Med Agilityen på værkstedet.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Landbo »

Landbo skrev: 5. december 2022 06:04 :lolno: Dit bagdæk ligner til forveksling en røvtur med smadrede plasticdele til følge. Det vil sikkert være billigere at ofre et ordentlig vinterdæk inden asfalteksemen indtræder. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Glemte iøvrigt at det formodentlig vil koste den nette sum af kr. 1500 og blive stoppet af polisen med kreationen. Du kan simpelthen ikke være så fattig at det ikke kan betale sig og købe et flunkende nyt vinterdæk med alle de risici du løber. :detective: :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, du er inde på noget. Hvad vil politiet mon sige til en så tydelig konstruktiv ændring af et dæk. Dem har jeg ikke skænket en tanke, jeg ville bare ha noget mere vejgreb. Og alt andet lige, det har jeg altså fået. Er nu ikke bange for en røvtur, da der slet ikke er rørt ved dækkets indre opbygning men kun i det "overskydende" gummi.
Mon ikke det går. På snart 13 år er jeg kun blevet stoppet 2 gange. Begge gange kun test for alkohol, og intet kik på scooteren. (Clean begge gange by the way !!) Ja, jeg lever sgu livet farligt herude. 8-)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Baghjulet var begyndt at tabe luft. Blev halv-fladt på ca en uge. Gjorde klar til “sæbeprøven” En god metode til at finde utætheder i dæk. Lidt opvaskesæbe med en sjat vand, og så piske det op med en opvaskebørste.
IMG_6083.JPG

Prøvede flere gange at smøre dækket ind i skum, men ingen utætheder/bobler viste sig?
Prøvede også at få lidt skum ind i ventilen, men heller ikke noget der. Gav også fælgkanterne skum, men intet.
Hvor var utætheden?
IMG_6079.JPG

Da alt skum havde lagt sig, fik jeg øje på de bittesmå bobler rundt om gummibøsningen, der holder ventilen fast i fælgen.
Måske støv, salt, skidt var trængt ind imellem gummi og fælg.
Jeg sprøjtede en gang WD-40 på, og drejede så ventil og hele bøsningen fra side til side, i håb om at støv/skidt måske kom ud.
Prøvede så sæbeprøven igen, og HURRA, ingen bobler. :thumbup:
Testede igen efter nogle dage, og heldigvis ingen bobler, og dæktrykket var ikke faldet en millimeter.
Jamen herligt, en hurtig og gratis tur på værkstedet. Det kan vi li :clap:
IMG_6073.JPG

I øvrigt så det sådan ud, sidst jeg måtte bruge sæbeprøven. Ingen tvivl, der er hullet.
IMG_5715.JPG
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Landbo »

Kymconørden skrev: 7. april 2023 00:58
Da alt skum havde lagt sig, fik jeg øje på de bittesmå bobler rundt om gummibøsningen, der holder ventilen fast i fælgen.
Måske støv, salt, skidt var trængt ind imellem gummi og fælg.
Ja nogle gange kan det blive nødvendig at bruge en kraftig sæbeopløsning for at finde små utætheder. Bruger altid selv en sprayflaske hvor der har været vinduspudsemiddel i.

Erfaringen siger nu at utæthederne mellem gummi og fælg skyldes rust eller ir fra salt/vand i metallet. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, så groede forbremsen fast. Hjulet var til sidst svært at dreje rundt med hånden. :thumbdown:
Så enten havde stemplerne sat sig, eller de styr der gør at kaliberen kan bevæge sig sidelæns, og selv-justere sig omkring bremse-skiven, groet fast.
IMG_6135.JPG

Det viste sig at være et af de to styr, der var groet fast. Med en maskinskruestik og en gummihammer, lykkedes det at banke det fra hinanden, uden at skulle afmontere bremse-slangen. :thumbup:
IMG_6122.JPG

Her ses de to styr efter rensning, og en gang fedt. Det højre styr kører i en gummibøsning, og det venstre kører direkte i et hul i kaliberen. Det var det venstre styr, der havde sat sig.
IMG_6123.JPG

Stemplerne kørte fint, og med de smurte styr, var den klar til montage.
Det er vist snart tid til nye klodser! Kun 2.5 mm tilbage på klodsen i stempel-siden.
IMG_6131.JPG

Det hjalp! Den slipper nu skiven helt perfekt, og selv efter flere hårde træk i bremsegrebet, slipper den helt. Hjulet kan nu dreje helt frit. Og når det koster gratis, er jeg ekstra glad. :clap:
IMG_6134.JPG
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Så blev det tid til at skifte venstre forhjulsleje. Lejet er nu så slidt, at jeg kan rokke hjulet fra side til side, og tydelig mærke det slup der er kommet i lejet. :weeping:
Som billedet viser, er det ikke første gang. Fandt 5 gamle lejer, + det jeg skal skifte, det er så 6. gang jeg skifter leje. Har også skiftet simmeringe flere gange, men alligevel trænger der vand ind, og jeg skal skifte leje ca hvert andet år.
IMG_6090.JPG

Da simmeringen (forholdsvis ny) blev lirket ud, så det sådan ud nede under. Fyldt med kalk, rust og aflejringer. Forståligt nok at lejet er stået af.
IMG_6092.JPG

Mellem lejerne (h/v) sidder et afstandsrør i spænd mellem de 2 lejer og sørger for at lejerne holder den rette afstand. For at kunne slå lejet ud, skal afstandsrøret være løst og kunne bevæge sig rundt, så dornen kan få fat i lejets inder-ring. Her kan man se at røret kan bevæges rundt.
IMG_6097.JPG

For at slå lejet ud, bruger jeg som dorn et stykke messing-stang der er langt nok til at nå igennem.
Og så er det vigtigt hele tiden at slå forskellige steder på lejets inder-ring, så det ikke kører skævt. Altså hele tiden flytte dornen rundt på inder-ringen mellem hvert slag.
IMG_6099.JPG

Stille og roligt kommer lejet længere og længere ud. Her er den lige ved at være der.
IMG_6101.JPG

Med lejet og afstandsrøret ude, får alle flader og hullet lejet sidder i en rensning/slibning, og en gang fedt. Nede i bunden kan inder-ringen af det andet leje ses. Det er mellem de 2 inder-ringe afstandsrøret sidder.
IMG_6104.JPG

Så er der gjort klar til det nye leje. Alt rengjort og smurt. Navnligt afstandsrørets ender, og lejehullets sider. Så er risikoen for fastgroning mindre, samt lettere at splitte næste gang.
IMG_6105.JPG

Jeg presser lejet så langt ned som muligt med håndkraft, og bruger så hammer resten af vejen, og sørger for kun at slå på yder-ringen.
Når lejet er slået ned til kanten, går jeg over til en dorn resten af vejen. Tilter den lidt, så det kun er yder-ringen den rammer.
IMG_6107.JPG

Når lejet ikke kan komme længere ned, har det kontakt med afstandsrøret der så sidder i spænd mellem lejernes inder-ringe, og lejet er dermed monteret.
IMG_6108.JPG

I med den smurte simmering, og hjulet er klar til at blive monteret på scooteren. Done.
IMG_6109.JPG

Iøvrigt. For at gøre monteringen af hjulet så nemt som muligt, bruger jeg en lille donkraft til at holde forgaflen i den helt rigtige højde. Så er det bare at trille hjulet ind.
IMG_6112.JPG

En kymco er generelt af rimelig god kvalitet, og jeg har været glad for den alle disse år.
Men den har et par svagheder, og en af dem er forhjulslejerne. På de ca 13 år jeg har haft den, har jeg måtte skifte forhjulsleje ca 6 gange. Jeg har skiftet simmerringe flere gange, men alligevel trænger der vand ind og ødelægger lejet ca hver andet år. Heldigvis er det forholdsvis let at skifte, og lejet koster under 100 kr.
Men da r@v-irriterende!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fine billeder.
Ved ikke hvorfor det sker.
På min giver jeg bagakslen/pakdåsen lidt cykelkædeolie engang i mellem.
Så tænker jeg det ligesom smør læben på pakdåsen og der kører lidt olie med rundt og holder tæt mellem aksel og pakdåse og beskytter og vel holder vand ude og beskytter akslen mod rust.
Måske du kunne gøre det samme engang i mellem på din. Bare lige give den 2-3 dråber.
Måske tjek om det afstandsstykke der rør pakdåsen sidder centreret og der intet mellemrum er mellem afstandsstykket og pakdåsen.
Hvis det er 13 år gammelt så er der måske slidt en fordybning så det ikke kan holde tæt.
Så kan du vende afstandsstykket om så pakdåsen rør et område der ikke er slidt.
Ved ikke om det kunne være pga. problemer med støddæmperne. Hvis nu den i højre side var defekt og så den i venstre side tog alt vægten.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1342
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Landbo »

Det er meget normalt simmerringen uden for lejerne bliver hårde og taber deres elasticitet. Det er min erfaring, man er bedst tjent med at skifte den samtidig med lejet. Jeg bruger at fylde hulrummet bag simmerringen op med en god lejefedt eller bremsefedt, så vandet har sværere ved og trænge ind. Husk også at fjerne rust fra tværbolten gennem hjulet, så det ikke ødelægger tætningsringenes læber. Er tværbolten godt rusten hvor læberne lægger mod eller er der ligefrem slidt spor, vil jeg mene tværbolten er moden til udskiftning.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad lejer og pakdåser bruger du?
På dine billeder ligner det at pakdåsen sidder så langt ude at man kan se ydersiden når du er færdig med at monterer den men ved så ikke kan du har banket den yderligere ind efter billedet.
Man skal formodentligt ikke kunne se ydersider. Altså ydersiden radialt.
Tjek i modsatte side og sammenlign med billeder fra andre af samme model hvis du kan finde det. Eller servicemanualen.
Du kunne prøve at måle fra kanten af fælgen ved hullet og så ned til kanten hvor lejet stoppes og se hvordan det passe med tykkelse af leje og pakdåse så du kan se hvor pakdåsens top burde ende med at være.
Gad vide om dæk/skærm er god til at få vandet til at falde lige ned på akslen/pakdåsen.
Når engang du kører i regnvejr så prøv og læg mærke til om der kommer vand lige på akslen.
Jeg havde lavet noget ekstra afskærmning ved baghjulet som gjorde at der dryppede vand lige ned på akslen.
Du kunne undersøge om pakdåsen fra Super 8 passer på din. Den ser ud til at have en meget tyk læbe. Måske det er løsningen.
billed1825.jpg
billed1825.jpg (322.75 KiB) Vist 1659 gange
billed1822.jpg
billed1822.jpg (313 KiB) Vist 1659 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fra servicemanualen.

Pakdåse:
90754-GHC8-0000-M1 DUST SEAL 20X32X5

Leje (samme leje i begge sider):
90912-GHC8-0000-M1 BEARING 6201 (U) (NTN)

I servicemanualen står fyld alle hulrum i leje med fedt.
Montér venstre leje, afstandsstangen, højre leje.
Side med forsegling skal vende udad.
Put fedt på pakdåsen ved montering.

Hvis ikke du allerede har prøvet det på den må så kunne du gøre det næste gang.
Altså skifte begge lejer samtidig og sætte det venstre leje i først osv.

I reservedelskataloget står "ver" for version så det kunne tænkes der f.eks. i nyere reservedelskataloger bruges en anden pakdåse.

Super 8 har godt nok ikke samme størrelse men kunne tænkes du kunne finde en i korrekte størrelse med den form. Måske den beskytter bedre.

Til Super 8:
91252-0L30-0000-M2 OIL SEAL WHEEL 23*37*7
91252-0L30-00a_1.jpg
91252-0L30-00a_2.jpg
91252-0L30-00a_3.jpg
Besvar