Side 1 af 1

Fjederspørgsmål

: 6. november 2015 11:53
af ttpgodrbig
Hej allesammen
Nu har jeg efterhånden fået rimeligt tjek på det meste aftale min scooter. Har kun haft pgo.
Nu har jeg så en dr big. Før det havde jeg g-max.
Jeg har så sat et 70ccm sæt på den. Variatoren er skiftet ud med en der har nogle bedre løbebaner til rullerne.
Derudover er der doppler luftfilter på da den nærmest ikke støjer i forhold til alle de andre jeg har prøvet.
Til slut har jeg en Gionneli Go udstødning på fordi den er billig og fordi den kan bruges lige fra lovlige maskiner
og så langt deropad. Jeg prøvede at tage en tur med lovlig udstødning inden posten kom med GG og der var der godt
nok noget mere træk men slet ikke som det sæt skulle kunne leverer. Det er jo klart når maskinen ikke kan komme aftale
med alt det benzin og luft der bliver smidt derned fra min 21mm karb. Da jeg så fik GG på røg jeg nærmest bagud pga acceraletion
Min egentlige spørgsmåle har med hastigheden at gøre. Der er rigelig med træk hele vejen op til 60 men derefter så er det så som så
hvor meget længere op den vil. Jeg har haft den 85 men det var på en lang lige vej og vindstille.
Jeg har aldrig helt forstået forholdet mellem fjedrene. Jeg købte engang et kæmpe sæt hvor der så var en stor fjeder i guld med.
På mærkaten står der 3000rpm. Betyder det at hvis jeg montere så vil den begynde at tage ved, ved 3000rpm.?
Udover det var der også en del med til indeni koblingen. Den del hvor de 3 små fjedre sidder. Der er 3 slags fjedre med.
Blå, rød og gul. Hvad der strammest og lettest er jeg ikke klar over. Men er der nogen af jer kloge hoveder der kan fortælle mig
hvad resultatet vil være, først hvis jeg nu sætter den store 3000rpm på nu mens jeg har tun på.
Det samme med den lille del til koblingen med de små fjedre.
Der er ikke rigtig nogen der har kunnet forklare mig det ordentlig endnu
På forhånd tak

Re: Fjederspørgsmål

: 7. november 2015 18:06
af TOCA
Det er en jungle, at begynde at rode med koblingsfjedre og rulle vægte!

Alle tingene hænger sammen, rullevægt, den store fjeder, de små fjedre, rem, skiver, motorkraft, reduktionsgear, omdrejninger, topfart og acceleration. Den store fjeder arbejder sammen med rullerne, og bestemmer hvor mange omdrejninger motoren skal op på, før skiverne begynder at bevæge sig ind og ud, og hvornår de skal være i højeste gear, de små fjedre bestemmer ved hvor mange omdrejninger koblingen tager fat, og reduktionsgearet bestemmer hvor hurtigt baghjulet skal bevæge sig i forhold til bageste remskive og kobling.

Hvis de små fjedre er for bløde, tager den fat ved for lave omdrejninger, og den første acceleration (0 - 10) går lidt sløvt, er de for hårde skal der mange omdrejninger til, før der sker noget, og så er remskiverne allerede i gang med at skifte gear, før du begynder at rulle. Det gælder om at finde en balance mellem alle delene, så koblingen griber fat ved nogle omdrejninger, hvor motoren yder nok til at trække dig op i fart, og så skal skiverne bevæge sig ved det antal omdrejninger, hvor der ydes mest moment, og holde omdrejningstallet nogenlunde stabilt, mens du accelererer mere, for så at nå højeste gear mens der stadig er lidt at give af, så de sidste 5 - 15 km/t kommer mellem max moment, max ydelse og max antal omdrejninger.

Det kan tage lang tid, og mange forsøg, at finde den helt rigtige kombination af ruller og fjedre, og der er kun learning by doing, eller få fat i et dynamometer, som måler motoren ydelse ved alle omdrejningstal, men hver gang du ændrer på en ting, griber det om sig, så der også skal justeres andre steder, og da du har ændret på cylinderstørrelsen, og dermed fået flere HK, skal der også ændres på dysse og alt i variatoren, så de passer til de nye forhold, du skal sandsynligvis også justere på oliepumpen, da der nu skal mere brændstof til pr. omdrejning, og måske skal du også ændre på reduktionsgearet, så det passer til de flere kræfter.

Tuning er en blanding af kunst, håndværk, mavefornemmelse, ingeniør tabeller og en smule magi, det er ikke bare at skifte en ting, og så håbe at det går godt, alle stumperne skal arbejde sammen, og de påvirker hinanden. God fornøjelse :)

Re: Fjederspørgsmål

: 7. november 2015 19:44
af ttpgodrbig
Tak for dit rigtig gode svar. Man kan nok ikke give et facitresultat, men nærmere
Prøve sig frem. Men så har jeg et spørgsmål mere hvis du er frisk.
Egentlig kører scooteren super med et kanon optræk så jeg tænkte at jeg ville sætte
8.5 g i istedet for 7.5g. Den starter med det samme og trækker hårdt op til ca 30-40 stykker og så er det ligesom den dør ned. Hvis jeg så slipper gassen og kommer ned i fart kan jeg igen accelerere op til nævnte. Jeg gætter på at det kan løses med en lidt større dyse. Lige nu sidder der en 100 i en 21mm. Ellers er der jo bare at sætte 7.5 i igen. Jeg ville bare gerne lidt ned i omd i topfart.

Re: Fjederspørgsmål

: 8. november 2015 14:29
af TOCA
Mere fart ved lavere omdrejninger: Skift tandhjul i reduktionsgearet.

Lyder mere som om du skal sætte lettere ruller i, så den er længere tid om at komme op i gear.

Max moment ligger som regel mellem 6-7000 o/min, mens max HK ligger mellem 7-8000 o/min, så ideelt burde den fare op til ca. 6500 o/min, blive der mens variatoren arbejder, og så bruge resten af kræfterne på at slæbe sig det sidste stykke op.