Side 1 af 3

Fartbegrænser vejledning søges

: 19. august 2013 18:30
af scootergrisen
Er der nogen der har købt en fartbegrænser som gider scanne manualen da jeg er ved at skrive til ekstra info på Fartbegrænser.

På dette billede er den røde ledning sat mellem pickup og CDI.
SW-1000055[1].jpg
SW-1000055[1].jpg (187.29 KiB) Vist 6298 gange
Men på http://www.protunahandels.de/product.as ... n=19084219 står...
Rød ledning skal på statoren.
Begge dele vil sikkert stoppe gnisten men er den ene måde mon bedre end den anden ?
Jeg tænker at pickup måden er bedste da der jo kun kommer meget få volt og ampere fra den.

Re: Fartbegrænser vejledning søges

: 19. august 2013 22:47
af Kymconørden
Det må være en sjuske-fejl hos Protuna :thumbdown: Den stator der laver strøm til hele scooteren, har intet at gøre med fart-begrænseren og den ville nok brænde af hvis man sluttede den til hoved-statoren/generatoren. Det er kun pulsen fra pickuppen/sensoren/pulsgiveren som fartbegrænseren skal bruge. Den lissom "holder øje" med pulsen op til CDIen, og leder den puls direkte til stel når den indstillede fart er nået. Pulsen når så ikke CDIen og gnisten udebliver.
Måske hedder pickuppen/sensoren egentlig en stator. Det er jo osse bare en spole der giver strøm?
Men misvisende at bruge ordet Stator i forbindelse med en fart-begrænser. Det er kun pickuppen det handler om :!:

Re: Fartbegrænser vejledning søges

: 20. august 2013 05:29
af scootergrisen
Først nu jeg ser der både står stator og pickup på tegningen.
blå/gul på Kymco passer meget godt med at det er pickupen for den farve har min pickup ledning.
Men det kan så være at på andre modeller som Piaggio er det statorledningen man skal bruge.
Må lige undersøge nogen el diagrammer.

Re: Fartbegrænser vejledning søges

: 20. august 2013 05:51
af scootergrisen
blå/gul på Kymco Super 9 er pickup.
Rød på nogle Piaggio er pickup.
http://www.kgi.dk/product-1473.php står også at den kun kan bruges på modeller med pickup.

Re: Fartbegrænser vejledning søges

: 21. august 2013 05:08
af Kymconørden
Ja, det er pickup-signalet/pulsen den skal have fat i. På mit el-diagram ville det se ca sådan ud. Der er ledningen også blå/gul, og navnet Pulser/pulsgiver de kalder pickuppen, giver meget god mening da det jo er små pulser den sender til CDIen. Fart-begrænseren får strøm til at fungere via de pulser, samtidig med at den "tæller" pulserne og sender dem gennem "sig" og ud i den sorte ledning til stel, når den indstillede grænse er nået.
Gad vide hvor mange volt de pulser egentlig er på? Ka det passe jeg har læst noget med nogle hundrede volt!? Eller er det mon pulsen fra CDIen til Tændspolen jeg tænker på? Anyway, hvor er det pænt af Kgi at skrive at den ikke virker på 4-takt. Det kunne nogle sgu lære noget af.

pulser1.png

Re: Fartbegrænser vejledning søges

: 22. august 2013 19:44
af scootergrisen
Det kan være når nogle som T Hansen skrive "stator" at de så bare mener stikket fra statoren (som også har pickup ledningen) men det jo upræcist og skrive sådan.
Pickupen laver +2 og -2 volt cirka : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... php#pickup
Ja det er vist fra CDI til tændspole der skulle være omkring 200-400 volt eller sådan noget men har aldrig målt det.

Re: Fartbegrænser vejledning søges

: 22. august 2013 23:40
af Kymconørden
Ah, jeg vidste det selvfølgelig kunne findes på siden, jeg kikkede under Tænding og ikke Spoler :lol:
Ok, det var nogle søde små pulser på +-2 volt som CDIen så forstærker til ca 300 volt, og som tændspolen så forstærker til ca 15-20,000volt. Sikke en tur for en lille pickup-puls.
Klart, ordet Stator minder vist de fleste om noget med strøm og ampere, og ikke så meget om tænding. Protunas udgave af en vejledning, må da ha brændt nogle fartbegrænsere af. Rød på stator og sort på stel. Javel ja.

Re: Fartbegrænser vejledning søges

: 23. august 2013 01:05
af scootergrisen
Laver et link på tænding siden til pickup på spolen siden så folk lettere kan finde den.
Det er strømmen fra statoren eller batteriet der laves om til flere volt til tændspolen ikke fra pickupen.
Pickupen laver nok en alt for kort puls/ampere til at det kunne lave en særlig kraftig gnist.

Re: Fartbegrænser vejledning søges

: 24. august 2013 15:26
af MSJ1982
Er der overhovdet lavet nogle der virker til 4Takter?

Man må vel kunne lave noget som den der er i min Baotioan der tæller omdrejningerne på koblings skålen, der skulle den slå til ved 3550 omdrejninger (mener jeg der står)
og det er meget svært at få den dysset til så den køre ordentligt der, hvis man kunne begrænse den til 4000 så ville det være lidt nemmere, at slå den fra og til ;)

Re: Fartbegrænser vejledning søges

: 24. august 2013 16:38
af scootergrisen
Her er en der skulle virke på 4 takt : http://www.scooter-spare-parts.de/shop/ ... ::303.html