Øko-kørsel og benzintank

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Øko-kørsel og benzintank

Ulæst indlæg af SMF »

Jeg har jo klaget lidt over de høje omdrejninger på min VGA Digita 2T og valgte derfor at sætte nogle tungere ruller i. Standard er 5,2 gram og jeg satte 6,5 gram i. Det har hjulpet så meget, at jeg ikke længere behøver at køre med vat i ørerne pga støjen. Ringen er taget ud, og den gik med 5600 o/m med std ruller, og 4800 o/m med de tungere ruller når jeg kører 40 km/t. De 800 o/m lyder måske ikke af meget, men det er en helt anden lyd nu. Meget mere behagelig. Og under acceleration tager den også ca 800 o/m mindre, og lyder ikke så hysterisk. Den er ikke så hurtig på de stejle bakker da omdrejningstallet er sænket lidt, men det betyder ikke noget for mig. Sålænge motoren ikke tager skade af det. Og så kører den 5 km/l længere med de tunge ruller, er oppe på gns 36 km/l (og det er en 2-takter). Det synes jeg er fint. Er yderst tilfreds med denne lille modifikation.

En anden ting jeg har undret mig over er tankindholdet. Den er tom på måleren når der kan påfyldes 3,5 liter. Men den kan rumme næsten 6 liter da jeg rengjorde den for nyligt. Og jeg vil gerne have udnyttet de sidste liter, så jeg kan bruge fx 5 liter inden jeg skal tanke. Kan man forkorte benzinstudsen i tanken? Og evt ændre svømmerhøjden?
Senest rettet af SMF 5. juli 2015 10:03, rettet i alt 2 gange.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11287
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Øko-kørsel og benzintank

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan bøje metalbøjlen der holder svømmeren i tanken.
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Køretøjer: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Øko-kørsel og benzintank

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

36km/L det er dælme pænt for en 2T...
døjer også med dårlig økonomi på kærestens maskine som faktisk kun køre omkring de 35km/L men det er en 4T!
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Øko-kørsel og benzintank

Ulæst indlæg af SMF »

scootergrisen skrev:Du kan bøje metalbøjlen der holder svømmeren i tanken.
Ok, men det giver så et misvisende billede af indholdet hvis studsen i tanken ikke også gøres lavere - hvis den overhovedet kan blive lavere.
Det passer meget godt med at måleren står 1 mm under det røde felt når den løber tør. Og så kan der være plads til 3,5 liter når man tanker. Men hele tankindholdet er på omkring 6 liter, så der ligger en del i bunden som aldrig bliver udnyttet. Sådan er det vist med de fleste kineser scootere. I hvert fald de 3 jeg har haft. Jeg ville egentlig gerne kunne køre over 150 km på hver tankfuld, når benzinen nu alligevel ligger i tanken.
Senest rettet af SMF 1. juli 2015 21:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Øko-kørsel og benzintank

Ulæst indlæg af SMF »

zzzzleepy skrev:36km/L det er dælme pænt for en 2T...
døjer også med dårlig økonomi på kærestens maskine som faktisk kun køre omkring de 35km/L men det er en 4T!
Ja, jeg kørte omkring de 30 km/l inden ændringen med rullerne, og hvor kun ringen i variatoren var fjernet. Men jeg kører også pænt :)
Jeg tror Thansen opgiver den til 25 km/l hvis jeg ikke husker helt forkert. Altså lovlig.
Jeg havde en VGA Explora 4-takt før, og den kom jeg op på omkring 40 km/l på.
Men var også nede på 32 km/l nogle gange. Hun skal ikke køre med fuld gas, men lukke lidt af for gassen når hun er kommet op i fart. Man kan køre med kvart gas og stadig holde topfarten i de fleste tilfælde. Det sparer rigtig meget. Og så er dæktrykket vigtigt, og tjek evt at bagbremsen ikke er justeret for stramt. Det var min, så den kørte og bremsede lidt hele tiden, og det sluger jo også benzin. Jeg synes ikke 35 lyder så slemt, især hvis hun ikke har fuldstændig styr på hvordan man kører økonomisk.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11287
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Øko-kørsel og benzintank

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ved ikke hvad du mener med at gøre studsen lavere.
Hvis du køre indtil scooteren løber tør for benzin så er der vel ikke 2,5 liter benzin tilbage i tanken er der?
I min er der måske 1 dl tilbage når den løber tør.
Jeg har bøjet bøjlen på min fordi jeg synes den gik i bunden for tidlig.
Tror min rammer det røde felt når der er 1 liter tilbage, det synes jeg er meget godt.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Øko-kørsel og benzintank

Ulæst indlæg af SMF »

scootergrisen skrev:Hvis du køre indtil scooteren løber tør for benzin så er der vel ikke 2,5 liter benzin tilbage i tanken er der?
Jo, netop. Studsen oppe i tanken sidder åbenbart så højt at den ikke får de sidste par liter med.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11287
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Øko-kørsel og benzintank

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan godt få den til at gå helt i bund ved at bøje bøjlen.
På bekostning af at den så ikke måler så meget i toppen. Men det er vel også mest når den er ved at være tom man er interesseret i at vide.

Jeg ville dog stoppe den før bunden så svømmeren ikke rammer bunden, måske 1 cm fra bunden.
Besvar