Med Agilityen på værkstedet.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tænk hvis det samme galt for dæk.
At de ikke skrev størrelse på dækkene også måtte folk prøve sig frem og lige pludseligt sprang dække eller noget.
23100-KEB7-9000 er reservedelsnummeret men jeg ved ikke om KEB7 måske kunne være en kode for størrelsen.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ha ja, godt eksempel. Det ville være noget rod, og man skulle ha tommestokken med og prøve at måle sig frem :crazy:

Fangede lige speedometeret med denne spøjse talrække.
Ja, så langt så godt. :thumbup:
IMG_3723b.jpg
IMG_3723b.jpg (139.97 KiB) Vist 7046 gange
Brugeravatar
kalle2712
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 24. juni 2015 10:27
Scootere: Kymco ZX50 2004"

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af kalle2712 »

køre med samme rem som dig, min org på ZX 50 ser fin ud efter 15.000km men overvejer om den ikke skal ha en ny,,, men det enste der skulle passe 100% med mål og kvalitet skulle være den fra polini,, de ander skulle vist kunne være op til 1cm forlange + de ikke holder,, men det er noget jeg har læst på udlandske forumer,,,

//Kalle
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, det er svært at finde en der passer 100.
Vil du være sikker har Speedline den originale Bando til 385.- :o
Flere steder står der at 729 er målet på remmen, men det passer ikke. Har stået og sammenlignet dem, og Bandoen er længere.
En hurtig snore-test viser tæt på 740.
IMG_3776a.jpg
IMG_3776a.jpg (269.73 KiB) Vist 7030 gange
IMG_3778a.jpg
IMG_3778a.jpg (338.09 KiB) Vist 7030 gange
Er netop ved at prøve en 750 fra T-Hansen til 99.- og den kommer en smule længere ud på bageste remskive.
Så jeg tror målet på den originale Bando KEB7 må være tæt på 740x17,5x30
Måske man skulle ringe og høre Brd klee. De har vist alt i remme. :think:
IMG_3746a.jpg
IMG_3746a.jpg (312.96 KiB) Vist 7030 gange
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Endnu en gang skulle scooteletten på værkstedet. Nu med en revne mellem forrør og potte. Tydeligt at høre noget var galt, og den var begyndt at lyde som en kæmpe Harley.
Havde ikke lige råd til en ny udtødning den måned, så en nødløsning måtte prøves. Et spændebånd, og godt med kemisk metal omkring revnen, og så spænde det hele godt fast. Det virkede, og holdt faktisk længe nok til at jeg fik sparet op til en ny :thumbup:
IMG_5680.JPG
Men alting har en ende, og til sidst brændte det kemiske metal af, og revnen havde spredt sig hele vejen rundt. Det var slut :thumbdown:
Udstødningen er en Silent Pro fra TanteHansen, og nåede at køre 13500 kilometer (sommer/vinter) inden den gik i opløsning.
Sikkert ikke så langt som en originaludstødning ville nå, men til gengæld kun 699.- en 3.del af prisen for en original :clap:
IMG_5682.JPG
Hurtigt hen til Tanten og købe en spritny Silent Pro. Samme pris som den gamle, 699.-
Jamen er der noget som at håndtere en spritny udstødning, helt uden rust :D
Og den passede overraskende 100% med alle monterings-huller og ved monteringen på topstykket, og var hurtig og nemt spændt på.
Så hermed burde jeg ikke skulle tænke på ny udstødning, de næste 13500 kilometer :party:
IMG_5687.JPG
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Jps »

Tillykke med det nye rør :D
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Tak skal du ha Jps :wave:
God fornemmelse med et spritnyt "rør". Tjekkede lige min scooter-log-bog, og mit årlige gennemsnit siden 2012 har været ca 3200 km/år.
Som nævnt, holdt den gamle Silent Pro 13500km. Så med lidt hovedregning, burde jeg ikke tænke på udstødning i de næste ca 4 år. Det er skisme da nice :clap:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3542
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Geografisk sted: Lolland

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Jps »

Kymconørden skrev: 17. marts 2022 14:51 Tak skal du ha Jps :wave:
God fornemmelse med et spritnyt "rør". Tjekkede lige min scooter-log-bog, og mit årlige gennemsnit siden 2012 har været ca 3200 km/år.
Som nævnt, holdt den gamle Silent Pro 13500km. Så med lidt hovedregning, burde jeg ikke tænke på udstødning i de næste ca 4 år. Det er skisme da nice :clap:
På min første DR.Big, blev der skiftet udstødning, en del gange. Men den nåede jo så også 114.000 km :D
Den kørte med sportstun (70cc) næsten hele dens levetid (2001-2012).Tror jeg kom op på 6-8 udstødninger.

Jeg kørte bl.a. med Gianelli Go og JK udstødninger. Det originale rør, der sad på fra start af, fik lukket blindrøret med en rondel, påsvejst, inde i selve røret.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

I har måske også prøvet det. Man skal lige, som det sidste, spænde udstødningen på topstykket, og så kører gevindet over :thumbdown:
6 mm udstødnings-gevind i en aluminium-top, er sgu for skrøbeligt. Speciel med al den krafige varme og rystelserne.
Det skal være slut nu, så de er begge blevet boret op, og har fået skåret 8mm gevind.

Sådan skal det se ud. Gode kraftige pinbolte. Og bare det at gå fra en 10 mm top til montering, til en 13 mm top, føles så meget bedre.
Måtte sefølig også bore hullerne i udstødningen op til 8 mm. Slut med at "køre over" :thumbup:
Vedhæftede filer
IMG_5764.JPG
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Med Agilityen på værkstedet.

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Et af de mest udsatte steder på scooteren, må være der hvor bagbremse-kablet møder bremsearmen og justerings-omløberen. Vand, sjask og sne-sjap direkte fra baghjulet, har rigtig gode muligheder for at få det hele til at ruste sammen.
IMG_5920.JPG

Og det var præcis hvad der skete. Det var rustet sammen, og da jeg lagde kræfterne i, knak gevindstykket. :weeping: Åh nej, skulle jeg nu til at montere nyt kabel?
Nej heldigvis ikke. Der var en stump gevind tilbage på kablet, og med en slags lang 4-kantet møtrik jeg fandt i skuffen, lykkedes det at samle stumpen på kablet, med et nyt stykke 6mm gevind fra en lang skrue. Kablet kunne bruges igen. :thumbup: De 2 gevindstykker er skruet stramt sammen, og mødes lige i midten af den spøjse møtrik.
IMG_5918.JPG

For at undgå det sker igen, smurte jeg det hele med god tyk standard fedt, og for at beskytte det blottede nye gevindstykke, skruede jeg en gammel lukket udstødnings-møtrik på gevindet, også med en go gang fedt. Så hvis jeg ellers husker at servicere og smøre det et par gange om året, burde det aldrig ske igen. :thumbup:
IMG_5921.JPG
Besvar