Side 1 af 1

Olie siver ud

: 13. juli 2015 18:15
af GYS
Jeg har en Yamasaki GYS (som på billedet), og der løber olie ud, når den står oprejst. Olie løber ud stort set overalt ved overgangen mellem gearkasse og motor - og der løber også olie ud, under dækslet hvor fortandhjulet sidder til kæden.
Jeg har hældt motorolie på, og det er præcist op til stregen. Jeg opdagede ikke problemet før jeg hældte motorolie på. Normalt har den dog holdt på olien, og jeg var overrasket over, at den manglede olie.

Tænkte på, at det måske også kunne være gear-olie? Den har lidt svært ved at skifte gear.

Kan jeg se på nogen måde om det er gearolie?

Re: Olie siver ud

: 13. juli 2015 19:21
af scootergrisen
Tror gearene lægger i motorolie på den model.

Kan være der er noget som er gået i stykker eller den ikke er spændt nok sammen.

Du kan eventuelt uploade nogle billeder.

Re: Olie siver ud

: 13. juli 2015 19:40
af GYS
Tror gearene lægger i motorolie på den model.
Det lyder sandsynligt. Jeg har intet kunne finde om gearolie noget sted på modellen.

Jeg tror årsagen er at jeg har fyldt motorolien på, mens den stod skrå, og også tjekken den, mens den stod skrå. Den har ingen centralstøttefod - kun sidestøtteben.

Når den bliver rejst op, siver motorolien ud. I morgen, vil jeg tjekke oliestanden, når den står lodret.

Re: Olie siver ud

: 13. juli 2015 20:47
af scootergrisen
Ja så har du nok fyldt for meget motorolie i.
Der skal nok være cirka 0,8 liter.
Også mål med oliepinden i hullet uden at dreje den i mens køretøjet står lodret.
Også skal du bruge den korrekte olie.
Hvis koblingen er i olie og den glider så kan det være du bruger den forkerte olie.

Re: Olie siver ud

: 13. juli 2015 23:19
af Katana
Motorolien til sådan en gys, skal være 15W40 API SE eller SD - eller bedre. Og skal olien skal være beregnet til 4T maskiner.
Hr. gris har også manual til din knallert http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... manual.pdf

Re: Olie siver ud

: 14. juli 2015 19:52
af GYS
Katana skrev:Motorolien til sådan en gys, skal være 15W40 API SE eller SD - eller bedre. Og skal olien skal være beregnet til 4T maskiner.
Hr. gris har også manual til din knallert http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... manual.pdf
Manualen til min er den her:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... nual_2.pdf

Olien er stadigt 15W40. Dog har jeg brugt 10W40 da det er olien jeg bruger på min Kymco Super 8.
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-1514326062

Jeg er ret sikker på, at jeg har fyldt for meget olie på - den passer præcist med oliepinden, når den står skrå, og der ikke løber olie ud. Når den står lodret, viser oliepinden alt for meget.

Er det vigtigt om det er 10W40 eller 15W40?

Re: Olie siver ud

: 14. juli 2015 20:32
af scootergrisen
10W40 og 15W40 er viskositet. Altså hvor tyndt/tyktflydende olien er.
10W40 skulle passe til den temperatur vi har i danmark året rundt.
10W40 skulle være lidt mere tyndtflydende når det er koldt (vinter) end 15W40 så oliepumpen lettere kan pumpe det rundt, så motoren er lettere at starte.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/olie.php#sae

Jeg vil ikke mene der sker noget dårligt ved at bruge 15W40 når det ikke er vinter.
Men hvis nu det blev vinter og minusgrader du havde svært ved at starter motoren og holde den kørende så kunne du prøve 10W40 eller 5W40.