Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.
: 12. december 2014 22:46
Hej forum.
Jeg leder ret desperat efter løsningen på vores problem.
Jeg har siddet og læst en masse og fundet frem til (via scootergrisen) at vi mangler et koldstart-sæt som hedder 497522, hvilket indeholder 2 skiver til chokeren, en ny tændspole og en studs/pasring til luftfilteret... Hor den får åbenbart ikke en fed nok benzin-blanding selv om chokeren så virker...
Jeg kan bare ikke finde dette sæt nogle steder jeg har søgt (det er jo også en gammel knallert, så det er måske udgået), så hvordan samler jeg selv disse småting sammen, hvor finder jeg dem mon enkeltvis ?!?
Jeg kan finde noget uoriginalt hos bl.a. stage6, men jeg kan jo ikke vide om disse ting lever op til de "krav" der er for at kunne starte i koldt vejr.
Nå men historien er helt kort at:
Min søn har sådan en Piaggio Fly 4T som har kørt ca. 1700km alt i alt.
- den vil ikke starte når den er kold, eller den er MEGET svær at starte, og slipper man gassen så går den ud igen.
Kort fortalt har den stået stille i 5-6 år, efter kun at have kørt små 100km.
- og så i sommer har han fået den og kørt de sidste 1600km.
Nå men AHA, det er jo noget med automatchokeren der er defekt, tænkte hans gode far, men efter at have haft den ude og kontrollerer den i forhold til beskrivelserne jeg har fundet om sådan en, så kan jeg se at den bevæger fint nålen ud på omkring 5-6 minutter når den er startet...
- og vigtigst af alt, den trækker sig også sammen til ca 10mm, når den er kold igen...
Men hvad er det mon så ??
Når den endelig er startet, så kører den helt fint, den får altså benzin nok, sætter ikke ud, og trækker fint, så jeg tænker heller ikke der er noget kaburator/benzin problem..
- men der er ingen tomgang før den er varm... (også der tænkte jeg choker)
Hele sommeren har den også startet fint, helt uden problemer.
Den er først for alvor begyndt at drille voldsomt for ca 14 dage siden, faktisk lige efter den fik nye vinterdæk sjovt nok.
Batteriet blev skiftet straks efter købet af knallerten, for det gamle var helt dødt...
Jeg har også købt en fin lille vedligeholdelses lader til den, så batteriet er altid på toppen, men det hjalp heller ikke, for start-motoren kører helt fint.
- vi har også prøvet med lidt kaburatorsprit i benzinen (ca. 1dl) efter gode råd fra venlige folk, men det duede heller ikke...
Nu har jeg snart ikke flere gode ideer...
Har i et guldkorn, så vi kan få hans knallert til at være en stabil starter igen ?
--
Peter
Jeg leder ret desperat efter løsningen på vores problem.
Jeg har siddet og læst en masse og fundet frem til (via scootergrisen) at vi mangler et koldstart-sæt som hedder 497522, hvilket indeholder 2 skiver til chokeren, en ny tændspole og en studs/pasring til luftfilteret... Hor den får åbenbart ikke en fed nok benzin-blanding selv om chokeren så virker...
Jeg kan bare ikke finde dette sæt nogle steder jeg har søgt (det er jo også en gammel knallert, så det er måske udgået), så hvordan samler jeg selv disse småting sammen, hvor finder jeg dem mon enkeltvis ?!?
Jeg kan finde noget uoriginalt hos bl.a. stage6, men jeg kan jo ikke vide om disse ting lever op til de "krav" der er for at kunne starte i koldt vejr.
Nå men historien er helt kort at:
Min søn har sådan en Piaggio Fly 4T som har kørt ca. 1700km alt i alt.
- den vil ikke starte når den er kold, eller den er MEGET svær at starte, og slipper man gassen så går den ud igen.
Kort fortalt har den stået stille i 5-6 år, efter kun at have kørt små 100km.
- og så i sommer har han fået den og kørt de sidste 1600km.
Nå men AHA, det er jo noget med automatchokeren der er defekt, tænkte hans gode far, men efter at have haft den ude og kontrollerer den i forhold til beskrivelserne jeg har fundet om sådan en, så kan jeg se at den bevæger fint nålen ud på omkring 5-6 minutter når den er startet...
- og vigtigst af alt, den trækker sig også sammen til ca 10mm, når den er kold igen...
Men hvad er det mon så ??
Når den endelig er startet, så kører den helt fint, den får altså benzin nok, sætter ikke ud, og trækker fint, så jeg tænker heller ikke der er noget kaburator/benzin problem..
- men der er ingen tomgang før den er varm... (også der tænkte jeg choker)
Hele sommeren har den også startet fint, helt uden problemer.
Den er først for alvor begyndt at drille voldsomt for ca 14 dage siden, faktisk lige efter den fik nye vinterdæk sjovt nok.
Batteriet blev skiftet straks efter købet af knallerten, for det gamle var helt dødt...
Jeg har også købt en fin lille vedligeholdelses lader til den, så batteriet er altid på toppen, men det hjalp heller ikke, for start-motoren kører helt fint.
- vi har også prøvet med lidt kaburatorsprit i benzinen (ca. 1dl) efter gode råd fra venlige folk, men det duede heller ikke...
Nu har jeg snart ikke flere gode ideer...
Har i et guldkorn, så vi kan få hans knallert til at være en stabil starter igen ?
--
Peter