Side 1 af 3

Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 08:29
af ttpgodrbig
Hej allesammen. Min første scooter købte jeg i 2009 som ny. Før da er jeg af den årgang hvor man kørte på yamaha 4gear, kreidler og puch etc så det jeg nu ved om min pgo gmax er det som jeg har lært mig selv og det jeg har lært herinde bla.
Jeg er glad for alt det jeg kan lære herinde, og i er jo for det meste enige:-) Nå men lige fra starten har jeg kørt uden "skiven" fordi ellers tog den usædvanlig mange omdrejninger. Den kører så også ca 50 når det er med medvind og det hele men problemet er at der ikke er meget træk. Flere gange er jeg blevet anbefalet at fjerne begrænsertragten ved indsugningen og det har jeg nu gjort men resultatet var ikke lige til at køre med. Den startede fint og tog også gas stående men så snart gashåndtaget blev drejet mere som man gør for at sætte igang så dør den ud. Det kunne jo godt lyde som om at den ekstra benzin den nu kan få da der ingen tragt er kan karburatoren ikke leve op til så derfor tænkte jeg der skulle en større dyse i. Den mindste man kan købe hedder 72 så det må være standard. Jeg har købt 74 og 76. De springer 2 numre.
Tror i at det ville løse det? Jeg har også fjernet et smalt rør på luftfilteret da jeg tænkte at den ekstra benzin jo skulle stemme overens med ekstra luft. Jeg er klar over at jeg nok kommer til at skulle justerer på karburatoren men der er jo meget mere på sådan en end før i tiden så håbede i ville hjælpe mig hvor de forskellige skruer befinder sig. Evt med billeder. Desuden er luftskruen den samme som blandingsskruen?
Håber i kloge hoveder vil hjælpe med at min pgo kommer til at kunne tage gassen fuldt ud?
På forhånd tak

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 10:00
af Jps
Man skal altid huske at dyse op, når man fjerner ring og tragt. En 74'r eller 76'r burde være nok. At fjerne tragten fra luftfilteret hjælper ikke en disse, til andet end mere larm. Så sæt den i igen. Luftskruen (blandingsskruen) på karburatoren skal skrues i bund og så 1½ til 1 3/4 omgang ud. Så burde den få luft/benzin nok.

Tag dig ikke af markeringen på billedet :).

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 10:25
af scootergrisen
Har du prøvet at lade røret sidder i luftfilteret og se om den så vil tage imod gassen bedre ?

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 10:40
af ttpgodrbig
Nej det har jeg godt nok ikke prøvet men det kan jeg starte med i morgen når jeg får dyser

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 10:43
af ttpgodrbig
Jeg prøver at justerer som du har nævnt imorgen, for da får jeg dyse nr 74 og 76 og ellers må jeg prøve mig frem.
For at være sikker så er luftskruen den der sidder ved siden af hoveddysen under bundkaret?

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 10:45
af ttpgodrbig
Er nødt til at smutte nu.

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 11:24
af scootergrisen
Det var mere hvis du kun havde standard hoveddysen at du skulle sætte røret tilbage i luftfilteret.

Luftskruen sidder udvendigt på siden af karburatoren.

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 15:50
af Kymconørden
Hej.
Her er luftskruen. (Den over er tomgang, og nederst er drænskruen)
Jo flere ting du kan fjerne der indsnævrer luftens vej vil give mere luft, større dyse, mere effekt. :thumbup:
Luftskrue.jpg
Luftskrue.jpg (108.73 KiB) Vist 7588 gange

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 15:58
af ttpgodrbig
Det gav udslaget at sætte luftfilteret tilbage som det var. Nu tager den fint gassen hele vejen op og det har da givet mere optræk.
Kan den køre med det setup uden at noget tager skade, og hvad hvis jeg sætter en større dyse i og åbner lidt mere for luftskruen, vil
jeg så få endnu mere træk.?

Re: Tragten fjernet på g-max

: 2. juni 2014 16:02
af Kymconørden
ttpgogmax skrev:..er luftskruen den samme som blandingsskruen?
Ja, i teorien gør de det samme men de fungerer lidt forskelligt, og hedder på 2-takt Luftskrue, og på 4-takt blandings-skrue.
I begge tilfælde er skruens opgave at justere blandings-forholdet til når motoren kører tomgang/lavt.