Side 1 af 2

Ny Scooter dør / drukner

: 10. november 2012 21:16
af T-bird25
Hej kloge mennesker.

Jeg hentede min nye Baotian retro 30, igår hos forhandleren, og kørte hjem på den. Kørte fint og der var ingen problemer de 15 km jeg kørte.

Idag skulle jeg så lige ud på en lille tur, men efter 1,5 km da jeg kørte omkring de 30 døde den. Jeg kunne ikke få gang i den igen, og måtte trække den hjem.
Jeg prøvede at se om jeg kunne få gang i den senere, og der viste sig følgende:
Når jeg giver gas, slipper det igen, og derefter starter den, så vil den starte, men lige så snart den får lidt gas dør den. Virker som om den drukner????

Det undrer mig meget at kom pludseligt, så håber I kloge kan komme med en ide hvad det kan være?

Da jeg hentede den, fik vi skiftet CDI-boxen da den første kun kunne få den til at køre max 25 km/t.

Det eneste der er sket fra igår til idag, er at den har stået ude, og den er fyldt helt op med benzin idag.

Jeg tager fat i forhandler, men han åbner først mandag, så håber der er nogle som kan hjælpe, så jeg kan køre en lille tur imorgen.

På forhånd tak :)

Re: Ny Scooter dør / drukner

: 10. november 2012 22:16
af scootergrisen
Hej og velkommen til forummet.

Scootere kan både være begrænset til 25 og 30 km/t. Så det er ikke en fejl at den kun kunne køre 25 km/t.

Når scooteren er ny så ville det måske være bedst og lade forhandleren lave den så de ikke kan sige at reklamationsretten ikke gælder mere fordi du selv har forsøgt at lave den.

Men hvis du eller forhandler skal prøve og lave den så prøv og sæt den oprindelige CDI boks i og se om der er forskel.
Ellers prøv og se om gummimembranen øverst i karburatoren er revnet (har hul i gummiet).
Check at karburator, luftfilter, insugning og slangerne sidder tæt og ikke er røget af eller noget.

Re: Ny Scooter dør / drukner

: 11. november 2012 10:35
af oskar33
I denne her tid hvor scooterne begynder at dø er der en ekstra faktor. Jeg oplevede min scooter dø efter 10-15km kørsel for første gang.

Efter at have skiftet tændrør kom jeg i tanke om at det olie, som var i scooteren, var noget skidt købt i Lidl til 30 kr. Så da jeg kunne mærke at temperaturen faldt ret hurtigt faldt smøreevnen formentlig. Så efter at have købt den gode motorcykelolie og have opladt mit batteri så startede den igen. Man kan godt bruge den dårlige olie men hvis man er ude for de der store temperaturudsving vil jeg anbefale at man i hvert fald i vintertiden ofrer lidt flere lommepenge på olien.
Dyrt men dejlig. Den er steget hele 90 kroner i  min scootertid så den nu koster 159.95
Dyrt men dejlig. Den er steget hele 90 kroner i min scootertid så den nu koster 159.95
shell.jpg (92.98 KiB) Vist 8426 gange
Jeg kunne godt tænke mig en diskussion lidt senere om hvor man får mest for pengene hvis man gerne vil have en olie som også skal kunne starte i 10 gr. kulde.

Re: Ny Scooter dør / drukner

: 11. november 2012 10:58
af balle
shell.jpg
Jeg kunne godt tænke mig en diskussion lidt senere om hvor man får mest for pengene hvis man gerne vil have en olie som også skal kunne starte i 10 gr. kulde.[/quote]

Nu synes jeg ikke, at mindre end 1ltr. motorolie pr. 3000km kan have nogen økonomisk betydning. Men at behandle motoren så godt som muligt; det er der god økonomi i. Min kører på 10-40 fra Motul. Jeg spurgte forhandleren sidste år ved olieskift, om det ikke gav mening at fylde en tyndere olie på når nu vinteren nærmede sig. Det mente han ikke var nødvendigt (måske havde han ikke en tyndere olie) :D
Men ret skal være ret, den startede i første hug efter at have stået ude flere dage i 15-18 graders kulde. Jeg lod den nok varme op lidt længere tid end normalt, men altså ingen problemer der. Jeg vil hellere købe en olie af kendt fabrikat til 130kr/ltr. end en ukendt til 30kr/ltr. Foriøvrigt tror jeg næppe, at trådstarters problem er motorolie.

Venligst Erik.

Re: Ny Scooter dør / drukner

: 11. november 2012 15:35
af scootergrisen
Efter hvad jeg har læst passer 10W-40 til den temperatur der er i danmark både som vinteren og sommeren.

Tyktflydende olie skulle gøre det sværre at starte om vinteren fordi olien har sværre ved at blive pumpet rundt.
Så det skulle være lettere at starte når motoreolien er mere tyndtflydende.

Jeg har ikke noget problem med at bruge motorolie til 30 kroner fra Lidl. Jeg går efter den viskositet og kvalitet der er angivet med SAE og API.

Re: Ny Scooter dør / drukner

: 11. november 2012 16:14
af oskar33
Jeg synes scootergrisen kommer meget godt rundt om emnet ved at sige at den syntetiske olie er gjort mere ensartet for at nedsætte friktionen. Olien fra Lidl er fin om sommeren så spørgsmålet skulle hellere hedde hvor får man den bedste syntetiske olie til prisen, når man godt kan lide vinterkørsel.

Mht. om problemet er motorolie. Hvis man er nybegynder så ved man ikke at olien eller mangel på samme gør kun at motoren går ud og ikke er til at starte. Trådstarter T-bird fortæller at scooteren er ny dvs. ikke er tilkørt. Chancen for at det er noget med mekanikken er vel temmelig meget lig med 0, selv om alle ved hvad en mandagsscooter er for noget. Jeg er næsten sikker på at det ikke er CDI-boksen der fejler noget.

Vi må lave en vintertest af olier hvor folk køber lad os sige noget fuld-syntetisk og lader den stå ude.

Til scootergrisen:
Du må godt være lidt mere klar om hvad man skal vælge af olie som nybegynder eller som ikke-tekniknørd. (Ja det var lige netop den olie fra Lidl som du har billede af jeg kørte på). Det er meget svært når man lige har købt sin scooter at gennemskue at olien skal have en hvis temperatur for at fungere optimalt.
Du siger at man sagtens kan køre på olie beregnet til biler hvilket også er min erfaring men du glemmer at forholde dig til hvad den dyre (motorcykel)olie kan som den billige ikke kan. Under egne erfaringer skriver du heller ikke hvad der godt eller dårligt. det virker som om det er et religiøst spørgsmål hvad man hælder ned i olietanken

Iøvrigt at jeg begyndt at bruge hævert hver gang jeg skifter olie dvs. en gummislange, suge til, klemme til, ned i noget olieemballage som står på jorden. Der er ikke nogen væske som er så god til at skabe vakuum som olie og der ligger som regel samtlige 0.6l nede i den brugte emballage bagefter. Hvorfor - fordi min dyt står i en kælder som jeg deler med en masse andre mennesker og jeg kom altid til at spilde olie på fliserne. Det tager selvfølgelig en times tid at lænse den men så slipper man for at skrue på bundskruen og få snavsede fingre (måske et råd til scootertøserne...)

Re: Ny Scooter dør / drukner

: 11. november 2012 17:22
af oskar33
Måske man skulle starte en ny tråd

Re: Ny Scooter dør / drukner

: 11. november 2012 17:50
af scootergrisen
oskar33 skrev:Måske man skulle starte en ny tråd
Det er i altid velkommen til :)
Opret endelig så mange emner/tråde i har lyst til.

Re: Ny Scooter dør / drukner

: 11. november 2012 20:07
af oskar33
Det er fordi emnet er spændende nok når nu man snakker om dæk og andet godt til vinteren. Jeg tror jeg vil prøve at se om der findes nogle tests.

Re: Ny Scooter dør / drukner

: 13. november 2012 11:06
af T-bird25
oskar33 skrev:Måske man skulle starte en ny tråd
Tak :)

Synes også lige det hele tog en lidt anden drejning.

Har I hørt om at der dannes kondens i kaburatoren på en ny scooter?