Side 1 af 2

Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 13. januar 2016 13:37
af Bette Niels
Hej i butikken, jeg er den jo ellers så glade ejer af en Super 8 50 4 t, har aldrig haft de store problemer igennem snart 5 år, batteriet har dog aldrig holdt mere end et års tid af gangen, jeg har førhen prøvet at måle lade spænding, det var fint nok, nu var den så gal igen, bestilte et nyt batteri, kom så i tanke om, at måske skulle jeg lige måle hvor meget dyret lader, WTF, 3,5 volt, (målt uden batteri ), :weeping: giver mig derefter til at tjekke og måle, de 2 ledninger fra generatoren de har en modstand på 1,0 Ohm, det burde vel være i orden, modstanden ved laderegulator præcis 12 Ohm, burde så også være ok, ville så måle på laderegulator, men kan ikke få nogen som helst form for værdi frem, ligegyldigt hvordan jeg måler, ( er det fordi at der skal bruges et specielt Ohm-meter ?,eller, har prøvet at skille alle relevante multistik ad, de ser fine ud, samlede skidtet, prøvede at måle igen, nu viser den 6,6 Volt WTF, .
Er der nogle der sidder med en god ide, så vil jeg gerne høre, eller er det bare en ny laderegulator,.
Vil også gerne høre, hvilken størrelse vil i anbefale i batteri Ah, .
På forhånd tak. :thumbup:

Re: Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 13. januar 2016 16:16
af TOCA
Lyder som om der har været lidt snask i et af stikkene, måske du burde gå dem alle igennem med lidt trykluft, en messing børste og en gang Pronto.

Om du skal gå efter flere Ah på dit batteri, afhænger af dit køremønster, og temperament, et større batteri kan klare flere starter, før det går dødt, til gengæld skal du køre længere ture, før det er fuldt opladet, eller sætte det til en lader, med jævne mellemrum, men hvis du ikke har monteret ekstra udstyr, som bruger strøm, så burde standard størrelsen, som er angivet i din brugsforvirring, være rigeligt. Hvis det er fordi det aflader, af sig selv, så gør det ikke den store forskel, om der kommer et par timers flere Ampere på.

En hel Ohms modstand på et stykke ledning lyder som meget, den burde være nul, med mindre ledningen er adskille meter lang, og meget tynd!

Re: Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 13. januar 2016 16:35
af Bette Niels
Hej TOCA, takker for svar,prøver at gå stikkene efter igen, de har ellers fået en ordentlig gang kontaktrens med olie, samt en rigtig god gang massage.
Den ene Ohms modstand i ledninger fra generator, skulle være ok, i følge værksteds manual downloadet her fra siden, det mystiske er at laderegulatoren , der er i manualen opgivet de forskellige modstandsværdier , jeg kan ikke måle en dyt, mit Ohmmeter går fra 0-200 kOhm, så,,blip blop, de forskellige værdier som skulle være korrekte ligger fra 1-17 kOhm,, der står så godt nok i manualen at det skal skal være en Sanwa eller en Kowa tester, multimeter, gik bare ud fra at det var for at få gang i salget,?,. :crazy:

Re: Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 19. januar 2016 15:41
af scootergrisen
Mellem gul og lyserød skulle være 0,1-1,0 Ohm (med stikket taget af) så det er fint.
Det er noget med man skal bruge en speciel måler til at måle spændingsregulatorens ohm.
Det er noget med fordi der er halvledere i. Også afhænger modstanden vist nok af den volt der bliver sendt igennem eller sådan noget.
Du kan læse om det på http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ktrisk.php

Men du kan måle volt på batteriet når motoren køre.
Du skal kunne måle 14,5 volt når motoren køre og du giver lidt gas (5000 o/min).
Hvis du måler det så virker spændingsregulatoren.

Hvis ikke du kan måle 14,5 volt så rens diverse stik og prøv igen, hvis det stadig ikke virker så er det muligvis spændingsregulatoren der er defekt.

Når du køber et nyt batteri så husk at lad det op med en batterioplader.

Re: Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 21. januar 2016 11:24
af Bette Niels
Hej til alle, håber at problemet er løst, jeg prøvede jo med den gamle laderegu, ( med et billigt multimeter ) at måle, eks, sort ledning fra multimeter, på sort på regulator, rød fra multimeter skiftevis på de fire andre ledninger på regu, derefter rød fra multimeter på sort på regu, osv, så på alle mulige måder , målte jeg, men ingen som helst form for værdi,, prøvede så med den nye regu, cirka på samme måde, som med den gamle, der kunne jeg måle forskellige modstande, ikke helt de samme som beskrevet i værksteds håndbogen, men en værdi,, så , mig tror, kan man ikke måle en skidisse, så er laderegulator kaput, . Nå jeg smækkede den nye regu på og det nye batteri, (8,6 Ah Gel )( ville prøve i stedet for AGM), det havde en spænding på 12,76 volt fra TH, det kunne sagtens få scooteren i gang på selvstarter, målte efter start af scooter en ladespænding på 14,20 volt ved ca 3000 rpm ?. SÅ HÅBET ER DER, slukkede for maskinen, pillede stelkabel af, satte min 1100 mA Genius lader på, den viste over 75 %, den for lov til at sidde på til i morgen formiddag...
DSC_0294[1].jpg
Beklager billedkvalitet , tog billed igennem irfan Wiev på telefonens hukommelse, klippede og lavede en mindre end 99 Kb riot.. men man kan se hvad der står.. :wave:

Re: Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 21. januar 2016 15:48
af scootergrisen
Så lader den i hvert fald.

Tjek også generatorstikket.
Det er lavet lidt dårligt, hvis man hiver i stikket så kan det ene sæt stik ben miste forbindelse selvom stiklåsen stadig er låst.
Det er det stikbensæt der er modstand hvor låsen er.
På min hvis jeg har hevet i stikket har den mistet forbindelse også bliver batteriet ikke opladt, også efter noget tid er det så afladt at blinklys får motoren til at hakke og til sidst er det ikke nok opladning på til at CDI-boksen kan lave strøm til tændspolen.
Så hvis du vil kan du tage det stikbensæt der er modstand låsen ud og sætte det i der hvor der ikke sidder nogen så ledningerne sidder tættest låsen.

Re: Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 22. januar 2016 11:00
af Bette Niels
Hej igen, nu spiller det bare, der er sket mere end at den bare lader,den har jo i al den tid jeg har haft den, fra ny af, aldrig været for god til at vedligholde batteriet, samt den har altid haft noget sjov, med at lyset, både positions lys og hovedlys, lidt op og lidt ned i styrke, specielt i tomgang, det er væk nu, havde givet mig selv den ide at det var den famøse lysstyrings dingenot, jeg satte jo Philips Motovision pærer i, 35/35 W, der er dæleme så meget knald på nu, at jeg tror at jeg kan lyse en Audi Le Mans bil i strimler, :lol: , begynder at få en ide om at den fabriksmonterede lade regu, den ikke har været helt gennembagt,?. Håber at det bliver ved at virke godt, ellers :crazy: :weeping:

Re: Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 22. januar 2016 14:36
af scootergrisen
Der er en lyskontrolboks som skruer ned for volten til forlyset når tomgangen er lav.
Lyskontrolboksen står konstant og bruger 1,5 mA selv når tændingen er på OFF og der kan være problemer med at CDI-boksen ikke altid laver signalet til lyskontrolboksen også slukke forlyset bare og senere tænder det igen osv og det kan jo være farligt.
Du kan eventuelt bytte lyskontrolboksen ud med et dobbeltrelæ.
Alene det at den konstant står og bruger strøm skulle være grund til at lave det om.
Det kan da godt være det er lavet om man du kan jo måle det med et multimeter også tage lyskontolboksen af og se om strømforbruget går væk.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... super8.php

Re: Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 23. januar 2016 12:07
af Bette Niels
Hej, jeg prøvede lige at smide den gamle lade regulator, under mit husmands USB mikroskop, håber at billederne kan ses, det ser ud til at den fyldemasse som er sprøjtet i bunden af reguen, den er krympet med tiden, eller at evt varme har lavet ged i den, ?, jeg kunne ikke se det,med mine læse briller, eller med læsebriller og et forstørrelses glas, jeg tjekkede ikke forstørrelsen på mikroskopet, men det er vel 200-300 gange, de der bitte små sprækker som er hele vejen rundt, de er helt sikkert det rene guf for fugt, til at trænge ind, jeg vil prøve at flække regulatoren, men indtil videre , der sidder garanteret et lille printkort, med små påloddede ic´er , lidt fugt imellem printbaner, så går det sikkert ikke så godt,. Den gamle regu er lavet af TA YOUNG, ?, den nye står der kun Kymco på ?, den nye der virker det som at selve kassen, er blevet groft sandblæst, sikkert for køling, derefter eloxeret, samt den fyldemasse som er sprøjtet i den virker lidt mere gummi agtig,.

Re: Kymco super 8 50 4t, vil ikke lade ?

: 23. januar 2016 14:02
af scootergrisen
Tror ikke det betyder noget med de sprækker.
Elektronikken er jo stadig indkapslet.
Der er billeder her: http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ulator.php