Side 1 af 1

Tomgang

: 7. marts 2013 22:17
af Kymconørden
Hej med jer.
En spøjs lille scooter-oplevelse/gåde ;)

Efter at have skiftet stempel og renset/slebet ventiler og nye pakninger, blev kompressionen Markant højere på den gamle Kymco. Samtidig er tomgangen blevet så høj, at selv med tomgangs-skruen helt ude, kører den nok 1500 omdr. Har før kunne sænke tomgangen så meget at den næsten gik ud.
Er det normalt at minimums-tomgangen er trimmet fra fabrikkens side? (når motor og karb. fungerer optimalt)
Jeg har jo alle dage været vant til at kunne skrue tomgangen langt ned. Så det er helt nyt at den nu spinder som den skal, med skruen helt ude?

Måske det er sådan fabrikken har tænkt sig det skal være :thumbup:

Re: Tomgang

: 8. marts 2013 12:21
af MSJ1982
Det kommer an på hvordan du har stillet luftskruen, prøv at køre den 1 gang ind, så burde den falde.

Re: Tomgang

: 10. marts 2013 16:43
af Kymconørden
ja, det har jeg prøvet. Det gør ingen forskel.

Re: Tomgang

: 10. marts 2013 16:50
af scootergrisen
Hvis tomgangsskruen er helt ude og og blandingsskruen/luftskruen er helt inde og den stadig køre for hurtig så er det nok fordi chokeren er åben.
Der går så et par minutter indtil chokeren bliver varm så den lukker så prøv og kør motoren varm så chokeren er lukket og se om den ikke falder i tomgang.

Re: Tomgang

: 10. marts 2013 19:59
af balle
Min Yamaha er angivet til at køre med 1900 omdr/m i tomgang, så det lyder da ikke helt forkert med din.

Venligst Erik.

Re: Tomgang

: 11. marts 2013 01:03
af Kymconørden
scootergrisen skrev:Hvis tomgangsskruen er helt ude og og blandingsskruen/luftskruen er helt inde og den stadig køre for hurtig så er det nok fordi chokeren er åben.
Der går så et par minutter indtil chokeren bliver varm så den lukker så prøv og kør motoren varm så chokeren er lukket og se om den ikke falder i tomgang.
Den var gennem-varm da jeg prøvede at justere tomgangen og luftskruen. Men ja, det kunne da tænkes at chokeren måske "hænger" åben, og måske ikke lukker som den skal. Den skal da tjekkes straks ;)

Re: Tomgang

: 11. marts 2013 01:22
af Kymconørden
balle skrev:Min Yamaha er angivet til at køre med 1900 omdr/m i tomgang, så det lyder da ikke helt forkert med din.
Det var også min tanke. Min er også angivet til 1900 omdr. i tomgang, og det er nok der den ligger nu. Men det er stadig med tomgangs-skruen helt ude?
Jeg synes bare det går unødvendigt hurtigt, og er jo vant til den kan skues ned til tøffe-niveau :cry:

Re: Tomgang

: 11. marts 2013 04:46
af Kymconørden
Det var ellers noget af en drilsk choker :crazy: for jeg havde jo haft den ude og tjekket den med støm på, og kunne se den køre ud og ind. Men så prøvede jeg lige at måle dybden i karburatoren, og sammenligne med udhænget på chokeren, og den manglede 3-4 mm for at nå ned og lukke, selv efter 30 minutter med strøm på.
Så forstår da faen den høje tomgang :roll:
Havde heldigvis en anden choker liggende, så nu går den lavt som en Harley igen :thumbup:
Og hvor er det iøvrigt typisk at en choker vælger at stå af, PRÆCIS i det sekund man fixer noget helt andet....

Re: Tomgang

: 11. marts 2013 12:07
af scootergrisen
Var det den originale choker der sad i ?

Re: Tomgang

: 11. marts 2013 17:20
af Kymconørden
Ja, helt standard Kymco fra 2008, ca 13.000km blev det til.
Iøvrigt bemærkede jeg at den trak langt over 1 amp. Den der virker trækker ca. 400ma.