Med Agilityen på værkstedet.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hey der. :wave:
Familien orker bare ikke at høre mere om hvad der er sket af "spændende" nye ting og reparationer på scooteren, men så kan jeg da heldigvis bare genere jer med det i stedet for. :lol:

For det lykkedes endelig at få det skide fordæk både rundt og i balance.
Det har drillet siden jeg faktisk selv ødelagde stålkassen i dækket ved at volde det for meget i forsøget på at montere det.
Men det lykkedes at få det på, og få jævnet bulerne på dækket ud: http://scootergrisen.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=1355

Siden da har der så bare været nogle vibrationer ved forskellige hastigheder, og nu hvor den også er blevet hurtigere, er også vibrationerne blevet kraftigere.
Forleden bemærkede jeg at hjulet tydeligt søgte en bestemt stilling når det var monteret i forgaffelen og frit kunne dreje uden kaliber og speedo-drev. Efter nogle forsøg med forskellige ting og tape, var det en møtrik på 23g der kunne få hjulet helt stabilt.
Uanset hvor hjulet blev drejet hen, blev det bare stående helt i balance. :thumbup:
IMG_1831a.jpg
IMG_1831a.jpg (340.52 KiB) Vist 12964 gange
I stedet for at lime møtrikken på, havde jeg en lille rulle tynd bly-indækning til tag og skorstene og sådan, og klippede en 23g strimmel af den.
Efter at have foldet og formet strimlen, blev den limet på fælgen med kemisk-metal, præcist på det punkt der vendte opad i forsøget.
En tur med den sorte sprit-pen og det endte vist som en rimelig diskret af-balancering.. :think:

Faktisk i dag fik jeg rigtig testet ved forskellige hastigheder, og vibrationerne er bare væk. Det føles helt underligt.
Det overrasker mig lidt at 23g har så stor betydning, men det skulle jeg så hilse og sige at det har. :thumbup:
IMG_1837a.jpg
IMG_1837a.jpg (354.5 KiB) Vist 12964 gange
Endelig et rundt hjul der ikke hopper og vibrerer! Og som altid er det bare fedt når forbedringer koster gratis. :thumbup:
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af balle »

Flot arbejde må jeg sige!

Venligst Erik.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Tak skal du ha Erik. Og hatten af for Kemisk Metal, blyet sidder der skisme endnu. :thumbup:


Det er da i øvrigt helt vildt meget filterpapir de har fået foldet ned i sådan et filterelement.
Præcis 2 meter langt. 1100 cm2 rensende overflade. :o
Untitled.png
Untitled.png (880.34 KiB) Vist 12080 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, så skulle Agilityen jo også prøve at punktere for første gang. :o
En fin lille syl af en flintesten havde lige fanget rillen i bagdækket og boret sig fast.
Hen til T-Hansen og købe de der klistrepinde man stikker i med en slags stor nål, og så prøve.
Sæbeprøven holdt luft, det overskydende pind skåret af, og ca 25 km i dag holdt også. Det virker vist. :thumbup:
IMG_1956x.jpg
IMG_1956x.jpg (203.97 KiB) Vist 12042 gange
Dog sagde mange på fx YouTube at pindene kun er til nød-rep. og man skal få det lavet ordenlig hurtigst muligt..?
Men lur mig om den ikke bare får lov at sidde, så må jeg jo se om det holder.... :?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Alternativet er at lappe indefra med sådan en lap ligesom på slanger men dem har jeg aldrig set blive solgt i danmark.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Så blev det tid til et lille forsøg - at skifte knast-kæde og kædestyr uden at trække stemplet ud af cylinderen.
Olieringene vil ellers ændre placering og det skal helst undgås, for olieforbruget vil stige stod der skrevet et sted. :o

Anyways, det lykkedes ved at fjerne de 2 pinbolte i den anden side/blok, så krumtappen med motorblok kunne trækkes ud med stempel og cylinder siddende sammen. :clap:
IMG_3185a.jpg
IMG_3185a.jpg (435.73 KiB) Vist 11978 gange
Den nye kæde kunne så lægges tilrette i den anden blok, så krumtap med cylinder og blok kunne sænkes ned over en frisk pakning.
IMG_3184a.jpg
IMG_3184a.jpg (393.35 KiB) Vist 11978 gange
Kæden havde af en eller anden grund fået et stift led der havde svært ved at rette sig ud, og først når leddet passerede kæde-styret rettede det sig
med et støjende klikken/tikken til følge. Det har simpelthen gnavet et hul i styret. :wtf:
IMG_3192a.jpg
IMG_3192a.jpg (358.21 KiB) Vist 11978 gange
Mystisk led. Selv når jeg hev kraftigt i hver ende ville det ikke rette sig ud, og med fingrene skulle der lidt til før det så kom med et lille klik.
Det er i øvrigt en uoriginal kæde til ca 100.- :thumbdown: Den "nye" kæde der kom i, er den originale der sad i før.
Untitledn.png
Untitledn.png (905.75 KiB) Vist 11978 gange
Hu-hej hvor det ellers gik. :lol: 4 hyldeknægte skruet direkte gennem måtten og ned i gulvet for at holde scooteren opret
mens den så kunne løftes med donkraft på motorophænget, og motoren kunne trilles stille og roligt fra stellet.
IMG_3179a.jpg
IMG_3179a.jpg (427.94 KiB) Vist 11978 gange
Mærkelig fornemmelse at den bare stod der uden støtteben eller noget. Måske noget med en plade og de samme hyldeknægte næste gang... :think:
Værkstedet er i øvrigt en lille udestue med frost om vinteren og 100 grader om sommeren, men der er tørvejr og kaffe.
Ulempen ved at dele måtte med katten er alle de forbandede hår alle dele fanger når man lægger det....

Men sikken en forskel. Den ellers høje klikken er nu helt væk, og den spinner igen som en mis. :thumbup:
IMG_3173a.jpg
IMG_3173a.jpg (435.78 KiB) Vist 11978 gange
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af balle »

Igen, spændende at følge med i "det personlige værksted". Må jeg spørge: hvorfra kunne du gætte/vide at den omtalte klikke-lyd kom fra knastkæden? Jeg har ofte undret mig over, at kæde og kædestyr skulle holde motorens levetid ud, hvilket det måske som oftest også gør. Men igen, ALT kan ske og fejle blandt roterende (bevægelige) dele :D M.h.t. lapning med stænger, gør Falck meget ud af at pointere, at der kun er tale om en nødlapning. Ikke desto mindre kører folk med det uden bøvl i lang tid, jeg selv inklusive.

Venligst Erik.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja ok, har også hørt det omtalt som en nødlapning, men tænker da også bare fortsat at køre med ”pinden” siddende i.
Vi kan jo bare kalde det et ”forsøg” så må man jo godt. :thumbup:

Ja, meget var skisme osse prøvet i søgen efter den underlige tikken.
Ventiler, -spillerum, oliepumpe, knastlejer mm var tjekket uden held.
Det var en ren tilfældighed - et lykketræf, en dag hvor topdæksel og kædestrammeren var afmonteret, og når motoren blev drejet rundt på blæserhjulet,
med kædestyret liggende løst oven på kæden, hoppede styret pludselig op og ramte toppen af kædehullet på turen rundt med motoren!? :problem:
Det undrede mig noget. Da jeg så senere prøvede at dreje motoren uden knastaksel, men ved at holde kæden ude om fingeren, kunne det stive led tydeligt mærkes når det passerede fingeren. Fejlen var fundet.
Så det var rent held at kædestyret hoppede sådan op, og først forleden så jeg så hullet i styret det havde fået gnavet.

Nej, normalt skal man nok ikke tænke meget på kæde og styr hvis man ellers passer olien,
jeg havde bare været så dum at sætte en uoriginal billig skod-kæde i.
Det kaldes vist en lærestreg. :oops:

Ja, du har ret, og der er efter min mening ALT for mange roterende/bevægelige/tekniske/komplicerede/elektriske- dele samlet på et alt for lille sted,
i sådan en scooter! Det er simpelthen dømt til at må gå galt sommetider. :thumbdown:
IMGP1131.JPG
IMGP1131.JPG (212.13 KiB) Vist 11946 gange
Et billede-eksempel for god ordens skyld. Man kan lige ane spidsen af det øverste styr kikke frem, og holdes normalt nede af kæde-strammeren.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Olie-skift på støddæmperne, viste sig at være nemmere end jeg havde gået og frygtet i årevis.
Lidt smørelse og et dask med gummihammeren på nøglen mens dæmperen stadig sad spændt fast i broen,
var det der skulle til at løsne proppen nemt. :thumbup:
IMG_2017a.jpg
IMG_2017a.jpg (234.7 KiB) Vist 11883 gange
Proppen er under fjedertryk, havde jeg læst :?, men det viste sig at være ganske lidt, og nemt at holde igen på proppen,
og ligeså nemt at skrue den i igen.
IMG_2020a.jpg
IMG_2020a.jpg (296.55 KiB) Vist 11883 gange
Det eneste der så kommer ud er en lang fjeder og olien. Dejlig nemt.
Ved at køre inderrøret frem og tilbage nogle gange, kom al olien ud.
IMG_2023a.jpg
IMG_2023a.jpg (291.9 KiB) Vist 11883 gange
Den støddæmper der lød mest underlig når man trykkede scooteren op og ned (en høj skvulpen),
var godt nok fyldt med noget klamt grumset olie. :o At skifte olie hver 7. år, er åbenbart lidt for sjældent.
Jeg "skyllede" dem igennem et par gange med frisk olie, for at få grums og evt. fugt med ud, inden de så fik 38ml 5w-30 letløbs-olie og proppen skruet i.
IMG_2025a.jpg
IMG_2025a.jpg (286.85 KiB) Vist 11883 gange
En måling viste at der var for meget olie i begge dæmpere, måske kondensvand gennem årene, eller bare sjusk.
Manualen siger 38 ml i hver. Der var ca 50 i den ene, og nærmere 60 i den anden, hvilket skulle give uens dæmpning. :thumbdown:
Men ikke mere, for nu er både olien og samvittigheden i orden. :thumbup:
IMG_2024a.jpg
IMG_2024a.jpg (207.37 KiB) Vist 11883 gange
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af TOCA »

Med så meget snavs, vand og andre fremmedlegemer, så kunne det tyde på en utæt pakning :(

Fedt med sådan en veldokumenteret historie, venter spændt på næste kapitel :)
Besvar