SMF skrev:Så er det vist min tur til at skrive om den 2-hjulede.
Jeg købte en VGA Explora 30 4-takter hos Thansen i september 2014 til 5995 kr. + lev. Jeg vidste godt at det var et billigt Kina-produkt, men forventede trods alt at det virkede fordi den var helt ny. Men der har godt nok været en del småting med den siden købet.
Hold godt fast!
Den dag jeg afhenter scooteren og er på vej hjem fra butikken, løber den tør for benzin efter 2 km. Jeg kan ikke engang køre fra butikken og til nærmeste tankstation. Så jeg må trække den til nærmeste tank.
Der mangler en instruktionsbog/servicehæfte. Medarbejderen i butikken siger, at der ikke medfølger sådan et. Jeg spørger dog hos hovedkontoret, og får tilsendt et hæfte med posten. Dette hæfte er vigtigt for at kunne dokumentere, at serviceeftersynene er overholdt.
Du var heldigt, at det kun var benzinen. Den værste historie jeg har hørt, var en ven der købte en scooter på en af de billige scootersider på nettet. Da han kørte nogle få kilometer fra forhandleren gik den i stå - motoren var brændt sammen. Forhandleren havde ikke fyldt olie på.
Det er meget almindeligt for Kina-scootere at forhandlerne får ikke instruktionsbøger fra producenterne. Men ofte kan du downloade dem på nettet. Du kan også finde en anden, for de er stort set alle ens. De kinesiske producenter kopierer dem fra hinanden. Nogle forhandlere anvender kvitteringerne/faktura i stedet for servicebogen, når de ikke udleverer en servicebog. Fint, at de fra hovedkontoret kunne give dig en - medarbejderen har måske ikke troet, at der fandtes en.
SMF skrev:
Fra dag 1 hakker motoren/har udsættere ved bestemte hastigheder. Jeg påtaler dette, men mekanikeren kan ikke fjerne denne type fejl da det skyldes CDI-tændingsboksen. Han anerkender dog, at den hakker/rusker meget. Fejlen er aldrig blevet afhjulpet. Den er prøvekørt ubegrænset, og da hakker den ikke, så det er klart en CDI-boks defekt. Ny CDI-boks er afprøvet, men med samme hakkende resultat.
Tror det er meget almindeligt for scootere der er CDI begrænset. Du venner dig til hakkelyde.
SMF skrev:
Da jeg har haft knallerten i to uger (400 km) forsvinder al lyset pga. kortslutning. Meget uheldigt da jeg arbejder om natten. Bliver rep. hos Thansen.
Dagen efter forsvinder al lyset igen. Jeg må af sted og få det rep. igen.
Det er et alvorligt problem. Min Kymco Super 8 havde i sin tid samme problem. Jeg købte den ikke hos T-Hansen, da de ikke sælger den type. Fejlen kunne ikke repareres. Det gik flere år, før at importøren (Nellemann) overhovedet anerkendte at der var fejl på samtlige Kymco Super 8 modeller. De reparerede det ikke, trods lyset gik spåntant ud. Eneste løsning var at finde en relækonstruktion på nettet og selv rette den. Nogle serier af super 8 havde alle problemer med hovedbremsecylinderen. Atter et problem, som kun meget få gange blev håndteret af garantien. Kunderne måtte leve med, at bremseren sad fast.
SMF skrev:
4 uger senere (1000 km serviceeftersyn) bliver kilerem skiftet da den har unaturligt slid (iflg. mekanikeren). Den nye rem ryster dog meget ved acceleration. Ny rem bliver monteret ugen efter, men den ryster også. Jeg har på nettet kendskab til flere der har problemer med remme der får Exploraen til at ryste under acceleration. Det er muligvis en sending kileremme der er dårlig forarbejdet, da der fx ikke er problemer med vibrationer når der monteres en Malossi rem. Da knallerten blev leveret som ny, var der ingen vibrationer. Det kom med den nye Thansen rem. Dette problem er stadig ikke løst. Jeg har som sagt selv prøvet at montere en Malossi kvalitets-rem, og med den rem er der intet der vibrerer. Men jeg synes jo ikke at jeg selv vil betale for en rem der fungerer. (Malossi-remmen var for øvrigt en rem jeg lånte af en bekendt).
Jeg påtalte også, at beskyttelseskappen til tændspolen ikke kunne sidde ordenligt og de to stik var ubeskyttede. Hætten er vist lavet til en rund tændspole, men der sidder en firkantet på knallerten. Så det er aldrig kommet til at sidde helt ordenligt. Det kan ses på det sidste billede hvor hætten bare hænger bagved spolen
Sædvanlig kina-kvalitet. Du må forvente, når du køber en ny scooter, at der er en række dele der skal skiftes efter få kilometer. Enten, fordi de er fastgjort/monteret forkert, skruer er faldet af fordi de ikke har været ordentligt fastgjort, eller så meget andet. Heldigvis dækker garantien, og det er formålet med garantien. På scootere fungerer garanti sådan, at der er garanti på reservedele. Du betaler selv regningen for at få dem monteret. Ofte må du forvente en regning på op til 2 timer... Efter en 2-3 garanti reparationer, er de første fejl rettet.
SMF skrev:
2 uger senere (ved 1200 km) knækker en bolt der holder motoren fast på stellet. Rep. hos Thansen.
Almindeligt for kina-scootere. På min yamasaki gys, kunne vi ikke få kæden strammet. Årsagen var, at hele motorblokken sad løs - kun en bolt holdte motoren fast. De andre var gået løse eller faldt ud. Min forhandler løste dog problemet på garantien, uden jeg betalte timeløn for det. Jeg fik problemet klaret sammen med serviceeftersyn.
Endnu intet unormalt.
SMF skrev:
1 uge senere (ved 1275 km) virker hornet ikke mere samt sidestøttefoden sidder helt løs og gashåndtaget går meget stramt pga. vandindtrængen. Rep. hos Thansen.
3 uger senere (ved 1800 km) virker venstre bremsegrebskontakt ikke, dvs. at der ikke er noget bremselys når bagbremsen betjenes og ligeledes påvirker det startfunktionen, da bremsen skal holdes inde for at man kan starte en knallert. Rep. hos Thansen.
4 uger senere (ved 2100 km) virker hornet ikke igen og nu er motoren også begyndt at gå ud hver gang jeg standser (den kan ikke holde tomgangen). Den står fint i ca. 10 sekunder og så lyder det som om nogen slukker med nøglen. Ingen variation i omdrejningstallet inden den går ud. Jeg har ikke ændret noget, så det er mystisk hvorfor den pludselig begynder at gå ud. Udetemperaturen er også den samme. Den kan være meget svær at få gang i igen bagefter. Tændrøret ser fint ud farvemæssigt og den kører også fint pånær at motoren går ud når jeg standser. Næsten hver gang.
Den kører for øvrigt mellem 38-42 km/l.
Den er pt. kun 3½ måned gammel (købt 1. sep. 2014). Jeg har brugt over 8 timer sammenlagt på Thansens værksted. Selvfølgelig er alt dækket af garantien men der er ALT for mange problemer med den eftersom det er en helt ny vare.
Det er lidt flere reparationer end almindeligt. Men den kører jo godt. Min super 8 (30 model) blev påstået at køre 40 km/liter. Den kørte 22 km/liter. De kunne ikke erkende hos importøren, at det var en fejl, og skulle rettes i kataloget. De mente, at det skyldes begrænsningen. Jo, men hvad med den i kataloget. Det var jo også en 30'er. Var den ubegrænset?
SMF skrev:
Sidste nyt er, at jeg har lavet en aftale med Thansen hovedkontoret om, at jeg kan indlevere den og få mine penge igen. De skal dog lige godkende returneringen og se at den ikke har været mishandlet mv. Så det overvejer jeg stærkt at benytte mig af nu.
Men problemet er så, hvad skal jeg så ud og købe? Man får jo ingen ny knallert til 7000 kr. i dag. Og selvom jeg skulle op og give 12.000 kr. for en ny, hvad dælen skal man så vælge?
Jeg vil have en 4-takter igen og den skal være forholdsvis lille og støjsvag og med vægten langt mere på komfort end på sport.
Jeg kigger lidt på en Peugeot Tweet (som skulle være en Sym inden under, og de er vist hundedyre i reservedele), og på en Peugeot Viva City og kigger også lidt på en brugt Aprilia Sport City 4T, men jeg vil helst have en ny knallert. Kymco er jeg meget i tvivl om og så er der næsten kun Yamaha Neos tilbage og Piaggio ZIP (som er for lille til mig).
Jeg havde lidt problemer med min Kymco Super 8 i sin tid. Men, da var det en ny model. Jeg ved ikke om fejlene er rettet, og at de nye er gode nok. Dens typiske fejl er at den dræner strømmen på batteriet, og at batteriet ofte er ødelagt inden den går ud af butikken hos forhandleren. Forhandleren sætter ofte et nyt batteri i gratis, som er dårligere end det originale, og den har svær ved at starte. På de ældre modeller var der fejl på lyskontrolboks/CDI, således at lyset gik spåntant ud - begge forlygter samtidigt. Og dertil kommer problemer med hele serier, hvor der f.eks. var fejl på hovedbremsecylinderen fra ny. Kymco Super 8, har gode køreegenskaber.
Hvis du vælger en Kina-knallert, så får du noget billigt. Er du heldig - så kører det. Du må forvente et par reparationer i ny og næ, og vil du køre billigt, må du nøjes med at få repareret det mest nødvendige. Eller selv reparere den.
Mange køber knallert hos T-Hansen, og de fleste holder fint 1-2 år uden problemer. Så du har været lidt uheldig. Men du kan nemt forvente en dårligere service, hvis du havde købt en billig knallert et andet sted. Mange scooter forhandlere er ligeså dårligere, og har ikke mindst dårligere kundeservice.