Med Agilityen på værkstedet.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Jps »

Du skal også huske at smøre bremsearmsholderen, plus hullet den sidder i. Ellers så får du nok problemer med at kunne bremse ordentligt.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, det er rigtigt. Den aksel der går fra bremsearmen ind og aktiverer bremsebakkerne, er også ret udsat for at gro fast.
Præcis det skete for ca 2 år siden. Bremsearmen kunne til sidst ikke rokkes ud af stedet. Det hele måtte skilles og smøres.
Siden da er det ikke blevet smurt, men da kablet nu var pillet fra, tjekkede jeg lige armen, og den kører stadig fint. :thumbup:
Scooteren skal snart ha nyt bagdæk, og jeg vil i den forbindelse skille og smøre hele bagbremse-systemet igen.

"Den der smører godt, kører godt"
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hov, pludselig ville den ikke starte. Intet skete når jeg trykkede på knappen :?: Testede først starter-relæet, men det klikkede fint. Med multimeteret målte jeg så starterknappen, og der var fejlen. Ingen gennemgang, død kontakt. Har godt nok en anden liggende fra en donorAgility, men at skulle splitte og skifte hele konsollen med gaskabel, stik og ledninger orkede jeg ikke lige den dag.
IMG_5947.JPG

Istedet monterede jeg en ny starterknap forest, lige under sædets udspring. Der kan jeg nemt nå den, og den sidder i godt læ for regn og slud. Det er en lille 2vejs vippekontakt med fjederpåvirkning, så den hopper selv tilbage til midten/off, når man slipper den. Den virker begge veje, så uanset hvad vej der vippes, så aktiverer den starter-relæet.
IMG_5953.JPG

Heldigvis kunne jeg lige akkurat nå starter-relæet, og få det bakset ud, uden at afmontere sideskjoldet :clap:. Så klippede jeg ganske enkelt ledningen fra den defekte starterknap af, og forbandt ledningen fra den nye starterknap til relæet, med en samlemuffe. (ja, hvad ellers :D ). Og når nu jeg var i gang, lavede jeg også en ny frisk stelforbindelse på samme måde.
Så nu får starterrelæet strøm direkte fra den nye kontakt, uden man behøver at trække en bremse samtidigt.
IMG_5958.JPG

Nu her efter et par dages test, funker det rigtig fint. Jeg skulle lige vænnes af med at trække bremsen, og trykke på den gamle knap, for at starte.
Men anyway, alt i alt en vellykket, nem og billig tur på værkstedet :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er billeder af startknappen indvendigt på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... #kontakter

Jeg tænker hvis nu der er ir på kontaktfladerne at man kan trykke ind på knappen og vrikke den op og ned for at slide det så kommer bedre kontakt.
Eller du kunne sprøjte noget ind hvis du vil til at rense det.
Men hvis du har brugt knappen tit så er det sikkert ikke der problemet er.
Hvis har ikke har brugt hornknappen i lang tid så siger den ikke dyt ved almindeligt tryk. Så skal den ligesom slides lidt.
Bremsekontakterne kan du tjekke ved at kigge på bremselyset.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Prøvede alt det du nævner. Men den var bare død. Kunne nok have splittet det hele ad, og skiftet selve starterknappen med den fra donorAgilityen, men det skulle gå hurtigt, så det blev til en ny kontakt tæt på starter-relæet. Virker fint, og starter hver gang. :thumbup:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Let nattefrost, så er det vist på tide at få vinterhjulene monteret. :think:
Her er et billede af mit klassiske sommerdæk. Rimelig slick med store riller til vand-dræning.
Der er ikke meget vinter-greb der.
IMG_5989.JPG


Bedre ser det ud med vinterdækket. En masse felter fyldt med små lameller og riller til at gribe is og sne. Et typisk vinterdæk er også blødere end et sommerdæk.
Desværre var vinter-bagdækket slidt helt ned, og pengene til et nyt, lidt små. :weeping:
IMG_5992.JPG


Så nu har jeg gang i et spøjst forsøg. At lave et sommerdæk om til et vinter-dæk, ved at save en masse riller og forhåbentlig få et bedre vejgreb. Indtil nu er der riller på tværs, og jeg vil lave en masse på skrå den ene vej, og skrå den anden vej. (jeg saver ikke dybere end de eksisterende riller) Det må da alt andet lige, give et bedre greb end før.
Nåm, det finder jeg jo ud af når der kommer sne. :thumbdown:
IMG_5986.JPG
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Landbo »

:lolno: Dit bagdæk ligner til forveksling en røvtur med smadrede plasticdele til følge. Det vil sikkert være billigere at ofre et ordentlig vinterdæk inden asfalteksemen indtræder. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 5. december 2022 14:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Jps »

Kan godt være det lyder skørt, men du kan faktisk købe dæk på afbetaling :) Det har jeg så aldrig prøvet.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Forstår hvad i mener. Langt ude projekt. Men det virker faktisk. Jo mere sne dækket kan samle i rillerne, jo bedre greb i sne. Det er ideen med et vinterdæk. Sne-riller på sne, har langt bedre greb end slicks på sne. Så den smule sne de nye riller kan samle, giver langt bedre fæste. Eneste ulempe er at det er et mere stift sommerdæk. Og som nævnt, saver jeg jo ikke dybere end de originale spor. Så med en fuksvans blev jeg klar til vinter! Billedet siger det jo, bedre greb.
Men ja, et prof vinterdæk ku være nice..
Vedhæftede filer
IMG_6039.JPG
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Cis »

Et vinterdæk burde være blødere i brug om vinteren, end et sammenligning sommerdæk, gummiblandingen er netop lavet for at kunne holde sig mere smidigt når vejret er koldt ...
Besvar