du ret i. ;)
Måske en ide at skille starteren ad og gennemgå den for skader og smør den ind i fedt. :detective:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af Jps »

supercharger skrev:Det har du ret i. ;)
Måske en ide at skille starteren ad og gennemgå den for skader og smør den ind i fedt. :detective:
Fedt har den fået, men hvis bøsningen den sidder i er slidt, hjælper det ikke meget. Ved så ikke om de kan pilles ud, og erstattes med nye.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af Jps »

Fandt lige et problem mere, på Scooteren. Denne gang er det vario'en der er defekt. Kobberbøsningen sad løs i hullet til gliderøret og det skal den ikke.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kunne måske være det bare er på grund af det med bøsningen der sidder løst at kileremmen er blevet ramt.
Ellers tjek at starterdrevets bøsninger sidder i motorblok og variatordæksel.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... erdrev.php

Også sørg for at styrebøsningerne sidder mellem variatodæksel og motorblok sådan at variatordækslet sidder korrekt og at du spænder det korrekt fast.

Hvis det stadig sker så vil jeg tro det er fordi du bruger uoriginale dele såsom at kileremmen er længere end den originale kilerem og derfor kommere højere op end den originale kilerem.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Kunne måske være det bare er på grund af det med bøsningen der sidder løst at kileremmen er blevet ramt.
Ellers tjek at starterdrevets bøsninger sidder i motorblok og variatordæksel.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... erdrev.php

Også sørg for at styrebøsningerne sidder mellem variatodæksel og motorblok sådan at variatordækslet sidder korrekt og at du spænder det korrekt fast.

Hvis det stadig sker så vil jeg tro det er fordi du bruger uoriginale dele såsom at kileremmen er længere end den originale kilerem og derfor kommere højere op end den originale kilerem.
På den anden jeg har købt, er der ikke nogen rille i remmen og det er en 743mm rem.

Det er dele som ikke normalt sidder på Kymco som jeg bruger på Kymco1. Men de har samme mål som de originale (bortset fra remmene). Og en Malossivario/kilerem burde den jo kunne køre med, uden at remmen rammer starterdrevet..

Variatordækslet kan kun sidde på en måde, så det kan ikke monteres forkert.
Ang. bøsningerne, kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeg får dem ud (uden brug af varme).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Altså starterdrevbøsningerne sidder bare løst. De bliver vist bare "holdt fast" af fedtet.
De kommer da måske nok lettere ud hvis du prøver med varm motor.

Jeg tror ikke det er meningen man skal kunne tage bøsningen ud af variatorskålen.
Brugeravatar
uboxy
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. juni 2020 16:12
Scootere: Gilera storm 2009 pgo gmax 2012

Puch maxi 1979

Re: Starterdrev laver rille i min rem

Ulæst indlæg af uboxy »

Jps skrev: 3. september 2016 16:16 Som overskriften siger, så laver starterdrevet riller i remmen på min Kymco Super 8. Og det er ligemeget, hvilken rem jeg sætter på (tænker på længere remme, end den originale). F.eks er den originale 729-17,5-30.

Jeg har så prøvet en Dr. Big rem på 738-18-30, en Malossi kevlerrem på 743-18-30 og en Dayco på 743-18-30. Jeg har også prøvet med både original vario og en Malossi Multivar, plus både Dr. Big kobling, Peugeot kobling og den originale kobling, uden at kunne løse rilleproblemet. Er der andre Kymco Super8 ejere, der har oplevet dette?? Og i så fald har en løsning (ud over at pille starterdrevet af).
Fik du det løst står med samme problem.
Besvar