Side 1 af 2

Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 14. januar 2014 13:51
af zzzzleepy
Hej venner

Vi fik idag lige testet kompressionen ude på mit arbejde
måleren er designet til biler ( digital ) så det var lidt bøvlet at få den ind på plads / tæt
men efter en del forsøg ramte vi et tal der hed 4.6 bar


Sådan en Agility skal fra fabrikken ha ifølge bogen 11:1
det vi måler er det så 4.6:1 ?


Symptomerne er jeg godt ville ha fikset er disse

elendig koldstart ( op mod 40 spark på kick )
elendig trækkraft ved modstand ( bakke, modvind osv )

Jeg sidder selv og tænker stempel ringe, ventiler,måske et stempel
men er der andet jeg skal være obs på ?

Re: Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 14. januar 2014 15:14
af scootergrisen
Der står 14 og 16 og 18 kg/cm2 i servicemanualen.

Bar og kg/cm2 skulle være det samme så 4,6 kg/cm2 er jo langt fra 14-18 kg/cm2.

Holdt du gashåndtaget i bund da du testede ?
Ved ikke hvor meget det påvirker resultatet men det har jeg set man skal.

Prøv og fyld en skefuld motorolie i tændrørshullet og lav kompressionstesten igen. Hvis det bliver bedre skulle det være stempelringene.

Kontroller de har ting :

• forkert ventil spillerum
• brændte eller bukkede ventiler
• forkert ventil timing
• knækket ventil fjeder
• dårlig ventil og ventilsæde kontakt
• utæt topstykke pakning
• topsykker ikke spændt ordentligt fast
• bulet ellet flækket topstykke
• tændrør sidder løst
• slidt eller skadet cylinder, stempel og stempelringe

Du kan jo "bare" tage de letteste ting først.

Min udstødningsventil var ret sort der hvor den holder tæt så jeg købte en ny også slib med pasta så ventilerne og sæder fik en fin ring.
Også sad olieringen på mit stempler ligesom klæbet fast i stemplet så det kan være dine ringe også sidder fast sådan at de ikke kan komme ud og holde tæt.
Også kan det også være der er så meget belægning i forbrændingskammeret at det skaber problemer. Jeg har mistænkt min motor for nogle gange at der ryger et stykke af belægningen af også sætte sig fast ved ventilsædet så det kan du rense af.

Tag gerne en bunke billeder hvis du har lyst.

Prøv også og fjerne by pass slangen som sidder øverst på ventildækslet og køre motoren og se om der kommer hvid røg ud.

Re: Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 14. januar 2014 15:50
af zzzzleepy
hvid røg ud ved slange studsen eller ved udstødning ?

jeg kan skille maskinen komplet ad om 3-4 uger så der starter projeketet, men rart at være lidt inde i det før man går igang :)

Re: Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 14. januar 2014 16:54
af scootergrisen
Hvid røg ud af studsen hvor slangen sad skulle betyder at det ikke holder tæt, så kan gasserne komme op langs ventilerne eller ned langs cylinderen hvis det ikke holder tæt.
Du kan eventuelt bestille nye dele nye hvis du regner med at skulle skifte noget.
Der hvor jeg skilte min motor ad der ville jeg godt havde haft en ny pakning.

Re: Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 14. januar 2014 17:35
af zzzzleepy
Jeg vil lige prøve den med olien og med hvid røg i de kommende dage og se om der er noget synligt ellers havde jeg en ide om at give den følgende

1: Nyt stempel ( eller måske et cylle kit 63cc eller 72cc )
2: Nye ventiler
3: Alle pakninger hvor der blir skilt ad.

Problemet ved at sætte et fx. 72cc kit på er at jeg ikke helt ved hvad man kan forvente af et sådanne.
Det jeg mener er at effekten forøges og det vil sikkert kunne mærkes men om den yder som den skal! ved jeg jo stadig ikke.. :lolno:

Re: Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 14. januar 2014 17:49
af zzzzleepy
Hov!

Forresten jo! Gasspjældet var åbent imens vi testede :)

Jeg vil anskyde den til at være lidt højere end målt... måske 6-7 stykker fordi
1: det var med kickstarter
2: måleren er fra en bil og passer derfor ikke helt ( gummi studs der ska presses mod tændrørs hullet ) og han havde lidt bøvl med at få den til at slutte tæt pga den dårlige vinkel / stellet
så mon ikke den reelt set er lidt højere end målt ( dog stadig for lav )

Re: Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 14. januar 2014 21:53
af Baddi
Hvis topstykket er monteret korrekt og med pakning kan cylindren jo kun være utæt ved ventilerne eller ved stempelringene. Jeg har selv oplevet det med ventilerne førhen og en gang med stålbørste og ventilslibepasta løste problemet. :)
Jeg ved dog ikke, hvor utæt min var, da jeg ingen kompressionstester har men blot tjekkede indsugningsventilen ved at hælde benzin ned på den inden kompressionstakten blev trykket og kiggede så efter bobler. Udstødningsventilen tjekkede jeg ved at putte en finger op i kanalen og mærke efter sug og tryk når der ikke burde være noget. :D

Re: Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 14. januar 2014 22:58
af zzzzleepy
Jeg tror jeg smider en små 500kr efter den og gir den nyt stempel paknings sæt ventiler og lidt småting
sys næsten det er pjat at gi 150kr for et ventil slibe sæt når nye ventiler koster 140kr sammenlagt :D
maskinen har kørt 14700km nu så et nyt stempel med ringe skader nok heller ikke ( ej heller med tanken på fremtidigt bøvl )

Stempel m/ringe
Paknings sæt
ventiler
måske nye ventil fjedre

Er der andet man burde kigge på ved samme lejlighed ?

Re: Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 14. januar 2014 23:58
af scootergrisen
Det er vel bedst og skifte stempelringe og cylinder samtidig kunne jeg forstille mig så de er slidt til hianden.
Ligesom på en cykel er det bedste og skifte tandhjul og kæde samtidig så det er slidt til hinanden.

Re: Kompression målt og fundet lav.. hva så nu ?

: 15. januar 2014 02:04
af Kymconørden
Hvad siger olieforbruget egentlig, bruger den olie?
Bruger den fx meget olie og tit skal toppes op, kunne det tyde på trætte ringe/cylinder.
Bruger den næsten intet olie, kunne ringe/cylinder forventes at være i ok stand og en ventilrens kunne måske gøre det. :thumbup:

Du bør have dig noget slibepasta uanset om du bruger de gamle ventiler eller køber nye. Der sidder sikkert fastbrændte kulpartikler på ventilsædet der nærmest er umulige at fjerne/rense uden en slibning. Samt med nye ventiler bør sædet lige "sættes" med en let slibning. (Hvis du har en fin slibe/hvæsse-sten kan du skrabe noget "støv" af den og bruge det med en dråbe olie.)

Hvis du kun skifter nye stempel/ringe i den gamle cylinder, kan du risikere at olieforbruget vil være (og forblive) højere end med en ny cylinder osse. En brugt og glat/"hærdet" cylindervæg skulle ha svært ved at tilpasse sig nye ringe.

Men men, alt vil jo vise sig når først du får toppen hevet af, og sikkert bare den fordømte udstødnings-ventil der er snasket og vil renses :thumbup: