Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

billed4244.gif
billed4244.gif (37.57 KiB) Vist 7978 gange
Nyregistrerede motorkøretøjer efter køretøjstype
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af TOCA »

Vi er et uddøende folkefærd :(
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af SMF »

Staten har vel mistet 40 millioner kr. om året alene på knallert-30 siden 2008 ved at lave de åndsvage knallertregler mht. konfiskation. Ingen unge tør jo køre på knallert længere. Tænk hvis bilisterne fik taget deres bil 2. gang de kørte 65 km/t hvor de må køre 50. Gys!
20.000 knallerter * 25% giver alene 50 mill. i moms hvis en gns knallert koster 10.000 kr. I dag får staten sølle 14 mill. for de godt 6000 knallert 30 der bliver indreg. Dertil kommer statsafgift på forsikring og gebyr for nummerplade.
Jeg ved godt at det handler om at sende et signal til de unge om ikke at køre ulovligt. Men når udlændinge hører om vores knallertregler, tror de det er løgn. Vi danskere skal åbenbart holdes i meget strammere snor end vores naboer, ellers kan vi ikke finde ud af det? Jeg synes det er trist.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af Supercharger »

enig. de "dumme" politikere burde kigge på reglerne hos vore naboer.
stop det pjat med 30 og 45 begrønsninger.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af Jps »

supercharger skrev:enig. de "dumme" politikere burde kigge på reglerne hos vore naboer.
stop det pjat med 30 og 45 begrønsninger.
Husk at vi også har 25'ere herhjemme ;). Og 25 og 45, er EU bestemte hastigheder og bliver aldrig ændret. Og 30'eren bliver der heller ikke ændret ved.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af SMF »

Er det ikke sådan i nogle af vore EU nabolande, at man som 15-årig må køre 25 km/t og lære det 2-hjulede motorunivers at kende. Og som 16-årig må man køre 125cc. Og igen som 18-årig mc og bil.
Jeg tror nok desværre ikke at jeg ville være i live i dag hvis jeg havde haft mulighed for at køre 125cc som 16-årig. Jeg havde absolut ikke styr på hastigheder. Kørte 80 km/t på en Yamaha 4-gear dengang, og det var længe nok! Så en bedre køreundervisning må være obligatorisk hvis der skal ændres på lovgivningen. Kolonneskolekørsel på en Puch Maxi får man ikke meget ud af.
Jeg er meget i tvivl om det er klogt at lovliggøre, at køre hurtigere end 30 på knallert på cykelstierne hvor der også kører børn og andre udsatte grupper (kvinder med småbørn på sadlen) osv.
Til gengæld bør EU45 afskaffes og så lad dog folk køre på en 125cc så de kan følge ordentlig med. Det andet er noget bureaukratisk l*rt! :-)
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af TOCA »

SMF skrev:Er det ikke sådan i nogle af vore EU nabolande, at man som 15-årig må køre 25 km/t og lære det 2-hjulede motorunivers at kende. Og som 16-årig må man køre 125cc. Og igen som 18-årig mc og bil.
Jeg tror nok desværre ikke at jeg ville være i live i dag hvis jeg havde haft mulighed for at køre 125cc som 16-årig. Jeg havde absolut ikke styr på hastigheder. Kørte 80 km/t på en Yamaha 4-gear dengang, og det var længe nok! Så en bedre køreundervisning må være obligatorisk hvis der skal ændres på lovgivningen. Kolonneskolekørsel på en Puch Maxi får man ikke meget ud af.
Jeg er meget i tvivl om det er klogt at lovliggøre, at køre hurtigere end 30 på knallert på cykelstierne hvor der også kører børn og andre udsatte grupper (kvinder med småbørn på sadlen) osv.
Til gengæld bør EU45 afskaffes og så lad dog folk køre på en 125cc så de kan følge ordentlig med. Det andet er noget bureaukratisk l*rt! :-)
Jo, f.eks. i Sverige :)

Forskellen på at køre 80 på en 30'er og på noget der er godkendt til det er, at du kommer væk fra cykelstien, ikke skal bruge energi på at kikke dig over skulderen hvert andet øjeblik, og naturligt ryger in i trafikkens rytme. Jeg er helt enig i, at det vil give nogle flere kvæstede unge mænd, fordi de tror de SKAL køre med håndtaget i bund, HELE tiden, men det kan måske forebygges med oplysning og skræmme kampanger, de 18 årige er jo ikke meget mere modne, de får kort til en lille MC, og tror straks at alle veje er racerbaner (gælder også hvis de vælger bil), men det er jo ikke nogen nyhed, sådan var det også for 50 år siden, og selvom vi bliver 50+ år gamle, så kan vi stadig finde på den slags unoder :oops:
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af SMF »

TOCA skrev: Jo, f.eks. i Sverige :)
Ja, og jeg mener også at tyskerne har haft de regler de sidste 30 år.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er en opdatering hvor 2015-2017 er med.
Nyregistrerede lille knallert har været nedadgående fra 2007 til 2015 men i 2016 er det gået lidt op og i 2017 en fordobling.
Det er vel fordi loven med kørekort til lille knallert blev ændre fra 16 år til 15 år den 1. oktober 2016.
nyregistrerede_knallert45_knallert40.png
nyregistrerede_knallert45_knallert40.png (17.75 KiB) Vist 6297 gange
Der blev godt nok registrede mange i december 2017 (5461).
nyregistrerede_knallert45_knallert40maned.png
nyregistrerede_knallert45_knallert40maned.png (13.25 KiB) Vist 6297 gange
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Danmarks statistik - Nyregistrerede motorkøretøjer

Ulæst indlæg af TOCA »

Store julegaver ;)
Besvar