Side 1 af 2

Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 7. november 2012 19:01
af T-bird25
Hej,

Jeg er helt ny i denne verden, og kunne derfor rigtig godt tænke mig noget hjælp....

Jeg står og skal have en scooter, men ved ikke hvad jeg skal købe da jeg ikke har den store forstand på dem.
Derfor har jeg lige nogle spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med?

Det skal siges at den skal bruges til at køre ca. 10km hver vej til arbejde. Den eneste dag den ikke vil køre er når der er sne.
Den vil skulle stå ude, dog overdækket. Jeg vil helst ikke købe den brugt som eks. dba, men gerne hos en forhandler, så jeg ved der ikke er pillet ved den etc.
Prisleje max. 8.000,-

Jeg har hørt at man skal vælge en 2takter da den altid starter, og kører bedre i forhold til en 4 takter - passer dette???

Jeg var lige forbi en forhandler idag, og kiggede på en Boatian Retro, som jeg synes er superfed, og til at få for en fornutig penge.
Men denne er jo en 4takter og vist nok kinesisk som jeg kunne forstå - hvad er jeres erfaring med disse???

Håber I kan hjælpe, så jeg kan komme videre og få fundet det rigtige.

Hilsen

Den fortvivlede

Re: Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 7. november 2012 20:09
af onkelroar
4-takter er jo billigst at køre på, og kan i indkøb får fra 5000 og opefter.

Det med at en 2 takter altid starter i modsætning til en 4 takter er jeg ret uenig i. Der er mange der desværre har fordomme overfor 4 taktere.

Hvis de bliver passet med jævnlig service er det en super dejlig og stabil scooter. Jeg har selv kørt 4 takter i flere år. Jeg har haft færre problemmer med 4 taktere i den kolde tid end med 2 taktere.

Folk der har problemer med 4 taktere er oftest de folk der forventer at kunne købe en scooter og køre jorden rundt 3 gange uden at røre en finger.

Jeg vil altid anbefale 4 takter da de er økonomiske.

Re: Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 7. november 2012 20:42
af Fut
Totakt eller firetakt er et temperamentsspørgsmål.

En totakter er simpel i opbygning og der er derfor ikke mange ting der kan gå i stykker. Den har gode kræfter og er let at få til at køre endnog MEGET hurtigt. Den simple opbygning gør ligeledes at service ikke er så vigtig så længe man sørger for at hælde totaktolie på. Det negetive er at den larmer meget og den bruger meget benzin da den ikke kan forbrænde benzinen helt optimalt.

Firetakteren er en mere kompliseret maskine der kører stabilt uden den store støj og med et meget lavt benzinforbrug. Dens negative sider er at da den kører med smøreolie i motoren skal den serviceres regelmæsigt og olien skiftes. Den skal også have stillet ventiler ved service.

Ved begge tyber er det vigtigt at holde dem vedlige for at opnå en driftsikker maskine og jo billigere den er jo mere vigtigt er det at holde den i orden. En kineser som Baotian kan sagtens holde mange år/km hvis man er god mod den.

Hvis den skal køre helt lovligt er der en fordel ved mange kinesere at motoren er bygget til at yde lidt mindre og derfor kan nøjes med at blive begrænset af CDIen så man slipper for helvedesringen der slider hårdt på motoren og koster brændstof.

Så hvis du har tid nok men begrænsede midler så køb en firetakter, hvis du har travlt og penge ikke er et problem så køb en totakter.

Re: Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 7. november 2012 21:12
af scootergrisen
Hej og velkommen til forummet.

De eneste du kan købe for max 8000,- kroner er dem fra kina som Baotian i lav kvalitet.

Jeg tror det er rigtigt nok at en 2 takt har lettere ved at starte end en 4 takt og den teori baser jeg på at tændrøret i en 2 takt motor giver gnist hver gang stemplet er i top hvor på en 4 takt der er det kun hver anden gang. Men det kommer jo nok også meget an på kvaliteten.
Min 4 takt kan da godt starte men den er ikke så villig som en CPI Oliver (2 takt) jeg engang prøvede hvor den nærmest startede før man trykkede på knappen.

Hvis du giver 2000 kroner mere er der flere og bedre modeller at vælge imellem.
PGO Hot for eksempel 9.955,-. Der er rigtig mange der har dem og rigtig mange der vil anbefalde dem og de koster ikke så meget.

Eneste grund til jeg ikke vel er interesset i PGO er fordi de kun har 2 takt ved 50 ccm (dem der køre 30 og 45 km/t).
Personligt er jeg mere til 4 takt fordi der er mulighed for at køre længere på literen, specielt hvis du fjerne begrænsning i variator.
Desuden kan jeg personligt ikke lide lyden fra en lovlig 2 takt scooter der siger ligesom en bi og stinker af olie.
Det er så lidt mere besværligt med olie på 4 takt da den skal skiftes engang imellem hvor på 2 takt der fylder man bare mere på.

Er det din første scooter ?
Skal det være en 30 eller 45 km/t ?
Går du op i at køre langt på literen ?
Vil du have det skal være så let så muligt eller har du ikke noget imod og ligge og skifte motorolie engang imellem og blive lidt beskidt ?

Re: Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 8. november 2012 10:29
af T-bird25
Mange tak for hjælpen, jeg blev noget klogere. Mente nu også at det var lidt med fordomme med 4-takter.

Lige for at svare på spørsgmålene:
Det skal være en 30 km/t, da det er den hurtigste vej ind på arbejdet.
Langt på literen er jo altid fornuftigt, og derfor jeg kan læse mig til at en 4-takter er værd at tage.
Og jeg vil ikke have noget imod at skifte lidt olie i ny og næ, bare ikke jeg skal skille hele maskinen ad?!

Ja budget er lidt småligt hvad det angår, men det er af den simple årsag, at når vejret er godt, vil cyklen findes frem istedet, så det bliver primært en "kolddags" scooter, hvis det skal have nogen betydning for om man skal vælge det ene eller det andet?

Det skal dog siges at den ikke kommer ud i sne.

Re: Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 8. november 2012 12:48
af T-bird25
Glemte at spørge hvor langt en 4-takter kan køre før service, ig hvad det som regel koster?

Re: Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 8. november 2012 14:50
af scootergrisen
Du kan se forskellige serviceskemaer her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... kemaer.php

Her er noget fra en VGA manual som T Hansen servicer.
1. gang efter 1.000 km kørsel eller senest 3 mdr. efter købssdato,
2. gang ved 3.000 km kørsel eller senest 6 mdr. efter købsdato,
og derefter for hver 3.000 km eller senest 6 mdr. efter forrige
serviceeftersyn.
Dog ville jeg også skifte motor og gearolie ved 300 km.

Jeg kender ikke prisen men det er nok forskel alt efter hvilket værksted man bruger og hvor mange kilometer den har kørt.
Men et bud kunne være mellem 500-1000 kroner.

Jeg fortrækker at gøre det selv.

Re: Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 8. november 2012 16:14
af Fut
Kom lige til at tænke på at der er også en tredie mulighed når der ikke er længere til arbejdet. En el scooter. Den kan klare omkring 50 km på en opladning og skal ikke have skiftet olie. :clap:

Re: Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 11. november 2012 11:13
af onkelroar
Et service bør udføres efter maks 3000 km eller 6 måneder. Det vil sige at hvis ikke du kører så meget så få det gjort jævnligt alligevel. Jeg plejer at ta 400 for et service som Feks indebærer ventil justering, olieskift, ruller, tændrør mm.


At en 2 takter starter bedre er ikke hvad min erfaring siger mig.

Re: Hurtig hjælp søges - 2takt vs. 4 takt

: 14. november 2012 13:25
af Kymconørden
Der må være en god grund til at hele den danske bilpark benytter 4-takt motorer.
4-taktere er til transportmidler, 2-taktere er til haveredskaber..