Side 1 af 4

Problem med min Kymco Super 8

: 15. maj 2015 10:52
af netuse
Jeg har et problem med min Kymco Super 8, i går da jeg var ude og køre virkede alt som det skulle, undervejs holdte jeg en pause, da jeg skulle starte den igen, var der intet der indikerede at tændingen var sat til, altså ur, tankmåler og el-start virkede ikke, men jeg kunne starte den på kickstarteren, da jeg begyndte at køre kom der lidt liv i uret, men meget svagt, og den viste ikke klokken rigtigt, nu vil jeg så høre om der er nogen som evt. ved hvad der kan være galt.

Re: Problem med min Kymco Super 8

: 15. maj 2015 15:16
af netuse
Fandt fejlen, den ene ud af 3 sikringer var sprunget, havde ellers kigget om det var det, men var svær at se det :D

Re: Problem med min Kymco Super 8

: 15. maj 2015 19:13
af scootergrisen
Har haft samme problem på min hvor sikringen blev varm men ikke varm nok til at smelte over så den blev med tiden krøllet i stedet for.
Du kan læse om det her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... er_smelter

Re: Problem med min Kymco Super 8

: 17. maj 2015 17:09
af netuse
Okay, jeg har sat en 7 amp. sikring i igen, undre mig hvis den skal ha' en 10 amp. sikring, ledningen til 7 amp. sikring er jo ikke særlig tykke, men jeg vil da ha' det i tankerne hvis det skulle sker igen.
Min sikring var også smeltet ind i plastikholderen :o

Re: Problem med min Kymco Super 8

: 17. maj 2015 17:37
af scootergrisen
Jeg tror på min der har de muligvis fået byttet rundt på hvilken sikring der skulle være hvor.

Re: Problem med min Kymco Super 8

: 17. maj 2015 17:45
af netuse
På min er ledningerne på 10 amp. sikring tykkere end på de to 7 amp sikringer, så tror ikke de har sat forkert sikring i, men gør den det igen, vil jeg prøve at sætte en 10 amp i, men jeg tror at det er en form for styreledning da den ikke er særlig tyk...

Re: Problem med min Kymco Super 8

: 18. maj 2015 21:54
af GYS
Det er lidt svært at se hvilken af de to sikringsholdere med røde ledninger som skal have 10A sikringen. Den som er til lyset er 7A.
Den med sorte ledninger er 7A. Du kan finde ud af hvilken af de to med røde ledninger der er til lyset, ved at forsøge at tage den ud. Den, som ikke er til lyset, er på 10A.

Den på 10A (røde ledninger, ikke lys), beskytter batteriet. Efter den, er strømmen fra generatoren. Uret er også sat på her, da strømmen er på når scooteren er slukket. Herefter kommer tændingskontakten, og sikringen med sorte ledninger, som er på 7A.

Den sidste sikring på 7A er kun til forlyset.


I dit tilfælde, ser det ud som om, at det er sikringen på 10A der er gået. Hvis en af de to andre var gået, så vil der være liv i uret.
Går den på 10A virker det præcist som du beskriver, da strømmen kommer fra generatoren efter sikringen, når du starter med kick-starteren.

Var det sikringen på sorte ledninger, så vil du ikke kunne starte med kick-starteren.

Den sidste sikring til lyset, har naturligvis ingen betydning.


Hvis sikringen var på 7A, er der sikkert blevet byttet om på sikringerne - måske er ombyttet sikringerne til forlyset.

Sikringen skal være på 10A, og de to andre på 7A.


Spændingsregulatoren og uret er det eneste som er på 10A sikringen, og ikke samtidigt går igennem 7A sikringen.
Det er således stor sandsynlighed for, at fejlen skyldes en af disse. Det kan også være ledningsnettet har kortsluttet - måske kortvarigt - før tændingskontakten. Typisk, vil det være på ledningen op til uret.

Og endeligt, så kan det ske at sikringen bare har haft en dårlig dag...


I første omgang vent og se om fejlen kommer igen. Hvis intet sker, er sikringen bare blevet dårlig.

Sikringerne er lidt specielle, men fås flere steder. Søg på glassikring 25 mm VPE5. Brug kun denne type sikring.

Og som sagt skal du bruge en på 10A her.
En på 7A kan måske holde noget tid, men kan blive meget varm på grund af dens større modstand og brænde over.

På el-diagrammet fra scootergrisens hjemmeside, kan du se de tre sikringer, og deres funktion. Den øverste på røde ledninger, der er på 10A, er den som er sprunget i dit tilfælde. Sikringen belastes specielt, fordi den står for opladning af batteriet og strømmen til lys. Strømmen til forlyset, går reelt igennem sikringen, da den går via batteriet - og kommer fra generatoren via 10A sikringen. En fejl på ensretteren (ladekredsløbet), så der lades for meget, er en almindelig årsag til sikringen kan springe. Eller, hvis den er for lille i forhold til det den skal være...

Re: Problem med min Kymco Super 8

: 15. juni 2015 15:50
af netuse
Jeg vil lige opdatere hvad der sker med min Kymco ;) Jeg satte en ny sikring i, jeg valgte at sætte en 7 amp. i, og der har ikke været problemer med den siden, og jeg har da kørt en hel del km. siden, så jeg tror at det har været en dårlig sikring :D

Re: Problem med min Kymco Super 8

: 15. juni 2015 18:53
af Jps
netuse skrev:Jeg vil lige opdatere hvad der sker med min Kymco ;) Jeg satte en ny sikring i, jeg valgte at sætte en 7 amp. i, og der har ikke været problemer med den siden, og jeg har da kørt en hel del km. siden, så jeg tror at det har været en dårlig sikring :D
Er der kommet mere fart over dyret? :)

Re: Problem med min Kymco Super 8

: 15. juni 2015 20:27
af netuse
Hehe, ja det er der, jeg har sat et glat gliderør i, og en 6,5 mm. skive, så nu køre den 36-37 km/t og knap 41 km/l så det er blevet en ren fornøjelse at køre på den ;)