Side 1 af 3

Anbefaling af powerluftfilter

: 16. august 2014 10:27
af ttpgodrbig
Jeg har en pgo g-max og har taget de gængse begrænsninger som "skiven", indsugningstragten" og så har jeg skriftet variator til en bedre kvalitet med nogle lidt lettere ruller.
Nu har jeg så tænkte mig at købe tun udstødning som kan klare op til 70 ccm, men som til forveksling ligner en lovlig. Derudover vil jeg sætte en større dyse i og så er mit
spørgsmål så. Hvilket power filter vil i anbefale. Den skal jo kunne trække noget luft igennem og helst ikke hvis det er muligt larme for meget.????
Håber i kan svare på det.

Re: Anbefaling af powerluftfilter

: 16. august 2014 11:15
af Jps
ttpgogmax skrev:Jeg har en pgo g-max og har taget de gængse begrænsninger som "skiven", indsugningstragten" og så har jeg skriftet variator til en bedre kvalitet med nogle lidt lettere ruller.
Nu har jeg så tænkte mig at købe tun udstødning som kan klare op til 70 ccm, men som til forveksling ligner en lovlig. Derudover vil jeg sætte en større dyse i og så er mit
spørgsmål så. Hvilket power filter vil i anbefale. Den skal jo kunne trække noget luft igennem og helst ikke hvis det er muligt larme for meget.????
Håber i kan svare på det.
Powerfilter skal man ikke bruge, det suger vand og snavs ind i karburatoren. Desuden larmer det a' H. til, så det tiltrækker ordensmagten, som en magnet.

Re: Anbefaling af powerluftfilter

: 16. august 2014 11:49
af ttpgodrbig
Nu ligger det jo i sagens natur at hvis jeg dyser op sammen med en gg udstødning så skal den jo have nogen mere luft. Hvad skulle alternativet så være?

Re: Anbefaling af powerluftfilter

: 16. august 2014 13:28
af Jps
ttpgogmax skrev:Nu ligger det jo i sagens natur at hvis jeg dyser op sammen med en gg udstødning så skal den jo have nogen mere luft. Hvad skulle alternativet så være?
Jeg kørte med sportstun i 11 år på min 1. Big, og har aldrig kørt med powerfilter. Jeg kørte med en 47mm Trophy cylinder, malossivario og bl.a. Gianelli Go udstødningen. På intet tidspunkt skulle den ha' mere luft, men kun dyses op (kørte med dyse 82/84.)

Luftskruen havde jeg dog stillet 1 3/4 omgang ud (normalen er 1½ omgang ud). Standardluftfilteret har en luft begrænser, men den pillede jeg heller ikke ud og knallerten kørte fint, med den indstilling. Den kunne snuse til de 80 km/t, på de gode dage, hvilket var rigeligt til mig.

Hvis/når man kører med lovlig cylinder og tunudstødning, kan man prøve at skrue lidt mere op for luftskruen.

Re: Anbefaling af powerluftfilter

: 16. august 2014 20:43
af Kymconørden
ttpgogmax skrev:..tænkte mig at købe tun udstødning....Hvilket power filter vil i anbefale.
Jeg ville også droppe power-filteret. Især hvis du færdes i trafikken, og/eller kører meget.
Og nu du allerede har åbnet mere for din luft, vil en udstødning være et rigtig godt sted at fortsætte tuningen.
Jeg tror den vil gøre underværker, selv med din standard cylinder og især med din modificeret indsugning.:thumbup:

Om du så skal dyse yderligere op med den nye udstødning, kan du først afgøre når du får den på og afprøvet ved fuld gas.

Re: Anbefaling af powerluftfilter

: 16. august 2014 23:18
af Jps
Kymconørden skrev:
ttpgogmax skrev:..tænkte mig at købe tun udstødning....Hvilket power filter vil i anbefale.
Jeg ville også droppe power-filteret. Især hvis du færdes i trafikken, og/eller kører meget.
Og nu du allerede har åbnet mere for din luft, vil en udstødning være et rigtig godt sted at fortsætte tuningen.
Jeg tror den vil gøre underværker, selv med din standard cylinder og især med din modificeret indsugning.:thumbup:

Om du så skal dyse yderligere op med den nye udstødning, kan du først afgøre når du får den på og afprøvet ved fuld gas.
Der skal dyses op inden man kører med en tunudstødning. Hvis ikke man gør det, er en varmesætning resultatet (egen erfaring).

Re: Anbefaling af powerluftfilter

: 17. august 2014 01:22
af Kymconørden
Helt enig. En for mager blanding vil sætte stemplet hurtigt. Ja, så på den måde kan det være klogt at dyse lidt op på forhånd. :thumbup:

Men om det i alle tilfælde er nødvendigt, og især hvor meget der skal dyses op er svært at vide på forhånd.
Det kan først rigtig afgøres når udstødningen er monteret og den får fuld gas.

Det kan jo samtidig være en advarsel:

Hvis motoren trækker dårligt, har svært ved at ta gassen, tøver, sprutter, hoster, hakker, eller lissom bare "sejler" og har svært ved at finde omdrejningerne, bør man stoppe omgående og først prøve igen med en større dyse. :!:

Re: Anbefaling af powerluftfilter

: 17. august 2014 09:38
af Jps
Kymconørden skrev:Helt enig. En for mager blanding vil sætte stemplet hurtigt. Ja, så på den måde kan det være klogt at dyse lidt op på forhånd. :thumbup:

Men om det i alle tilfælde er nødvendigt, og især hvor meget der skal dyses op er svært at vide på forhånd.
Det kan først rigtig afgøres når udstødningen er monteret og den får fuld gas.

Det kan jo samtidig være en advarsel:

Hvis motoren trækker dårligt, har svært ved at ta gassen, tøver, sprutter, hoster, hakker, eller lissom bare "sejler" og har svært ved at finde omdrejningerne, bør man stoppe omgående og først prøve igen med en større dyse. :!:
Jeg ville stadig dysse op inden kørsel. Man kan starte med 1-2 numre højere end standarddysen. I nogle PGO'er (som f.eks. Big og G-Max) er dysen #72. Så op i en 74 eller 76 til at starte med :)

Re: Anbefaling af powerluftfilter

: 17. august 2014 12:47
af ttpgodrbig
til kymconørden:
Jeg ville også droppe power-filteret. Især hvis du færdes i trafikken, og/eller kører meget.
Og nu du allerede har åbnet mere for din luft, vil en udstødning være et rigtig godt sted at fortsætte tuningen.
Jeg tror den vil gøre underværker, selv med din standard cylinder og især med din modificeret indsugning.:thumbup:
Om du så skal dyse yderligere op med den nye udstødning, kan du først afgøre når du får den på og afprøvet ved fuld gas.

Hvad mener du med: Nu du allerede har åbnet mere for luften? Er det tragten du mener? For jeg har ikke åbnet for mere luft nogen steder.
Mht dyser så har jeg netop en 74 og 76 liggende. Da jeg på et tidspunkt prøvede at skifte til 74 døde den ud når jeg åbnede for gassen.
Blandingen var for fed så for at jeg ikke får skruet på den forkerte skrue på karburatoren kunne du så evt give mig et billede af hvor den
nøjagtig sidder den der skal åbnes lidt mere. Jeg har bare før fået at vide at det ikke vil have nogen effekt i forhold når man dyser op.

Re: Anbefaling af powerluftfilter

: 17. august 2014 12:54
af ttpgodrbig
Ja for at være præcis skal det jo som jeg har forstået det være blandingsskruen som styrer luft/benzin, og ikke luftskruen som har med tomgangen at gøre???