Side 1 af 2

Tunet

: 9. april 2015 17:02
af ttpgodrbig
Jeg har forøget effekten på min pgo g-max betydeligt. Jeg vil tro den ligger på omkring 70 ccm med
en 48mm cylinder og en 21mm karburator. En Gianelli Go udstødning, ingen tragt ved membranerne og
så 8.5grams ruller. Men grunden til at jeg skriver er fordi jeg vil høre jeres erfaringer med at køre med
så meget effekt. Hvor hårdt er det ved maskinen fek´s? Der er omdrejningstæller på og hvis jeg kommer over 7000omd
så synes jeg at det ryster noget mere. Jeg tænker også at den vel kan blive for varm med de omdrejninger
og så evt springe remmen eller smelte rullerne eller hvad ved jeg. Hvis jeg holder maskinen under de 7000omd
så kører den ca 65km/t men der er meget mere at give af så jeg ved ikke hvad topfarten er så jeg tænkte
at sætte nogle endnu tungere ruller i for at holde omd nede og jeg roligt kan komme op i topfart.
Den er hidsig men ikke så hidsig at jeg kan køre på baghjul som jeg har set masser af videoer med.?
Kan nogen sige hvad de kører med fek´s dem der har så hidsige maskiner at de kan kører på baghjul?

Re: Tunet

: 9. april 2015 17:54
af TOCA
At køre på baghjul ser sejt ud for nogle, men det er ikke sundt for køretøjet, i hvert fald ikke når den lander. En gammel Puch Maxi lander med et stød på lige over 500kg, når forhjulet rammer jorden, fra en 45 graders stejlning, og de vejer næsten ingen ting, i forhold til en moderne scooter.

Med det sagt, så kræver det ikke så mange hestekræfter, at få sin maskine på baghjul, bare lidt teknik, og en stram kobling, selv min fuldt lovlige Peugeot Fox kan jeg rive op på baghjulet, med lidt hjælp fra støttefoden, og den kan endda max gå 25 på toppen :)

Re: Tunet

: 9. april 2015 18:10
af ttpgodrbig
Ja okay Det var egentlig heller ikke fordi det var det jeg ville kaste mig ud i men mere
prøve at finde ud af hvad forskellen er på mit setup og så de toptop tunede

Re: Tunet

: 10. april 2015 16:12
af Kymconørden
ttpgogmax skrev:...men der er meget mere at give af
Det er måske tid at overveje en mere ”voksen” slutgearing/sekundær gearing?
Standard-gearingen er ikke rigtig dimensioneret til de ekstra kræfter og træk du har nu.
Udvekslingen er for lille, hastigheden lav ifht høje omdrejninger.
Ulempen ved at hæve rulle-vægten er du risikerer at motoren tvinges ned i nogle omdrejninger hvor den ikke arbejder optimalt.
Der er mere effektivt at ”geare op” og så lade motoren køre med de ruller/omdrejninger hvor den trækker allerbedst.

Re: Tunet

: 10. april 2015 16:27
af Kymconørden
ttpgogmax skrev:Kan nogen sige hvad de kører med fek´s dem der har så hidsige maskiner at de kan kører på baghjul?
De kan bla. have: bedre reed-valve, justerbar kobling, forhøjet kompression, flow-forbedret motorhus/kanaler, justerbar tænding,
race-variator mm. og så er alt justeret helt optimalt. Og måske de oven i købet kører 80 eller 90cc. :o

Re: Tunet

: 10. april 2015 20:52
af TOCA
Det bedste er, at holde den på de omdrejninger, hvor motoren har mest moment, det kan man måle sig frem til, med specialværktøj, eller ved at eksperimentere lidt, hvis det ikke behøver være heeeelt nøjagtigt.

Det er ikke hverken rem eller ruller, du skal bekymrer dig om, ved høje omdrejninger, men lejer, stempel og cylinder, så sørg for at kølingen er optimal, og alt inden i motoren er rent og velsmurt, og alle lejer er af god kvalitet.

At den vibrerer meget ved høje omdrejninger er normalt, alle motorkøretøjer har et punkt, hvor dele af dem går i selvsving (resonans), det kan fjernes ved at ændre vægten/tykkelsen/størrelsen på de dele, der vibrerer, hvis det er styret, kan du sætte vægte på enderne, fodpladen kan få klistret plader på undersiden, og stellet kan dæmpes med små lodder rundt om kring. Til skjolde og fodpladen kan jeg anbefale lyddæmnings plader, som dem her: http://www.thansen.dk/product.asp?n=119 ... 1226678724 eller dem her: http://www.thansen.dk/product.asp?n=-48 ... -482144596

Re: Tunet

: 11. april 2015 14:37
af ttpgodrbig
tak for det. Så har jeg et par spørgsmål her til sidst.
Skal jeg regne med at scooteren ikke holder så længe med den slags tun. Jeg kører så fornuftigt som jeg kan. Der er nogen som konstant giver fuld smadder og bremser ned. Jeg prøver mere at holde omd nede på et acceptabelt niveau selv den trækker voldsomt.
Ville det være godt hvis jeg jævligt kigger ind til remmen for at se hvordan tingene har det. Det kan vel ikke undgåes at det bliver ret varmt.
Så er der en anden ting. Inden den er ordentlig varm så kan den hakke lidt i det. Tror i at det ville hjælpe med en større dyse.
Jeg mener at det er en 92 der sidder i min 21mm dellorto karburator.

Re: Tunet

: 11. april 2015 16:41
af Kymconørden
Ja, øget effekt slider. Specielt rullerne er hårdt belastet og holder i mit tilfælde kun 3-400 km. Dem bør du tjekke ofte, og remmen.
Det hakkeri i starten (kold), er næsten sikkert en for mager blanding, lige på grænsen. Prøv at gå et par trin op.
Meget af motorens køling, sker via den benzin-tåge der suges ind. En mager blanding varmer motoren ekstra meget. :o

Re: Tunet

: 12. april 2015 09:10
af ttpgodrbig
Tak for det. Jeg tænkte nok at jeg skulle tjekke delene ofte.
Men der er jo heller ikke meget arbejde i at kigge ind til til remmen og rullerne.
Så skal jeg bare have nogle ekstra sæt ruller liggende og ekstra remme af god kvali

Re: Tunet

: 14. april 2015 08:21
af ttpgodrbig
Mht at tun slider meget på bla rullerne så tænkte jeg at man kan jo også få en pgo g-max som motorcykel. Min er købt som 50ccm men jeg har set dem op til 200ccm. Det er vel det samme system med rem og ruller. Hvad gør forskellen og er der noget jeg kan gøre ved min for at det slider så lidt som muligt. Nu har jeg øget dyse størrelsen 3 numre og det stoppede det hakkeri jeg skrev om tidligere.
Men der er noget der irretere mig. Da den var lovlig kunne jeg sagtens bare dreje lidt på håndtaget og så fik jeg lidt fart iht det, men nu er det som om at den bare pludselig tager ved og smider omd op på mindst 7000 omd og så djævelen ellers ved den. Så det først når jeg er over 50 km/t at jeg kan regulerer gashåndtaget vs motorens effekt.
Jeg kører med 8.5 grams ruller men jeg har tænkt mig at prøve at købe 10 grams bare for at hold omd nede. Der er nemlig rigelig med ryk i den.
Er det med motor effekten normalt eller er der nogen der har noget at tilføje???