Side 1 af 2

Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 5. oktober 2014 16:44
af kaspert
Jeg har bøvlet noget med en Super 8, jeg købte brugt i sommers.
Den var ofte svær at starte, og gik af og til fuldstændig i stå, med symptomer på en druknet motor. En kammerat hjalp mig med den, og skruede og pillede og rensede og gjorde ved, uden ret megen succes.
Til sidst fik jeg sporet det til en manglende nåleholder mellem nål og fjeder i vacuumkammeret. Der var ikke umiddelbart nogen at finde på nettet, så jeg bukkede min egen af en stump konservesdåse. Problem løst, scooteren startede bedre og gik *aldrig* i stå igen sådan umotiveret midt i det hele. Det gik godt i et stykke tid (ca 500 km). :party:

Og så var fanden løs. Jeg savnede noget fart - før kunne jeg køre op til 50 (ægte), nu var jeg ofte under 40 (ægte). Nå, sagde kammeraten, prøv noget bedre benzin, fx Shell Superduper.
Det hjalp noget - starten blev meget bedre, og jeg fik meget af min topfart tilbage - i starten. På min første længere tur (42 km til arbejde) nåede jeg cirka halvvejs, så tabte den pludselig al kraften, og gik i stå da jeg slap gassen. Denne gang med en meget varm motor. Hmm den fik lov at køle af, jeg luftede karburatoren ud, og den kunne starte igen. Det var godt nok pokkers tænkte jeg, men så ikke meget mere. 5 km senere var den så gal igen, og da jeg var et meget, meget dumt sted sådan rent trafikalt uden mulighed for rigtig at komme til siden, klemte jeg den et par hundrede meter længere frem, og standsede så. Jep, der nåede at komme en grim lyd fra motoren :yikes: . VARM motor, kogende benzin i karburatoren, og ligegyldig hvor længe jeg lod den køle af, ville den absolut ikke i gang igen.

På nettet for at finde årsager til overophedning. En af de gode var utætheder i indsugningen/ødelagt luftfilter, så der kom for meget luft ind. Skrue-skrue, :yikes: intet luftfilter! det viste sig at kammeraten havde skruet det af for at se om det hjalp på den for rige blanding, og siden glemt det/mistet det/smidt det ud. Uden at sige det til mig. Inklusive de tre lidt specielle skruer, der skal holde filteret på plads. Vi taler ikke så dødgodt sammen længere. :evil:

Nå, men, manglende luftfilter forhindrer jo ikke en scooter i at sætte i gang, der måtte være noget andet i vejen. Så jeg har tjekket vacuum, OK, benzintilførsel, OK, tændrør tvivlsomt og skiftet, => fin gnist. God gnist => fin tændspole og næppe bøvl med CDI (i øvrigt skiftet da der var problemer med at scooteren hele tiden gik i stå).
Jeg er for nærig til at købe en kompressionstester, så jeg ved ikke om den var OK. Men, der kom en pokkers ærgerlig pssccchh-lyd ved kompressionsslaget, og der blev ikke rigtig pumpet luft ud af udstødningen.

Stadig ingen start, og jeg begyndte at blive bekymret. Pillede motoren af (eller er det scooteren man piller af motoren? det ser mere sådan ud), og fik taget topstykket af, og ville tage cylinderen af også.
:wtf:
Der skulle bruges en hammer for at få stemplet helt ud af cylinderen. Der kom metalspåner dryssende ud :yikes:. Cylinderen er lidt ridset på indersiden, men stemplet er fuldstændig revet op på den ene side. :weeping:
Første spørgsmål: Jeg er ret nybegynder med det her scooter-noget, men tænker at det er den absolut bedste forklaring på at min scooter absolut ikke ville starte, og passer også fint med overophedningen og den grimme lyd. :detective:

Næste spørgsmål: Jeg ville gerne have haft stemplet ud så jeg havde kunnet tage et par gode billeder til posten her, men kan ikke med rimelig magtanvendelse få stempelpinden (eller hvad røret, der holder stemplet på stempelarmen nu hedder) ud. Har fjernet de to låseringe, men den giver sig ikke. Sidder meget fast på stempelarmen, selve stemplet kan godt bevæge sig lidt sidelæns. Er der et trick jeg bør kende, eller er det frem med nedstrygeren?

Og sidste spørgsmål: Da jeg nu alligevel skal ud & have fat i ny cylinder og stempel, er der nogen der har erfaring med at skifte til lidt flere kubik, fx http://www.speedline.dk/da/scooter/cyli ... zt-701-00/? Jeg er mest ude efter mere acceleration og bedre fart op ad bakke - Kymco Super 8 er en tung scooter, og jeg er heller ikke 18 længere... og så måske 5 km mere på toppen. Helt specifikt vil jeg meget gerne kunne klare en tur på et rullefelt.

Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 5. oktober 2014 19:46
af scootergrisen
Min stempelpind så også lidt fast.
Jeg bruge en lille skruetrækker som passede ind i hullet også rammer den stempelpinden også kunne jeg presse den ud ved at trykke på skruetrækkeren.
Så prøv om du kan finde noget den passer ind i hullet så det rammer kanten af stempelpinden.
Tror faktisk også jeg brugte en skrue fra en træreol.

Det ville sikkert også være en god ide og skifte motorolien og rense bunden af motoren og oliesien og se om der er metalspåner i der.

Angående at den er svær at starte så rens stikket på siden af startermotoren og gør så stikket sidder tilpas stramt også sørg for at batteriet er opladt.
Når du starter så drej eventuelt lidt på gashåndtaget.

Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 5. oktober 2014 20:23
af kaspert
Jo, jeg tænkte lidt i de samme baner med pres fra en skruetrækker. Jeg nåede til lette slag med en hammer, uden resultat, da jeg besluttede mig for at risikoen for at slå noget skævt var for stor. Giver det et skvæt WD40 og ser om det er bedre i morgen, ellers saver jeg stemplet af så jeg kan komme til at klemme med en tang.

Og jo, motorolien skal bestemt også skiftes. Dels på grund af spåner, og dels fordi den er herresnasket.

Og tro mig, jeg havde prøvet alt for at få den i gang - blev ret øvet i start af genstridig knallert mens karburator-problemet stod på. Men da jeg rent faktisk fik stemplet frem i dagslys, var der dybe furer i den ene side, og ringene er godt revet op. Jeg tror det siger noget rigtigt godt om vores Super 8ere at den blev ved at køre så længe!

Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 5. oktober 2014 20:46
af scootergrisen
Du kan også prøve og varme stemplet godt med en varmepistol så tror jeg stempelpinden kan glide let ud.

Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 5. oktober 2014 21:27
af kaspert
Uh - rigtig god idé. Det er dog stempelarmen, som har alt for godt fast, men hvis jeg får savet stemplet af...

Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 5. oktober 2014 22:16
af scootergrisen
Du skrev den kunne rykke sig lidt sidelæns, så er det vel pjejlstangen den glider på. Det var det i hvert fald på min motor.

Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 5. oktober 2014 22:36
af kaspert
Nu skal jeg lige bruge de rigtige ord :-)
Stemplet kan glide lidt sidelæns, men pinden sidder edderfast på plejlstangen.
Jeg er gået forsigtigt til den med nedstrygeren lige i olierillen, og fået toppen af (jep, jeg har dækket hullet ind til motoren endog meget godt til for ikke at få (endnu flere) spåner ind). Er netop nu igang med at udvide en rille på langs så stemplet kan komme helt af.

Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 6. oktober 2014 21:03
af Kymconørden
Uha en historie. :o
Den minder uhyggelig meget om mit eget nedbrud i sommer, pga en tilstoppet oliesi (nul smøring), og den satte osse stemplet i cylinderen med et skrig.
Krydspinden sad også fast i plejlstangen som du nævner, og faktisk så fast at krumtappen måtte ud, så pinden kunne presses ud i en skruestik.
Desværre havde pinden sat sig så godt at den rev hullet i plejlstangen i stykker, og en ny var nødvendig. :thumbdown:
Måske er du heldigere med din pind, men tjek ihvertfald oliepumpe og oliesi inden næste cylinder!

Mht. større cylinder kunne du fx vælge et lille 63cc kit. Det giver lidt ekstra, og uden man nærmest kan høre det. :thumbup:

Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 7. oktober 2014 00:50
af kaspert
Det lyder præcist som mit, bortset fra at det ikke så meget lød som et skrig, snarere som om der var kommet en dåse i klemme et sted.

Jg er i gang med at save tværpinden op indefra med en nedstryger - af med klingen, klingen igennem hullet, på med bøjlen, og save. Håbet er at kunne få klemt strimler af/klemt pinden sammen der hvor der nu mangler materiale, men den er lavet af ærgerligt godt stål (modsat stemplet), så det tager noget tid.

Kan du komme med et bud på, hvad det er der holder tværpinden så godt fast i plejlstangen? Det var mit indtryk, at sådan en skulle kunne glide ret frit frem og tilbage. Er plejlstangen skrumpet i heden, er det smeltet sammen, eller er det koks fra overophedet motorolie, der har limet det helt sammen? Jeg håber på det sidste, for det vil da i det mindste være til at rense op.

Og ja, der røg et 63 cc kit i kurven. Jeg regner i øvrigt med at lyden bliver bedre, for jeg kommer også til at udskifte den lidt utætte udstødningspakning med en ny. Måske kommer den ligefrem til at summe som en rigtig scooter?

Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8

: 7. oktober 2014 01:05
af scootergrisen
Som jeg husker det glide stempelpinden let ind og ud af plejlstangen på en tynd oliefilm.

Du kunne prøve og opvarme plejlstangen med en varmepistol også prøve om du kan presse stempelpinden ud med en tang.