Side 3 af 4

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 19:07
af scootergrisen
Jeg tror ikke man får bedre trækkraft af at sætte en ring mellem de forreste remskiver. Eller hvor mener du skriven skal sidde ?

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 19:12
af Jps
T:Rex og Big kører med samme motor, og har også de samme droslinger/begrænsninger. Den eneste undtagelse er at skiven ved variatoren er 8 mm på Big, og 4,2-4,3mm på T:Rex.

Årsagen til de høje omdrejninger (de 9-10.000) kan være at tragten i membranen mangler(sidder i T:Rex/Big, efter årg. 2003-04), eller en slidt rem. Den skal være 18mm bred, er den f.eks. 16,5 mm bred, skal den skiftes. Efter du har skiftet dele, så skriver du omdrejningerne er blevet lavere, men ikke helt nok (kan stadig skyldes den manglende tragt/slidt rem).

Jeg vil anbefale at du får tjekket remskiverne bagi, for manglende smørring ved de 3 små styr der styrer den ydre remskive ind/ud, og ikke mindst om der er hakker i rillerne, til de 3 styr.

Billeder af remskive og tragten i membranen:

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 19:19
af Jps
Min nyindkøbte Dr. Big fra 08, var ulovlig da jeg købte den. Den blev lavet lovlig, men det eneste jeg ikke tjekkede i den forbindelse, var om tragten sad i membranen. Det fandt jeg så ud af den ikke gjorde, da omdrejningerne lå på 10-11.000. Efter den kom i, faldt omdrejningerne til 7.800. Meget lavere kan de ikke komme på en 30'er, der er lovlig.

Og man kan godt stole på omdrejningstælleren, både på Big og T:Rex.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 19:33
af onkelroar
Jps skrev:
onkelroar skrev:En ting man kan gøre for bedre at holde farten er at sætte en skive i. Evt en 45 skive, hvor du sliber et par mm af. På den måde vil du ha en lidt lavere topfart, men væsentlig mere træk kraft.
Et par mm, af en 45'r skive?? Er du klar over hvor tynd den er, på T:Rex ? Den er 4,2-4,3mm bred, og så vil du slibe 2mm af.

Nok nærmere en mm. Min fejl :shh:

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 19:36
af Jps
onkelroar skrev:
Jps skrev:
onkelroar skrev:En ting man kan gøre for bedre at holde farten er at sætte en skive i. Evt en 45 skive, hvor du sliber et par mm af. På den måde vil du ha en lidt lavere topfart, men væsentlig mere træk kraft.
Et par mm, af en 45'r skive?? Er du klar over hvor tynd den er, på T:Rex ? Den er 4,2-4,3mm bred, og så vil du slibe 2mm af.

Nok nærmere en mm. Min fejl :shh:
Da det jo er ulovligt, så kan man lige så godt pille ringen ud. Bøden er den samme, for begge dele.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 19:43
af Jps
Heidan skrev: Er det korrekt, at det giver et klip i ens kørekort at blive taget på en ikke lovlig 45 knallert?
Det giver et klip i kørekortet, hvis du kører over 54 km/t. Og da reglerne for både 30'r og 45'r er de samme vedrørende konfiskering, så risikerer du også at blive noteret for eventuelle ulovligheder, på din scooter. Så det vil sige at 2. gang tager politiet din knallert.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 20:36
af onkelroar
Jps skrev: Da det jo er ulovligt, så kan man lige så godt pille ringen ud. Bøden er den samme, for begge dele.

Ja det er det naturligvis. Men ikke mere ulovligt end at pille den helt ud. Og det gir væsentlig bedre træk kraft at lade den sidde i, dog i en smallere udgave. Har gjort det flere gange med stor succes.

Effekten af det føles dog bedre på en 30. Ved ikke hvorfor eftersom de mekanisk set er ens langt de fleste

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 20:45
af Jps
onkelroar skrev:
Jps skrev: Da det jo er ulovligt, så kan man lige så godt pille ringen ud. Bøden er den samme, for begge dele.

Ja det er det naturligvis. Men ikke mere ulovligt end at pille den helt ud. Og det gir væsentlig bedre træk kraft at lade den sidde i, dog i en smallere udgave. Har gjort det flere gange med stor succes.

Effekten af det føles dog bedre på en 30. Ved ikke hvorfor eftersom de mekanisk set er ens langt de fleste
Mine Big's trækker meget bedre uden ringen i, og med 7,5 grams ruller i variatoren.

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 21:02
af scootergrisen
onkelroar skrev:Og det gir væsentlig bedre træk kraft at lade den sidde i, dog i en smallere udgave. Har gjort det flere gange med stor succes.

Effekten af det føles dog bedre på en 30. Ved ikke hvorfor eftersom de mekanisk set er ens langt de fleste
Hvad er det for nogen modeller du har prøvet det på ?
For mig giver det ikke mening at det skulle give bedre trækkraft kun ved at lade ringen sidde i eller slibe den smallere.

Så vidt jeg ved så jo smallere ringen er jo højere kan variatoren komme op i "gear" og jo højere topfart kan man få.
Hvad er det for en ring du snakke om ? Den mellem de forreste remskiver ?
Og du har ikke lavet noget andet om i samme forbindelse ?

Re: Nedgearing op af bakke?

: 18. juni 2012 22:07
af onkelroar
scootergrisen skrev:
onkelroar skrev:Og det gir væsentlig bedre træk kraft at lade den sidde i, dog i en smallere udgave. Har gjort det flere gange med stor succes.

Effekten af det føles dog bedre på en 30. Ved ikke hvorfor eftersom de mekanisk set er ens langt de fleste
Hvad er det for nogen modeller du har prøvet det på ?
For mig giver det ikke mening at det skulle give bedre trækkraft kun ved at lade ringen sidde i eller slibe den smallere.

Så vidt jeg ved så jo smallere ringen er jo højere kan variatoren komme op i "gear" og jo højere topfart kan man få.
Hvad er det for en ring du snakke om ? Den mellem de forreste remskiver ?
Og du har ikke lavet noget andet om i samme forbindelse ?
Ja. Det er derfor man skal lade et lille stykke sidde i. Det gør at den ikke gearer helt ud, og derved flere omdrejninger og bedre ydelse. Dog er det med en nedsat topfart. Har både gjort det på flere giantco / kina scootere samt en aprilla rally. På Rally var effekten dog noget nær nul. Så det muligt det er bedst på en 4-takter