Med Agilityen på værkstedet.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fik du så sat røret så indhakket passede med bolten og startede med at skrue den øverste bolt i ?
Fordi da jeg prøvede og løse røret på min og skulle stramme bolten der kom jeg til at ødelægge gevindet fordi røret sad lidt for højt eller lavt og jeg vidste ikke bolten skulle passe med det indhak.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

TOCA skrev:..kunne det tyde på en utæt pakning :(
Ja, du siger noget. Der var nemlig stor forskel på klarheden af olien i de 2, så den ene må ha taget vand ind. :think:
Er straks i gang med at splitte de løse 2006er dæmpere for at "øve lidt" først.
I øvrigt kun den lille skrue i enden, og det hele rasler ud. :thumbup:
Untitled5.png
Untitled5.png (388.83 KiB) Vist 9213 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev:Fik du så sat røret så indhakket passede med bolten og startede med at skrue den øverste bolt i ?.
Ja, indhakket i røret stødte jeg heldigvis på da jeg splittede 2006eren, for det undrede mig at selvom begge bolte var løsnet,
og dæmper-røret også var løst og kunne drejes, kunne det alligevel ikke komme ud af broen. :think:
Først da den øverste bolt kom ud, kunne det trækkes ud.
Så det var heldigt, ellers havde jeg heller ikke opdaget det lille indhak.
Untitled4.png
Untitled4.png (826.75 KiB) Vist 9213 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fedt. Saml gerne nogle billeder og send til mig så de kan komme på hjemmesiden.
Havde du det specielt værktøj til at holde inde i røret eller hvordan fik du den skilt ad ?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Yeps, tar nogle skud undervejs.

Den lange type Unbraco-nøgle kunne lige akkurat nå, når røret var helt i bund. :thumbup:
Men det viste sig også, at lod jeg bare fjederen og proppen sidde og trykke ned på stemplet,
kunne bundskruen nemt løsnes uden at det drejede med rundt.
Også når det skulle spændes igen, hjalp fjedertrykket med at stemplet bed sig fast, uden at skulle holde igen.
Så lader man fjederen sidde først, kan man være heldig ikke at skulle bruge den lange nøgle.
Untitled45.png
Untitled45.png (599.24 KiB) Vist 9204 gange
I øvrigt er det en 6mm nøgle til bundskruen, en lang 10mm til stemplet (hvis nødvendigt), og en 12mm til proppen i toppen.
En lille skruetrækker til at vriste den øverste støvpakning op.
Untitled34.png
Untitled34.png (458.63 KiB) Vist 9204 gange
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af TOCA »

Har lært det med pakningerne på den dyre måde, er du klar over hvor meget vand, der kan være i sådan en forgaffel, når den er tæt for neden, men ikke i toppen? ;)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Så kunne forbremsen skisme ikke udskydes længere!
Har aldrig skiftet klodser på de 2 Agilityer, for da jeg prøvede sad de skide pin-bolte så uhyrligt fast at jeg opgav i første omgang.
Men nu er alle klodserne slidt helt ned, og begge kalibre hænger og vil ikke rigtig slippe, så jeg kastede mig over den løse 2006er.
IMG_3285a.jpg
IMG_3285a.jpg (213.35 KiB) Vist 9102 gange
Trods mega gasbrænder varme, nægtede den ene pin-bolt simpelthen at løsne sig, og hele gevind-hovedet på skruen måtte bores ud, og derefter banke selve pinden ud med en dorn. Dang for den, hvor den var groet fast!
Det lykkedes, og gevindet i kaliberen overlevede heldigvis. :party:

Her er pin-bolte og de triste klodser endelig kommet af, og den er løst sat på scooterens bremse-slange for at presse stemplerne ud.
Ved at lægge forskellige tykkelser ind undervejs, lykkedes det at få dem samtidig ud.
IMG_2058a.jpg
IMG_2058a.jpg (195.21 KiB) Vist 9102 gange
Det viste sig at begge styre-pinde kaliberen kører på, osse var groet sammen. Og under de yderste tynde pak-ringe i stempelhullet
var der en masse hvidt pulver-snask-ir i rillen, der efterhånden trykkede hårdt på pakningen og stemplet.
Og masser af snask og aflejringer sad osse i klemme mellem stempel og hul.
Forståeligt nok at det hele kørte elendigt.

Nu er en ny pinbolt bestilt hos Speedline, og nye klodser kan hentes hos T-Hansen i morgen.
Så mangler smøring og samling, og en frisk kaliber er til at sætte på.
En tiltrængt julegave til scooteren. :thumbup:
IMG_3287a.jpg
IMG_3287a.jpg (242.58 KiB) Vist 9102 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Så forstår jeg da bedre der var kommet en høj underlig hvislen fra variatordækslet :o
Remmen er jo ved at gå i opløsning, og en stor tråd-dusk har drønet rundt med 1000vis af omdrejninger og har ramt flere steder.

Det er en uoriginal rem af mærket Naraku, og den fik kun kørt 3300km. De 2 originale remme er stadig pæne og har gået over 10.000km.
Måske man skulle ofre de ekstra kroner en original kymco/Bando rem koster.. :think:
IMG_3523aa.jpg
IMG_3523aa.jpg (256.73 KiB) Vist 8818 gange
Flere steder manglede tråden og en masse revner og sprækker.
Gudskelov fik lyden mig til at kikke, og slap heldigvis for at stå et sted på landevejen med knækket rem. :thumbup:
IMG_3521aa.jpg
IMG_3521aa.jpg (243.44 KiB) Vist 8818 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11153
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Et ting der er irriterende ved kileremme er at de ikke altid skriver alle målene på remmen så det er let og købe en anden rem i samme mål.
Og nogle kileremme oplyser kun omkreds og bredde uden vinklen.
Så det kunne måske være derfor, hvis nu vinklen ikke er helt korrekt at den så køre mere på den yderste/breddeste del af kileremmen.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, det kan da godt tænkes at den har været lidt ude af vinkel og har stået hårdt på det brede stykke.
Den er godt nok købt til Agility og har som det eneste KEB7 tilfælles med originalen. Hvad det så end står for..
Ja enig, der mangler bestemt en go standard for mærkning af remme. Det som om alle producenter har hver deres mærkning. Det er noget rod.
Omkreds, bredde, tykkelse og vinkel, hvor svært kan det være at skrive på. :wtf:
IMG_3550.JPG
IMG_3550.JPG (267.14 KiB) Vist 8811 gange
Besvar