Side 4 af 4

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 22:50
af Jps
onkelroar skrev: Ja. Det er derfor man skal lade et lille stykke sidde i. Det gør at den ikke gearer helt ud, og derved flere omdrejninger og bedre ydelse. Dog er det med en nedsat topfart. Har både gjort det på flere giantco / kina scootere samt en aprilla rally. På Rally var effekten dog noget nær nul. Så det muligt det er bedst på en 4-takter
Har prøvet med en slebet ring på min ene big hvor jeg sleb 1mm af, så den var 7mm og gav ikke bedre optræk kun fart, så den kørte 43-44 km/t.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 23:20
af scootergrisen
Det svare til at sige at en 6 gears knallert yder bedre hvis bare man kun bruge de 3 laveste gear.
Det lyder helt forkert for mig.
Men nu har jeg så godt nok også kun prøvet på min egen scooter.

Jeg mener ikke min motor yder bedre med begrænserring i. Den kan bare ikke køre så huritigt ved fuld gas, og den køre ved højere omdrejninger og bruger mere bezin og laver mere og bliver mere varm.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 19. juni 2012 07:28
af onkelroar
Jps skrev:
onkelroar skrev: Ja. Det er derfor man skal lade et lille stykke sidde i. Det gør at den ikke gearer helt ud, og derved flere omdrejninger og bedre ydelse. Dog er det med en nedsat topfart. Har både gjort det på flere giantco / kina scootere samt en aprilla rally. På Rally var effekten dog noget nær nul. Så det muligt det er bedst på en 4-takter
Har prøvet med en slebet ring på min ene big hvor jeg sleb 1mm af, så den var 7mm og gav ikke bedre optræk kun fart, så den kørte 43-44 km/t.

Nej det er logisk at den ikke vil trække bedre end den gjorde før med en hel skive i. Men den vil trække bedre op af bakke mm, idet den ikke gearer helt ud og derved tar flere omdrejninger. Det er en fordel og lettest at mærke op af bakke mm.

Og som nævnt har jeg kun prøvet det på en 2 takter, og derfor ved jeg ikke om det af en eller anden mærkelig grund ikke har samme effekt på 2 takter

Re: Nedgearing op af bakke?

: 19. juni 2012 07:29
af onkelroar
scootergrisen skrev:Det svare til at sige at en 6 gears knallert yder bedre hvis bare man kun bruge de 3 laveste gear.
Det lyder helt forkert for mig.
Men nu har jeg så godt nok også kun prøvet på min egen scooter.

Jeg mener ikke min motor yder bedre med begrænserring i. Den kan bare ikke køre så huritigt ved fuld gas, og den køre ved højere omdrejninger og bruger mere bezin og laver mere og bliver mere varm.
Du vil jo have nemmere ved at holde farten i 3 gear op af en bakke end du vil i 6 gear.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 19. juni 2012 07:58
af scootergrisen
onkelroar skrev:Du vil jo have nemmere ved at holde farten i 3 gear op af en bakke end du vil i 6 gear.
Ja men det er derfor der er en trykfjeder/kontrafjeder ved koblingen, den sidde hele tiden og presser remskiven ind.
På engelsk hedder det en torque driver den remskrive som presses ind og det vist fordi den bevæger sig ind alt efter hvor meget modstand der er eller sådan noget.

Altså ved vandret vej og fuld gas der er variatoren i højeste gearing og når man så kommer til en bakke så bliver remskiven ved koblingen trykke ind af trykfjederen så den komme i en lavere gearing.

Hvis din scooter ikke gjorde sådan så med det være fordi trykfjeder eller rullervægt ikke har passet sammen eller remskiven ved koblingen ikke har kunne bevæge sig frit eller sådan noget... tror jeg.

Men hvis du siger det virkede for dig så det jo fint nok, tror bare ikke det er sådan hvis scooteren fungere optimalt ellers.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 19. juni 2012 09:36
af Jps
onkelroar skrev:
scootergrisen skrev:Det svare til at sige at en 6 gears knallert yder bedre hvis bare man kun bruge de 3 laveste gear.
Det lyder helt forkert for mig.
Men nu har jeg så godt nok også kun prøvet på min egen scooter.

Jeg mener ikke min motor yder bedre med begrænserring i. Den kan bare ikke køre så huritigt ved fuld gas, og den køre ved højere omdrejninger og bruger mere bezin og laver mere og bliver mere varm.
Du vil jo have nemmere ved at holde farten i 3 gear op af en bakke end du vil i 6 gear.
Nu har en scooter jo ikke gear, så sammenligningen duer ikke 100%. Som før nævnt af mig, så giver en slibning af ringen kun fart og lidt lavere omdrejninger, trækkraften forbliver den samme. Og den kører så også lidt længere på literen. Med lovlig ring, ligger den på ca. 22 km/l og med den slebne knap 30 km/l.

Trækkraften på Big, kan dog forøges væsentligt, ved at sætte en Polinifjeder i (den forkromede). Jeg kan desværre ikke huske antal kg den trykker med, men jeg har prøvet en Big hvor den "fløj" afsted Og kunne stejle (hvilket man jo skal passe på med) ;) Den var så ikke lovlig, men effekten af fjederen, virker også på en lovlig.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 27. juni 2012 15:07
af Baddi
En ring i varioen vil kun have positiv effekt på trækkræften, hvis variatorsystemet i forvejen er indstillet helt hen i vejret.
Når effektbåndet er så smalt er det langt hurtigere at accellerere ved at have et velfungerende variosystem, som først rammer maks moment (tager et halvt til et helt sekund), og så begynder at geare op, indtil du stopper den ved at slække på gassen, end det er at have slidte ruller, som først ved meget lave omdrejninger bliver gearet ud til vario bliver stoppet af skiven, hvorefter omdrejningerne stiger. :)
Dette er grunden til at vi har Constantly Variable Transmission, CVT, hvor det automatisk gearer op og ned til at justere for hvor meget kraft der lægges bag. :mrgreen:
Grunden til at slidte ruller vil geare ud tidligere er at tryk = kraft*areal, og da de får en større flade, når de bliver slidt, får de et større areal, og de skal derfor have en lavere hastighed (omdrejninger) for at opnå det tryk der kræves for at geare op. :)

Dette er det samme princip med lettere/tungere ruller, men hvor vi hæver/sænker kraften (masse* acceleration) ved at hæve i stedet for arealet. CVT vil altid først geare op, når trykket fra rullerne er større end trykket fra fjederen. :D
Tager vi et lille skridt væk fra fysikken betyder det derfor at tungere ruller vil give det nødvendige tryk ved lavere omdrejninger, og lettere ruller vil kræve højere omdrejninger for at geare op. :)
Om accelerationen af scooteren så er hurtigere eller langsommere kommer an på, om motoren ved det givne omdrejningstal har kræfter til at blive ved med at accellerere og hæve gearingen yderligere, indtil den rammer den maksimale gearing. Når denne gearing så er ramt vil omdrejningerne så stige, indtil man er kommet henover effektbåndet og der ikke længere er kræfter til at accelerere, eller at man har ramt omdrejningsbegrænseren. :)
Det er derfor ikke så simpelt som at lettere ruller giver hurtigere acceleration, tungere giver dårligere eller at en skive giver mere trækkræft, for det handler alt sammen om at det skal være indstillet ordenligt. :mrgreen:

Angående det med at geare ned, når man rammer en bakke, så vil en hårdere trykfjeder hjælpe på dette, da den vil presse scooteren ned i gear så hurtigt når der kommer belastning på, at omdrejningerne forbliver høje og du så stadig er tæt på dit maks moment. Dette er grunden til at trykfjedre indekseres på måden med "800 rpm" "1000 rpm" og "1500 rpm". Standarten i en kymco agility er 30 kg, hvilket er "800 rpm", og jeg vil tro at en 1000 rpm er mere end rigeligt til det danske land, men hvis du bor i et ekseptionelt bakket område kan en 1500 rpm være nødvendig :D
Bare husk at du skal eksperimentere med ruller helt forfra for at finde den rette vægt, og at det muligvis vil være en hæmsko på normal acceleration og for topfart, hvis du har en standart motor. :D