Side 1 af 3

Yamaha Neos 4-takt

: 2. august 2014 23:01
af balle
Vel, jeg burde nok for længst ha`skrevet om min scooter, men bedre sent end aldrig. For godt og vel 3 år siden, under en sygemelding, lå jeg på sofaen og gloede Discovery Channel. Der var en udsendelse fra Vespa-fabrikken i Italien, og som et lyn slog det ned i mig: Jeg skal ha`en scooter"!! Idet jeg er fotograf og godt kan li at stoppe op når et motiv viser sig, syntes jeg at en 45`er var sagen. Har nu heller ikke mc-kørekort. Igang på nettet; der var en del emner, men en 4-takter skulle det være. Og helst af god kvalitet, idet jeg ingen intentioner havde om selv at reparere/servicere den. Mange ting spiller ind, og det var nok forhandleren der gjorde udslaget. Han bestilte gerne den ønskede farve hjem, og der var absolut ingen købetvang. Den 4. august hentede jeg min lyseblå Neos, og så var jeg kørende. Efter 10.000km ca. begyndte advarselslampen for kølervæske at lyse. Stor ståhej fra min side, men forhandleren anbefalede mig at køre videre på hans ansvar. De skiftede temperaturføler og speedometerkonsol, men uden held. Det mest nærliggende, en thermostat troede de ikke helt på. Efter ca. 7000 gode km med en ny thermostat blev der igen bøvl. Den ville ikke starte, og det har nok været vand i cylinderen. Nyt topstykke, og så kørte det igen. For ca. et år siden strejkede den igen, og det var så benzinpumpen, hvilket jeg godt kunne finde eksempler på nettet om, ganske vist med andre modeller men med samme motor. Ny benzintank, så kørte det igen. Og for ikke så mange måneder siden strejkede blinklyskontakten, hvilket den havde gjort før. Ny kontakt så. Alle disse genvordigheder er gået på garantien, så de har ikke kostet mig noget. For nylig lyste kølerlampen igen, og åhhh nej hvor blev jeg træt af scooteren. Det var så en utæt køler (heldigvis, orker ikke mere ballade med motoren), og den måtte jeg selv betale. Nu har jeg lige været til 42.000km`s eftersyn, og der er bare blevet skiftet det obligatoriske. Ventilerne er f.eks. ikke blevet justeret de sidste 22.000km, de er bare kontrolleret. Alt i alt er jeg utrolig glad for min scooter, den starter i første hug også i 15 minusgrader og er meget pålidelig. Så efter 3 år d. 4. august og over 42.000 km må jeg sige: "Jeg er meget glad for at scoote". Tak!!

Venligst Erik.

Re: Yamaha Neos 4-takt

: 6. august 2014 17:11
af Kymconørden
balle skrev:Så efter 3 år d. 4. august og over 42.000 km må jeg sige: "Jeg er meget glad for at scoote".
Jo tak, det må du vist være!
Det svarer sån cirka til 38 km hver eneste dag, hele ugen, sommer og vinter, 3 år i træk. :o
Det må siges din Yamaha trods alt har gjort det rigtig flot. :clap:

Re: Yamaha Neos 4-takt

: 11. august 2014 17:13
af balle
Kymconørden skrev:
balle skrev:Så efter 3 år d. 4. august og over 42.000 km må jeg sige: "Jeg er meget glad for at scoote".
Jo tak, det må du vist være!
Det svarer sån cirka til 38 km hver eneste dag, hele ugen, sommer og vinter, 3 år i træk. :o
Det må siges din Yamaha trods alt har gjort det rigtig flot. :clap:
Jeg er da selv forbløffet over de mange km jeg kører. 38km om dagen er jo ikke alverden, men det er jo hver eneste dag året rundt. Er vist blevet "scootaholic"; uanset om jeg skal på arbejde eller som nu på kursus MÅ jeg simpelthen ha` min morgentur. Ja jeg bruger i det hele taget enhver lejlighed til at køre en tur på scooteren :D

Venligst Erik.

Re: Yamaha Neos 4-takt

: 27. oktober 2014 18:02
af balle
I dag kørte jeg ud til forhandleren for at få monteret nyt motorophæng, som Yamaha har anbefalet. Men det er ikke det største problem. Indikatoren for kølervæsketemperatur har indimellem blinket til mig den sidste måneds tid. Og jeg havde jo lige fået ny køler på! Efter en meget grundig udluftning af kølesystemet troede jeg at alt var godt, men ak nej. Mekanikeren ringede i eftermiddags og sagde at det var toppakningen. Han vil dog ikke sådan uden videre sætte bare sætte en ny toppakning i, han mener at årsagen til den utætte toppakning skal findes et andet sted. Som f.eks. cylinder.
Så nu står jeg med håret i top . . øh postkassen og er prisgivet mekanikerens overtalelsesevner overfor importøren. Som mekanikeren siger: "det er trods alt en over 3 år gammel scooter med 46.000km på bagen. Men han forsøger, hvad jeg synes kun er rimeligt. Hvis der fra start var taget ordentlig fat om problemet, var det ikke eskaleret som det er nu. Vel, jeg må jo bare vente pænt på et svar fra forhandleren; men min frygt er da at jeg bliver ruineret :(

Venligst Erik.

Re: Yamaha Neos 4-takt

: 27. oktober 2014 18:36
af Katana
Pantsæt pibe & fotogrej. ;)

Skulle Yamaha'en stå stille i længere tid, er du velkommen til at låne min Honda, når du næste gang begiver dig nord på. :)

Re: Yamaha Neos 4-takt

: 28. oktober 2014 16:03
af balle
Katana skrev:Pantsæt pibe & fotogrej. ;)

Skulle Yamaha'en stå stille i længere tid, er du velkommen til at låne min Honda, når du næste gang begiver dig nord på. :)
Tak Katana, men det blir`nu ikke aktuelt. I dag har jeg gået en del, og det er i grunden ikke så ringe. Jeg har endda overvejet at få min cykel lavet :oops:

Venligst Erik.

Re: Yamaha Neos 4-takt

: 12. november 2014 18:29
af balle
Så fik jeg endelig min Neos tilbage. Uden beregning, og det er jeg da glad for. Der er kommet ny cylinder plus pakninger på, så jeg håber den historie er ude af verden. Og venter på den næste historie :D

Venligst Erik.

Re: Yamaha Neos 4-takt

: 21. april 2015 21:32
af balle
Nu har Neos`en rundet 50.000km, ja langt de fleste km har været dejlige og skønne. Den kører bare derudad; jeg formoder at børnesygdommene er væk og jeg når de 100.000km uden problemer :clap: Jeg har jo næsten ikke skruet på den, men bare ladet forhandleren servicere den. Hvilket bl.a. har givet mig meget goodwill i reklamationer. Når jeg kigger forhandlerens fakturaer igennem, kan jeg se at jeg selv har ofret temmelig lidt i reparationer. 1 speedometerdrev, 1 køler, 1 variatorskål. 1 batteri, et par pærer eller 5, dæk og 2xbremseklodser foran. Så jeg elsker stadig min scooter, især at køre på den :D

Venligst Erik.

Re: Yamaha Neos 4-takt

: 15. august 2015 10:46
af balle
Så skulle der nye lejer i ved baghjulet. Plus diverse pakninger og simmerringe. Det ordnede værkstedet, og regningen blev på kr. 1.600,-.
Desværre kommer der jo nok flere og flere reparationer; helt ny er den jo ikke efter 57.000km. Jeg må så overveje om en ny scooter er mere økonomisk, men allerhelst ville jeg nok ønske at jeg selv kunne skrue i den. Har bare ikke stedet (og evnerne) til det. Vel, nu kører jeg i hvert fald igen på en scooter som er helt og holdent i orden, det er dejligt.

Venligst Erik.

Re: Yamaha Neos 4-takt

: 16. oktober 2015 19:07
af balle
SÅ rundede Yamaha`en 60.000km, men der er nu ikke sket det store siden sidst. Udover at jeg selv har lappet et punkteret hjul og skiftet tændrør. Så der er vel ikke andet for, end at køre videre og nyde det :D

Venligst Erik.